כמה יעלו הבחירות? הרבה מאוד

העובדה שיש כמעט מיליון מובטלים בישראל תוזיל את עלות יום השבתון, מנגד, ההיערכות לבחירות בצל הקורונה תעלה הרבה יותר. בוועדת הבחירות החלו למפות את מבני הציבור, כדי להגדיל את מספר הקלפיות, ועלתה הצעה לפרוש את הבחירות על פני יותר מיום אחד

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 06/12/20 10:13 כ בכסלו התשפא

כמה יעלו הבחירות? הרבה מאוד
ושוב בדרך לקלפי, צילום: פלאש 90

בשבוע שעבר הצביעה הכנסת בעד פיזורה, וככל הנראה כבר מחר (ב') תעלה הצעת החוק לדיון בוועדת הכנסת, לקראת העברת הצעת החוק במליאה והליכה לבחירות בקרוב, בפעם הרביעית בתוך שנתיים. נראה כי הסיכויים להגיע לפשרה ולדחות את הבחירות קלושים במיוחד, ובוועדת הבחירות כבר החלו להיערך לקראת בחירות 2021.

מיקי זוהר: "נקיים את הרוטציה אם כחול לבן תעמוד בהסכמים"

על פי בדיקה שערך אתר ynet, עלות הבחירות הקרובות צפויה להיות גבוהה במיוחד. מצד אחד, ההערכה היא כי בשל המספר הגבוה של מובטלים בישראל, קרוב למיליון נכון להיום, עלות יום השבתון תהיה נמוכה יותר הפעם, מכיוון שפחות אנשים יפסידו יום עבודה. מנגד, בשל מגפת הקורונה והצורך להימנע מהתקהלויות ולשמור על ריחוק חברתי, צפויים להגדיל מאוד את מספר הקלפיות ואת העלויות הלוגיסטיות של יום הבחירות.

על פי ההערכה, עלות בחירות 2021 תעמוד על כשלושה מיליארד שקלים לתקציב המדינה, כשעיקר הסכום, כמיליארד וחצי ש"ח, הוא עלות יום השבתון במגזר העסקי, ועוד כ-700 מיליון ש"ח עלות יום השבתון במגזר הציבורי. שאר הסכום צפוי להתחלק בין עלות ועדת הבחירות, כספי מימון המפלגות (כ-270 מיליון ש"ח), וכן כ-350 מיליון ש"ח של הפסד התפוקה במשק בשל יום השבתון.

על פי דיווח של עקיבא נוביק הבוקר, ועדת הבחירות המרכזית כבר נערכת לקראת הצורך בפיזור מקסימלי של קלפיות בשל הקורונה, ופנתה לשלטון המקומי בבקשה למפות את מבני הציבור הפנויים בערים וביישובים ברחבי הארץ לצורך הצבת קלפיות. בנוסף דווח כי עלתה ההצעה לקיים יותר מיום בחירות אחד, מאורע חסר תקדים בישראל. כל אלה כמובן צפויים לייקר מאוד את עלות הבחירות הקרובות.

עוד נאמר בדיווח כי במשרד הבריאות לא משתפים פעולה, נכון לעכשיו, עם ועדת הבחירות המרכזית, כחלק מהצורך בהיערכות לקראת בחירות במתכונת כזו.