נתניהו על הסדר ניגוד העניינים: "פגיעה בזכויות דמוקרטיות בסיסיות"

ראש הממשלה הגיש לבג"ץ את תגובתו להסדר ניגוד העניינים שגיבש היועץ המשפטי לממשלה, וטען כי אין למנדלבליט סמכות לקבוע זאת. יחד עם זאת הוא יסכים לקבל חלק מההגבלות - "למען הנראות הציבורית"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/11/20 08:50 יט בחשון התשפא

נתניהו על הסדר ניגוד העניינים: "פגיעה בזכויות דמוקרטיות בסיסיות"
מנדלבליט ונתניהו. , צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מוקדם יותר השבוע, גיבש היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את הסכם ניגוד העניינים של ראש ראש הממשלה בנימין נתניהו. אתמול (ה') הגיב נתניהו להסדר שגובש ללא שנתן את הסכמתו וטען כי בעיניו אין כל מניעה שהוא ימשיך לעסוק בהליך הצפוי של פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הבא ובבחירת השופטים החדשים לבית המשפט העליון.

חוות הדעת מטעמו של נתניהו נשלחה לבג"ץ ובה נטען כי אין למנדלבליט את הסמכות לאסור על ראש הממשלה לעסוק בנושא מסוים, כי היועמ"ש גם אינו יכול לקבוע האם מתקיים "עניין אישי" באותו עניין. לדברי נציגי נתניהו, "הגורם שעליו לקבוע אם מתקיים 'עניין אישי' בעניין כזה או אחר הוא השר עצמו".

"אין כל מניעה שראש הממשלה יוביל מהלך של פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הבא מתפקיד ראש התביעה הפלילית", טען נתניהו והוסיף כי פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הוא "סוגיה עקרונית שאינה קשורה כלל ועיקר להליך הפלילי נגד ראש הממשלה. אין כל היגיון וכל סיבה למנוע מראש הממשלה ויו"ר תנועת הליכוד את העיסוק בנושא. פגיעה כזו תפגע גם היא בזכויות דמוקרטיות בסיסיות".

יחד עם זאת ציין נתניהו כי הוא יקבל על עצמו הסעיף בהסדר ניגוד העניינים שלא להתערב במינוי בכירים במערכת המשפט ואכיפת החוק, בהם פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ומפכ"ל המשטרה.

"למען הנראות הציבורית", הסכים נתניהו לקבל על עצמו את ההגבלות במעורבות בעניינים הנוגעים להחלטות הוועדה לבחירת שופטים. יחד עם זאת נכתב כי "באשר לבחירת שופטים חדשים לבית המשפט העליון, אין כל סיבה להטיל על ראש הממשלה מגבלות מעבר למגבלות החלות על שרים אחרים".