יריב לוין לנשיאה חיות: "התערבותכם בחוקי יסוד- חוסר סמכות ונעדרת תוקף"

במכתב ששלח יו"ר הכנסת לנשיאת בית המשפט העליון, טען לוין כי עצם הדיון על חוק הלאום "מהווה קריאת תיגר על העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר" | צפו בשידור הישיר מבית המשפט העליון

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/12/20 09:25 ז בטבת התשפא

יריב לוין לנשיאה חיות: "התערבותכם בחוקי יסוד- חוסר סמכות ונעדרת תוקף"
תוקף את בית המשפט העליון. לוין, צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

שופטי בית המשפט העליון, יתכנסו הבוקר (ג') בהרכב מורחב לדון בעתירות שהוגשו נגד חוק הלאום, עצם הדיון עורר סערה, וגרם ליו"ר הכנסת, חבר הכנסת יריב לוין, לשלוח מכתב לנשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות בו הוא מתריע מפני כל התערבות שיפוטית בחקיקת יסוד, שלדבריו היא נעדרת תוקף. 

יו"ר הכנסת לוין פתח ואמר כי "הכנסת היא הרשות המחוקקת והיא המחזיקה גם בסמכות האסיפה המכוננת. בית המשפט העליון יונק את סמכותו מכוח הכנסת ולא להיפך. עצם הדיון בבית המשפט העליון בעניינים של חוקי יסוד, מהווה קריאת תיגר על העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק". 

"כל החלטה שעניינה התערבות בחוקי היסוד שנתקבלו על ידי הכנסת", טען לוין, "תהא בבחינת החלטה שניתנה בחוסר סמכות ולפיכך גם נעדרת תוקף. יש בכך ניסיון להשליט את השקפת עולמם של שופטי בית המשפט העליון משל היו שליטי הארץ".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ ענה לחבר הכנסת יריב לוין ואמר: "האיומים של יריב לוין ונתניהו על בית המשפט מסוכנים לדמוקרטיה ומפרקים את הפרדת הרשויות. הם לא הצליחו עד היום - ונדאג שגם לא יצליחו בעתיד".

גם חבר הכנסת בועז טופורובסקי מיש עתיד, הגיב למכתבו של יו"ר הכנסת לוין ואמר: "איתך מכהנים בכנסת עוד 119 חברים, אשר מחזיקים בדעות הזהות, השונות והמנוגדות לחלוטין לך. כאלו הרואים את הרשות השופטת ככלי אשר מגן על ערכיה של מדינת ישראל, שמהווה אבן יסוד בשלטון החוק ושיש לשמור שלא ירמסו אותו באמירות פופוליסטיות, התואמות את רוח התקופה. על כן, שב אני ואומר – אל נא תצא בהצהרות בשם כנסת ישראל, מבלי לקבל את הסכמת כל חבריה, שכן את רק אחד ממרכיביה".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן