בגלל הקורונה אני נמצאת ימים שלמים עם בעלי המוסלמי שמתעלל בי ואין לי דרך לפנות לעזרה

טליה אם לארבעה ילדים ביקשה סיוע, לאחר שבעלה המוסלמי ואמו מתעללים בה קשות. המציאות של הקורונה אילצה אותה לשהות זמן רב עם המשפחה המתעללת, עד קבלת המענה מארגון יד לאחים: "נעזור לה להיחלץ מהנישואים הסבוכים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/11/20 11:55 ב בכסלו התשפא

בגלל הקורונה אני נמצאת ימים שלמים עם בעלי המוסלמי שמתעלל בי ואין לי דרך לפנות לעזרה
צילום: עמותת יד לאחים

טליה (שם בדוי) , בת 28, חוותה ילדות קשה. הוריה, מנעו ממנה לצאת עם חברות והיו עושים לה בושות, כך שלמעשה כל ילדותה חיפשה איך לברוח מהבית. היא למדה בבית ספר מעורב (יהודים וערבים) ובגיל 13 התאהבה בנער ערבי שלמד איתה בבי"ס. בגלל המצב הרעוע בבית היא נשלחה למוסד סגור וגם שם הייתה בורחת כדי לפגוש את החבר שלה.

הם התחתנו, חיו יחד במשך עשר שנים ונולדו להם ארבעה ילדים. בעלה הסתבך פלילים, נכנס ויצא פעמים רבות מהכלא. לאורך השנים, אימו של בעלה הייתה מתעללת בה וזורקת אותה מהבית בגלל יהדותה. פעם אחת, כשטליה הייתה בהריון, היא גירשה אותה מהבית והיא הלכה לישון בשירותים של בית חולים סמוך למקום מגוריה. לאחר שבעלה יצא מהכלא, היא הבינה עד כמה טוב לה בלעדיו ובלי משפחתו, היא לא יכלה עוד והחליטה לברוח ולהשאיר אצלו את ארבעת ילדיהם.

כיום, היא שוב במערכת יחסים מתעללת עם בן מיעוטים, גם הוא נוהג כלפיה באלימות, בוגד בה, לא דואג לפרנסה ולאוכל לה ולילדיה. נגיף קורונה משפיע קשות גם עליהם, בעלה נמצא ימים ארוכים בבית, לא יוצא לעבוד וכועס אליה שהיא לא מביאה כסף הביתה. לטליה לא נותרה ברירה והיא נאלצה להתחיל לגנוב כדי שהיא וילדיה ישרדו.
 
יום אחד בשעת לילה מאוחרת מתקבלת פנייה בוואטסאפ של עמותת "יד לאחים" בה טליה ביקשה שיחזרו אליה דחוף. "רק עכשיו אני יכולה להתקשר ולבקש סיוע. בעלי כל היום בבית, מאיים עליי שאם אגיד משהו למישהו הוא יהרוג אותי, עכשיו במקרה הוא יצא לכמה שעות לעבודה מזדמנת, אז אני יכולה סוף סוף לפנות לעזרה" היא סיפרה למוקד יד לאחים.

עמותת "יד לאחים" מפעילה קו חם למקרי חירום ומפעילה אותו 24 שעות ביממה. העמותה נותנת מענה פעיל בעיקר משעות הבוקר עד 4 אחר הצהריים ובנוסף, מפעילה מערך כונניות למתן ייעוץ והדרכה דחופים בלבד מהשעה 16:00-24:00 בלילה. לאחר השעה 12 בלילה הפניות הנכנסות מועברות למוקד טלפוני, שם מבררים את דחיפות המקרה ובמידת הצורך מפנים לעובד בעמותה בכל שעות היממה. המענה ניתן גם בערבי חגים, ובחול המועד חוץ מבשבת. מטרת המוקד הפועל 24/6 היא לתת מענה לנשים רבות מרחבי העולם (עקב הפרשי השעות) ובמקרי חירום, כמו המקרה של טליה, בהם אישה שמעוניינת לשוב ליהדותה מבעלה הערבי והוא בדיוק יצא באמצע הלילה וזה הזמן היחיד שלה לדבר.

"צריך להבין שנדרש מהנשים היהודיות המון אומץ ותעוזה כדי לפנות אלינו ולבקש סיוע. אין להן סביבה בטוחה לחזור אליה ומאיימים עליהן שאם רק יעזו לברוח הם ימצאו אותן ויחזירו אותן בחזרה אל הסביבה המתעללת. לכן חשיבותו של הקו החם בכל שעות היממה היא גדולה ומאפשרת לנשים לפנות אלינו בכל שעה ומתי שמתאפשר להן", מספרת שורי, עובדת בעמותה.

הרב שמואל ליפשיץ, ממנהלי עמותת "יד לאחים": "אנו גאים בקו החם שלנו המעניק מענה רחב ונותן סיוע לכל יהודי ויהודייה מהארץ ומרחבי העולם שאיבדו את קשרם ליהדות ומעוניינים לשוב אליה, יצרנו קשר עם טליה ועובדת סוציאלית של יד לאחים עומדת בימים אלו בקשר איתה, מתוך תקווה לעזור לה להיחלץ מהנישואים הסבוכים".