הליך בחירת רב העיר לוד יצא לדרך - ראש העיר לא תומך בנציגי הציונות הדתית

המירוץ לתפקיד רב העיר לוד הגיע לישורת האחרונה, כאשר הבחירות ייערכו בחודש הבא. למשרה מועמדים כרגע 15 רבנים - מתוכם גם נציגים המשתייכים לציונות הדתית. ראש העיר רביבו, הביע את תמיכתו ברב שמעון מאיר ביטון - נציג חב"ד, אך טוען כי הרב האשכנזי יהיה מהציונות הדתית

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 07/12/20 15:24 כא בכסלו התשפא

הליך בחירת רב העיר לוד יצא לדרך - ראש העיר לא תומך בנציגי הציונות הדתית
ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, צילום: Yossi Zeliger/FLASH90

אחרי סאגה ארוכה, ומספר שנים של עיכוב בתהליך שכלל מעורבות משפטית, תלונות הדדיות והתערבות של בג"ץ, המירוץ לתפקיד הרב הראשי של העיר לוד, עומד לקראת סיום, כאשר מתמודדים כרגע לפחות 15 מועמדים, והמועד האחרון להגשת המועמדות יהיה ביום ראשון, י”ט בטבת, השלישי בינואר. הבחירות עצמם ייערכו בדיוק שבועיים לאחר מכן, ביום ראשון, ד' שבט, ה-17 בינואר.

שני המועמדים המובילים הם הרב יצחק מוזגרשווילי, רב שכונות שרת-רמט בעיר, והרב שמעון מאיר ביטון, רב שכונת גני יער שנתמך בידי ראש העיר, יאיר רביבו. מוזגרשווילי נתמך בהתחלה על ידי ש"ס אך בתקופה האחרונה נראה שהם יעבירו את תמיכתם למועמדו של ראש העיר, כאשר ככל הנראה זה ייעשה בתמורה למינויו של אלי יפרח, תושב שוהם ונציג ש"ס לתפקיד יו”ר המועצה הדתית בלוד.

הליך הבחירות נמשך כבר יותר משלוש וחצי שנים, והחל עוד בימי השר הדתות דוד אזולאי ז”ל שכבר חתם על כתב מינוי לחברי הוועדה הבוחרת. אחת הסיבות העיקריות לדחייה הארוכה היא הליך התמודדותו של הרב ביטון לתפקיד, כאשר בתחילה הוגשה עתירה לבג"ץ בטענה כי לחצים פסולים על חברי הרבנות הראשית הביאו לו את אישור "רב-כושר", ואת האפשרות להתמודד לתפקיד. בעקבות כך הקפיא בג"ץ את הבחירות לרב הראשי של לוד. אך כעת משהתבררו הדברים, ולא נמצא כל פסול נמשך הליך הבחירה.


הפרשה שגרמה להקפאת ההליך.

ביום חמישי האחרון התכנסו חברי הוועדה לבחירת רב העיר בלוד, כדי לדון בהליכים הצפויים עד לבחירת הרב החדש. בין המועמדים למשרה אפשר למצוא גם מספר רבנים המזוהים עם הציונות הדתית כשהבולטים מתוכם הם: 

1. הרב ד"ר דוד בן זזון - יליד ירושלים, כתב את הדוקטורט שלו בנושא: ביאורו של האברבנאל למורה נבוכים. כיהן כשמונה שנים כרבה של קיבוץ עין צורים, מלמד במדרשת לינדנבאום בירושלים, ומשמש בשנים האחרונות כרב מכינת יונתן בקיבוץ עלומים. מתגורר בגרעין התורני בלוד. 

2. הרב חיים שמילה - למד בישיבה התיכונית קריית אתא. למד ארבע שנים במכון לב בתואר להנדסת תוכנה ותעודת הוראה. שירת במשך שש שנים כקצין בדרגת סרן ביחידת התוכנה של חיל האוויר. במשך שנתיים היה ראש כולל הלכה במכינה הקדם צבאית בלוד. 

3. הרב אליעזר שנקולבסקי - יליד ירושלים, למד בישיבת התיכונית בשעלבים ובהמשך בישיבת ההסדר ובכולל האברכים שעל יד הישיבה. הוסמך לרבנות עיר ועמד בבחינות לדיינות מטעם הרבנות הראשית.בעל תעודת הוראה. שירת בצה"ל בלוחם בחיל השריון, והשתתף במלחמת שלום הגליל. בהמשך שירותו הצבאי שירת הרב גם כרב גדוד וכרב חטיבה. הרב שנקולבסקי שימש במשך שנים רבות כר"מ בישיבת ההסדר בשעלבים וכאחראי על לימודי המכללה למורים.

ראש העיר, יאיר רביבו אומר לחדשות כיפה כי "על פי סיכום עם שותפיי הפוליטיים מהבית היהודי, הרב הספרדי יהיה הרב ביטון שהוא רב מקומי שורשי שמחזיק בתפיסות עולם המתאימות לכל הזרמים בעיר, (התחנך בציונות הדתית, למד בישיבה בחב"ד, וכיום ראש קהילה מסורתית). הרב השני האשכנזי יהיה מקרב הציונות הדתית לאומית ועל זהותו נחליט בהמשך. והלוואי ויימצא אחד כזה מקרב תושבי העיר". רביבו טוען כי הרב האשכנזי יתמנה מיד אחר כך, על פי הסיכום עם השר לשירותי דת.