נתניהו נגד הדיון בעליון: "לבית המשפט אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד"

ראש הממשלה הגיב לקיום הדיון בנוגע לחוק הלאום בבית המשפט העליון, כאשר לדבריו זה "ממחיש את הצורך בהסדרה מחודשת של גבולות הסמכות שלהם", והבטיח כי "החוק אינו פוגע בכהוא זה בזכויות הפרט של מישהו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/12/20 10:19 ז בטבת התשפא

נתניהו נגד הדיון בעליון: "לבית המשפט אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד"
נגד קיום הדיון בעליון. נתניהו, צילום: אלכס קולמויסקי

בית המשפט העליון מקיים בשעה זו (ג') בהרכב מלא דיון בנוגע לעתירות שהוגשו נגד חוק הלאום. יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב לדיון במכתב ששלח לנשיאה אסתר חיות, וכעת גם ראש הממשלה התייחס לקיום הדיון בעליון ואמר: "לבית המשפט אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד מכיוון שחוקי היסוד שמחוקקת הכנסת הם הנורמה החוקתית העליונה במדינה והביטוי היסודי ביותר לעקרון שלטון העם ולעקרון שלטון החוק כאחד".

"בית המשפט מקבל את סמכותו לפסוק מכוח חוק יסוד והוא אינו יכול לשפוט את מקור סמכותו שלו", אמר ראש הממשלה והדגיש כי "לבית המשפט תפקיד חשוב מאוד במשטר הדמוקרטי אבל הוא איננו שליט אבסולוטי".

נתניהו טען כי "עצם הדיון שמקיים היום בג"ץ ממחיש את הצורך בהסדרה מחודשת של גבולות הסמכות של הרשות השופטת - הסדרה שהליכוד מתכוון להוביל בהקדם בכנסת באמצעות סדרת חוקי יסוד מתאימה".

"המחלוקות השונות ביחס לתכניו של חוק יסוד הלאום כבר הוכרעו במקום הראוי להם – בכנסת" המשיך ראש הממשלה והוסיף כי "עמדתה הפוליטית של הרשימה המשותפת נשמעה בעניין בדיוני הכנסת ואין כל מקום לדיון שמקיים היום בגץ בעתירה שלה". 

"חוק יסוד הלאום קובע את מה שתמיד היה ותמיד יהיה ברור: מדינת ישראל היא ביתו הלאומי של העם היהודי, ולכן רק לעם היהודי יש בה זכויות לאומיות. בניגוד לטענות מטעות שהועלו נגדו, החוק אינו פוגע בכהוא זה בזכויות הפרט של מישהו - יהודי, ערבי, דרוזי, צ'רקסי או בדואי.

נתניהו סיכם ואמר כי "כפרטים, כולם בני בית שווים במדינת ישראל. אך חוק היסוד מעגן את זהותה הלאומית של המדינה כמדינה יהודית, את סמליה, שפתה ומועדיה, ואת מחויבותה לבני העם היהודי באשר הם. אנו נדאג להחזיר את האיזון הנכון בין רשויות השלטון ונמשיך לפעול לביצורה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי" .

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן