גרוטו על הסגר הלילי: "כמו להשתמש בתותח נגד יתוש"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שפרישתו נדחתה לסוף פברואר, התנגד לסגר הלילי, אך תומך בנקיטת צעדים חמורים כדי למנוע התקהלויות: "נמליץ ואף נחייב להדליק נרות בקרב משפחה גרעינית בלבד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/12/20 12:21 כג בכסלו התשפא

גרוטו על הסגר הלילי: "כמו להשתמש בתותח נגד יתוש"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יהיה סגר בחנוכה? אחרי ירידתו מהפרק של הסגר הלילי, שכבר אושר בקבינט הקורונה, אומר הבוקר (ד') המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי הסגר הלילי לא אפקטיבי במדינה כמו ישראל, אך יש לנקוט בצעדים אחרים כדי להילחם בתחלואה הגוברת.

1,719 נדבקים ביממה, משרד הבריאות דורש: סגר בחנוכה

בראיון ל-ynet אמר גרוטו כי הוא תומך בהמשך פתיחת הקניונים, מאחר והם מהווים פוטנציאל נמוך להעלאת התחלואה, אך מנגד יש להילחם בהתקהלויות בחנוכה.

אני מניחה שתסכים על המינוח "פארסה" בהקשר ביטול החלטת הקבינט?
"אני לא מסכים, אני חושב שהתנהלות משבר הקורונה מתאפיינת בדינמיקה מאוד גדולה, לא רק בארץ אלא גם בעולם. אנחנו רואים זיגזוגים של כל ממשלה ושל כל מי שמנסה לטפל בקורונה".


(גרוטו בראיון ל-ynet)

יש הבנה שאנחנו הולכים לקראת מספרים גבוהים, ובמקום להגביל כמו שרצו גם במשרד הבריאות, מקלים עוד.
"משרד הבריאות מציג עמדה שמטרתה היא לשמור על הבריאות, ולכן אנחנו מציעים את הצעדים החריפים ביותר. זה לגיטימי, זה תפקידנו. עם זאת, אנחנו רואים גם צרכים אחרים שמשפיעים על הבריאות - אבל גם על הכלכלה והחברה. קבינט הקורונה בסוף צריך לאזן בין הדברים. את האיזון הזה צריך לכוון כל הזמן, לפעמים השינויים קורים פעם בשלושה ימים ולפעמים תוך לילה".

מהי עמדתך בנוגע עוצר לילי? אתה תומך או מתנגד?
"אני חשבתי כמו כל חבריי במערכת הבריאות שעוצר לילי הוא כלי שאינו מתאים לשימוש מול הבעיות של חג החנוכה".

אז למה המל"ל התעקש עליו?
"אני לא יודע. מדינות אחרות בעולם הפעילו אותו, למשל בספרד אני יודע שאנשים מתכנסים לראות משחקי טלוויזיה בפאבים, או שנוער קונה שתייה בסופר ואחר כך הולך לפארקים ומתקהל, אז שם עוצר לילי עובד. אצלנו הדלקות נרות הן עניין חשוב, אבל עצירת ההתכנסויות באמצעות עוצר לילי זה כמו להשתמש בתותח כדי לפגוע ביתוש".

הדלקת נרות

הדלקת נרותצילום: shutterstock

יש כוונה להמליץ על עוצר לילי ביישובים יהודיים בחג, לדבריך זה כלי לא יעיל.
"אנחנו מנסים לחפש כלי שיפגע בנקודה. אם מדובר באיסור התקהלויות סביב הדלקת נרות - זה מה שאנחנו רוצים למנוע, את זה נאסור. לא צריך לסגור בשביל זה את כל המסחר, או מקומות שהם בעלי פוטנציאל נמוך יותר להעלאת התחלואה. זה המסר והכיוון שלנו".

איזה צעדים אתם שוקלים לקראת חנוכה?
"מה שבעיקר מטריד אותנו קשור במקומות הציבוריים. בבתים, כמובן, אנחנו גם ממליצים - ונחייב - להדליק נרות בקרב משפחה גרעינית".

אבל רוב הדלקות הנרות נעשות בבתים, ששם מתרחשות הידבקויות.
"יש גם הרבה מאוד הדלקות המוניות, אנחנו מכירים את זה ויודעים שזה קורה בכל חנוכה, בחג הזה זה לא יכול לקרות. ברגע שהמסר הזה יעבור, גם למשטרה יהיה יותר קל לאכוף. אם יש מצב של התקהלות המונית סביב הדלקת נרות, המשטרה יכולה לאכוף ולעצור את זה".