ניצחון קטן של כחול לבן: חוק השוויון עבר בקריאה טרומית

חברי כחול לבן תמכו בהצעת החוק ולא תיאמו עמדות עם הליכוד, במטרה לקצור הישגים לפני פיזורה האפשרי של הכנסת. סער התחייב להצביע נגד, איחר להצבעה וספג ביקורת מהליכוד: "אתמול סער נטש את הליכוד והיום הוא כבר שותף של השמאל". סער: "נתניהו מאבד את זה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/12/20 18:27 כג בכסלו התשפא

ניצחון קטן של כחול לבן: חוק השוויון עבר בקריאה טרומית
מליאת הכנסת, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק השוויון שהגישו חברי הכנסת מכחול לבן, איתן גינזבורג, מיכל קוטלר וונש, עינב קאבלה ותהלה פרידמן. ההצעה עברה ברוב דחוק של 56 חברי כנסת מול 54. ההצעה עברה בקולות כחול לבן, ישראל ביתנו, יש עתיד, העבודה והרשימה המשותפת נגד הליכוד, ימינה, דרך ארץ והחרדים. הצעת החוק שגרמה לחיכוכים בקרב הקואליציה, מציעה לעגן במסגרת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון ואת האיסור על אפליה.

חברי הכנסת גדעון סער ומיכל שיר מהליכוד, איחרו להצבעה וביקשו להוסיף את קולם, אך היו"ר, יריב לוין, הודיע כי ההצבעה הסתיימה. במפלגות החרדיות המתנגדות לחוק, הגיבו בזעם. ראשי יהדות התורה שר השיכון ח"כ יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, מסרו: "כחול לבן איבדו את הבלמים ומדרדרים את ישראל לבחירות מיותרות על חשבון אזרחי ישראל. תמיכתם בעד הצעת חוק השוויון, בניגוד לעמדת הקואליציה שהם כביכול משתתפים בה, היא דוגמא חיה לפופוליזם שמתווה את דרכם. לצערנו ח"כ גדעון סער ומיכל שיר שהתחייבו להצביע נגד החוק, החליטו לברוח מההצבעה על אף שנכחו במשכן וגילו את מניעיהם הפופוליסטים בניגוד למסורת ישראל".

מגיש הצעת החוק, יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ איתן גינזבורג, אמר לאחר ההצבעה: "רגע חשוב לכל מי שערכי השוויון והדמוקרטיה הם בבסיס הערכים שלו. הגיע הזמן שספר החוקים של מדינת ישראל יגיד סוף סוף- כן לשוויון, לא להפלייה. אמנם זו רק תחילת הדרך, והיא לא תהיה פשוטה, אבל אני מתכוון לעשות מה שניתן כדי שהליך החקיקה יתקדם עוד בכנסת הזאת"

מהליכוד נמסר בתגובה: "ליברמן וגדעון סער העבירו היום את ״החוק לביטול חוק יסוד הלאום״ שמשמעותו ביטול חוק השבות והצפת ישראל במהגרים לא-יהודים שבסופו של דבר יהפכו את העם היהודי למיעוט בארצו. רק אתמול סער נטש את הליכוד והיום הוא כבר שותף מלא-מלא של השמאל".

סער לא נשאר חייב ותקף את ראש הממשלה: "נתניהו בלחץ ומאבד את זה. בניגוד לנתניהו שנמנע מלהגיע למליאה להצבעה על חוק משאל העם להגנה על ישובי יו״ש - אני, לאחר שהתפטרתי מהכנסת, נשארתי במיוחד כדי להצביע גם בעד חוק משאל עם וגם נגד חוקי סיעות השמאל שעיוותו את הזכות לשוויון. נתניהו הוא האחרון שיכול ללמד אותי מה זה להיות ימני".

בישראל ביתנו הגיבו לליכוד: "נתניהו שהפך למשת"פ של החמאס ושל התנועה האיסלאמית בארץ ושמשרת נאמנה את האינטרסיים של ש"ס ויהדות התורה בכנסת, חייב לקבל פרס ישראל על שקרים והשמצות כנגד יריביו הפוליטיים".

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, אמרה על חוק השוויון שעבר בטרומית: "חוק השוויון הוא חוק פוסט ציוני. בישראל היה מאז ומתמיד שוויון זכויות, בין אזרח לאזרח, יהודי או ערבי. החוק בא לערער על הזכויות הלאומיות של הקולקטיב היהודי".