בג"ץ דחה את עתירת רגב ומארק נגד מינויי השופטים

עתירתן של שרת התחבורה וחברת הכנסת, נציגות הליכוד בוועדה למינוי שופטים, שהחרימו את הדיון בו מונו עשרות שופטים, נדחתה: "לא נפל פגם בכינוס הוועדה"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 14/12/20 19:46 כח בכסלו התשפא

בג"ץ דחה את עתירת רגב ומארק נגד מינויי השופטים
שופטי בית המשפט העליון, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

שופטי בג"ץ דחו הערב (ב') את עתירתן של ח"כ אסנת מארק ושרת התחבורה מירי רגב, החברות בוועדה למינוי שופטים, שעתרו נגד שורת המינויים האחרונה, בדיון אותו החרימו רגב ומארק, בניסיון למנוע את מינויו של שופט לבית המשפט המחוזי.

נציגות הימין החרימו את הישיבה, 61 שופטים מונו בתוך דקות

כזכור, על אף שהשתיים, וכן ח"כ צבי האוזר, החרימו את הדיון, החליט שר המשפטים אבי ניסנקורן לקיימו, ומונו בו 61 שופטים בתוך פחות משעתיים. רגב ומארק עתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את המינויים, כיוון שלטענתן הדיון התקיים בניגוד לחוק.

השופטים דפנה ברק-ארז, ג'ורג' ועופר קרא וגרוסקופף כתבו בתשובתם לעתירה כי "דין העתירה להידחות" מכיוון שמדובר ב"בשאלה פרשנית שכבר הוכרעה, הלכה למעשה, בבג''ץ. הכרעה זו מעוגנת היטב באבחנות היסוד המקובלות בתחום המשפט המנהלי.


(אסנת מארק בראיון ל-ynet)

"מכאן שלא נפל כל פגם בכינוס הוועדה לבחירת שופטים מיום 6.12.2020, זאת למרות היעדרותם המכוונת של העותרות ושל חבר הכנסת האוזר מהדיון האמור", כתבו השופטים.

מהליכוד נמסר בתגובה: "נמשיך להילחם עד שנשלים את הרפורמות הדרושות במערכת המשפט ואכיפת החוק, לטובת כל אזרחי ישראל ולטובת אמון הציבור בשלטון החוק".

המחלוקת: סביב שופט בבית המשפט המחוזי

עיקר המחלוקת נסובה סביב מינויו של השופט עבאס עאסי לבית המשפט המחוזי בירושלים, מינוי שעבר בוועדה. כך או כך, השרה רגב לא יכלה להשתתף בדיון על מינויו, מאחר שהפסידה בתביעת דיבה בדיון בו שפט. בימין טוענים כי עאסי נודע בפסיקותיו הרבות והחד משמעיות המוטות לטובת עבריינים מהמגזר הערבי, ונגד מתיישבים יהודים, כמו גם נגד המשטרה. שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, התנגדה בתוקף לקידומו של עאסי כאשר עמדה בראש הוועדה למינוי שופטים.

כשהתברר שיש רוב לקידומו של עאסי בוועדה, דרשו רגב ומארק לעצור את עבודה הוועדה, בקשה שדחה ניסנקורן, כאמור, וכעת מאיימות השתיים בעתירה לבג"ץ לביטול מינויו של עאסי. לטענתן, הוועדה התכנסה בהיעדר רוב מספיק לאישור המינויים. 

ח"כ מארק כתבה לאחר הסאגה בוועדה: "שר המשפטים עומד כחומה בצורה נגד הניסיון להשיב את אמון הציבור במערכת המשפט! במחטף דורסני, בלי פרוטוקול, בלי פיקוח, בפורום לא חוקי של שישה חברי ועדה, נידונו מאות מועמדים ומונו 61 שופטים בשעתיים! בערך 3 דקות למועמד".