הסוף לאיכוני השב"כ: "יופעלו באופן נקודתי ולא גורף"

ההחלטה להפסיק להשתמש בכלי זה מגיעה לאחר ההכרה בחוסר היעילות של האיכונים בשלב שבו המגפה נמצאת. שר המודיעין הודיע כי האיכוניים יישארו רק למקריים פרטיים: "נקדם את השימוש רק במקרים של נדבקים שאינם משתפים פעולה עם מערך התחקור האנושי"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 15/12/20 08:01 כט בכסלו התשפא

הסוף לאיכוני השב"כ: "יופעלו באופן נקודתי ולא גורף"
צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

לאחר תשעה חודשים בהם הופעלו איכוני השב"כ על מנת לאתר אזרחים ששהו ליד נשאי קורונה, ועדת השרים עשויה לבטל את השימוש בכלי זה. על פי פרסום ב"ישראל היום", ההחלטה לבטל את האיכונים מגיעה בעקבות שיפור המערך האנושי לקטיעת שרשרות ההדבקה של פיקוד העורף, שאינו נזקק לסיוע חיצוני. בנוסף, החלה ההכרה כי איכוני השב"כ אינם יעילים בשלב זה של ההתמודדות מול הנגיף, וגם בחוסר דיוקים רבים שהכניסו רבים שלא לצורך לבידוד.

על פי הדיווח, בשבוע האחרון אותרו 90% מכלל החולים על ידי מערך החקירות של פיקוד העורף, מה שצמצם את פעילות האיכונים ל10% בלבד. בתחילה האיכונים הוו למעלה מ50% ממערך קטיעת שרשרת ההדבקה, אך כאמור היה מלא באי דיוקים. בעקבות כך מחר (ד') תוגש המלצה חדשה לוועדת השרים שתדרוש להפסיק את מערך האיכונים. בהמלצה החדשה הפעלת האיכונים תישאר רק כלפי נשאי קורונה שידווחו על פחות משלושה מגעים שקיימו בימים שקדמו להידבקות. ההמלצה גם כוללת את האפשרות להחזיר את האיכונים  רק אם תחול עלייה במספר החולים לכמה אלפים ביום.

שר המודיעין, אלי כהן, התייחס לדברים ואמר: "מערך התחקור האפידמיולוגי האנושי הינו הכלי האפקטיבי ביותר לאיתור נדבקי קורונה פוטנציאליים ולאור השלמת הקמת המערך על ידי פיקוד העורף, יורדת האפקטיביות של כלי השב"כ. בהינתן שרמת התחלואה הנוכחית לא תעלה, נקדם את השימוש בכלי רק במקרים של נדבקים שאינם משתפים פעולה עם מערך התחקור האנושי. עד השלמת המערך היוו איכוני השב"כ כלי חשוב שהציל חיים של לפחות 400 ישראלים והקטין את הפגיעה הכלכלית במשק. כעת איכוני השב"כ יהוו רשת ביטחון בלבד למערך התחקור האפידמיולוגי, ויופעלו באופן נקודתי ולא גורף, ורק במקרים של חוסר שת"פ או התחמקות בתחקורים".

נתוני התחלואה הבוקר (ג') נמצאו חמורים ביותר כאשר, במהלך היממה האחרונה ארע זינוק אדיר כאשר נמצאו 2,279 בני אדם נוספים שנדבקו בנגיף. אתמול בוצעו 72,423 בדיקות ואחוז בדיקות החיוביות עומד 3.2%. מספר המתים בישראל, מאז פרוץ המגפה, עלה ל-3,004, רף שלילי נוסף שישראל עברה. סך הנדבקים בישראל הגיע ל-360,297 ומספר החולים בפועל ממשיך לעלות ועומד על 18,651. בבתי החולים מאושפזים 673 חולים, מהם 130 מונשמים ו-344 חולים במצב קשה.