פרויקטור הקורונה: "תופעות הלוואי של החיסון הן כאב ראש, נפיחות וחום"

פרופסור נחמן אש מנסה להרגיע את האזרחים המודאגים וטוען כי תופעות הלוואי הן מינימליות וחולפות לאחר ימים אחדים "אין פה שום סיכון מיוחד". מנגד הוא מזהיר מתחושת סיום המגיפה: "חייבים להמשיך להקפיד כאילו זה יומה הראשון של המגפה אני מודאג מהאווירה של שאננות"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 15/12/20 09:51 כט בכסלו התשפא

פרויקטור הקורונה: "תופעות הלוואי של החיסון הן כאב ראש, נפיחות וחום"
נחמן אש, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משרד הבריאות עדכן הבוקר (ג') את נתוני התחלואה שהראו על זינוק אדירבכמות הנדבקים ביממה האחרונה. בעקבות כך נראה כי הצורך בחיסונים בהקדם האפשרי, הפכו לנצרכים ביותר, בהתחשב כי הממשלה עלולה לנקוט שוב בהטלת סגר. בראיון לרדיו 103FM אמר פרויקטור הקורונה פרופסור נחמן אש, כי בישראל ישנם 30% שמתנגדים להתחסן, זאת על אף שתופעות הלוואי הן "מינימליות" כדבריו. 

לפי פרופסור אש הוא מודאג בעיקר מאלו המתנגדים להתחסן: "אנו רוצים להגיע למספרים שיאפשרו לנו לחזור לחיים נורמליים. מה שמאיים על זה, זה שיעור התחסנות נמוך. לכן ההסברה והשכנוע וההתמודדות עם הפייק ניוז בראש מעיינינו". עוד אמר: "השיעור לפחות הראשוני של אנשים שמביעים חששות או מתלבטים או מתנגדים הוא לא נמוך, הוא סביב  30%. אנחנו כבר התחלנו במבצע הסברה גם בקרב הצוותים הרפואיים כי זה המפתח, אני משער שאם הציבור יראה שהצוותים הרפואיים מתחסנים גם הוא ירוץ להתחסן".

על תופעות הלוואי מהן חוששים אמר: "תופעות הלוואי הן מינימליות, נפיחות מקומית, כאב מקומי, קצת חום לכמה ימים אבל זהו. אמנם החיסון בטכנולוגיה חדשה אבל כשלומדים את הביולוגיה של הטכנולוגיה אין פה שום סיכון מיוחד, כל החיסונים פועלים על ידי זה שהם מציגים חלבון של הנגיף למערכת החיסון שמייצרת נוגדנים, פה נותנים את החלבון בלי כל הווירוס עצמו. יש חיסונים שמסתמכים על נגיף מומת, פה רק חלבון". על אנשים שעלולים להיות אלרגיים לחיסון אמר: "רק על אנשים עם רגישות קיצונית שצריכים להסתובב עם מזרק למקרה של תגובה אלרגית קשה. גם במקרים האלה אנחנו בוחנים את האפשרות שהחיסון יינתן בבית חולים בסביבה שיכולה לטפל במקרה כזה".

מנגד מבקש אש להיזהר משאננות עקב הגעתו של החיסון: "אני מודאג מאוד מהאווירה הזאת מאחר ויש לנו כמה חודשים שצריך לעבור אותם, והמגפה לא פועלת בחודשים אלא בימים. לפי הימים, אפשר לראות התפרצות קשה וזה שבעוד כמה חודשים גם אם יהיו חיסונים, זה לא יעזור לנו, לכן חייבים להמשיך להקפיד כאילו זה יומה הראשון של המגפה. אני מודאג מהאווירה של שאננות וסוף קורס". בינתיים בשל העלייה בתחלואה אמר אש לגבי האפשרות של סגר נוסף: "אנחנו מנסים למנוע את הסגר המלא בעזרת צעדים שהם קצת פחות מסגר, יאפשרו המשך חיים אמנם מוגבל אבל יאפשרו את הלימודים בבתי הספר, אם זה לא יצליח  ונראה עוד עלייה בתחלואה נאלץ להגיע גם לסגר מלא".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן