42 נפטרים ביממה | גמזו: "לא נוכל להתקדם לשלב הבא בהקלות"

42 בני אדם נפטרו מקורונה ביממה האחרונה, לצד 754 מאומתים חדשים אמש. ממונה הקורונה ערך תדרוך והצהיר כי "מקדם ההדבקה עלה. אם אנחנו לא רוצים סגר נצטרך לבצע הרבה יותר בדיקות"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 05/11/20 20:04 יח בחשון התשפא

42 נפטרים ביממה | גמזו: "לא נוכל להתקדם לשלב הבא בהקלות"
רוני גמזו, צילום: David Cohen/FLASH90

ממונה המאבק בקורונה מטעם הממשלה, פרופ' רוני גמזו, קיים אחר הצהריים (ה') תדרוך בנושא התפשטות התחלואה בישראל. גמזו, שיעזוב את תפקידו בשבוע הבא ובמקומו יבוא פרופ' נחמן אש, הביע תחזית פסימית להמשך, בשל העצירה בירידה בתחלואה בשבוע האחרון.

נתניהו: "בסגר השני נצא יותר לאט, ואם צריך גם נעצור"

"יש קושי רב להשלים את השלב הבא של ההקלות באותו מתווה שנקבע", אמר ממונה הקורונה, בהתייחס לפתיחת החנויות הצפויה ביום ראשון הקרוב, שאושרה בקבינט על אף התנגדות מערכת הבריאות. עם זאת, הוא הסביר כי פתיחת החנויות היא הרע במיעוטו: "גם כשמשרד הבריאות עמד על דעתו לא לפתוח ולהקטין את כלל ההקלות, היינו צריכים לאפשר איזשהו מסחר במדינת ישראל. צריך למצוא איזונים ולמנוע קריסה של ענפי מסחר רבים".


(גמזו בפורדיס, בשבוע שעבר)

גמזו התייחס לחפיפה שלו עם מחליפו, שייכנס לתפקיד כאמור בשבוע הבא: "הוא צמוד אליי בכל החלטה וישיבה וכעת הוא מבין יותר את המורכבות ואת האתגרים". לדבריו, הוא ימשיך ללוות אותו עד לסיום תפקידו, ויהיה זמין עבורו להתייעצות בהמשך, אם יזדקק לכך.

42 נפטרו מקורונה ביממה האחרונה

מספר גבוה במיוחד של נפטרים כתוצאה מקורונה ב-24 השעות האחרונות - 42 בני אדם, בסך הכל נפטרו בישראל, מאז פרוץ המגפה, 2,639 בני אדם כתוצאה מנגיף הקורונה ומסיבוכיו. בבתי החולים מאושפזים כעת 577 חולים, כש-331 מתוכם במצב קשה, ו-156 זקוקים להנשמה. 

מספר החולים והנשאים הפעילים בישראל ירד מעט, ועומד נכון להערב על 9,111 בני אדם. אמש אומתו כחיוביים לקורונה 754 בני אדם, מתוך כמעט ארבעים אלף בדיקות שהתקיימו. מדובר בירידה משמעותית באחוז החיוביים מאז אמש, שעומד על 1.9%.

גמזו: "רוב ההדבקות מתרחשות כשהמדביק לא יודע שהוא חולה"

ממונה הקורונה פירט את מצב התחלואה הנוכחי בישראל, ואת הסיבות שהביאו לכך: "אנחנו נמצאים במצב תחלואה של כ-600-700 מקרים ליום", אמר גמזו. "די נעצרנו במגמת הירידה המאוד מהירה שהייתה, מגמה שבעצם ציינה מקדם הדבקה של סביב 0.6 - כלומר אדם הדביק פחות או קרוב ל-0.6, וכך ההדבקה ירדה בצורה משמעותית".
גמזו הסביר את הסיבות לעלייה בהדבקה, וציין כי היא הייתה צפויה: "עם חזרת האנשים למעגל השגרה והחזרת מערכות החינוך והעבודה ראינו עלייה מאוד משמעותית בתנועה במדינת ישראל בכל הערים, בכל המגזרים והמסגרות - עלייה שמקרבת אותנו בערך לרמת התנועה הנורמלית במדינת ישראל". לדבריו, "במגזר הערבי אנחנו רואים מקדם הדבקה גבוה מ-1, באוכלוסייה החרדית אנחנו רואים מקדם הדבקה שהוא סביב 0.6 ובאוכלוסייה הכללית 0.8 ואולי יותר".

"מדוע גם כשאנחנו אחרי סגר ושומרים על מסכות עדיין מקדם ההדבקה מוצא את עצמו למעלה?", שאל ממונה הקורונה, והשיב כי "צריך לדעת ולהבין את המנגנון של המחלה: רוב ההדבקות מתרחשות בשלב שאתה לא יודע שאתה חולה, אתה אסימפטומטי, ואז יש הדבקה כי אתה לא שומר על הכללים ולא נזהר. זה יכול להיות עם בני המשפחה, בעבודה, בתחבורה הציבורית, בלימודים, במערכת החינוך, וזה יכול להיות בכל גיל, גם ילד קטן למבוגר".

הפתרון, לדברי גמזו, הוא קטיעת ההדבקה באמצעות בדיקות - או באמצעות סגר: "בישראל יש כמה אלפי חולי קורונה שככל שאני לא מצא אותם אז מקדם ההדבקה יטוס למעלה. איך פותרים את זה? או הרבה יותר בדיקות או סגר. אני לא רוצה סגר אז צריך לקטוע".

מערכת החינוך תמשיך להיפתח?

פרופ' גמזו התייחס לפתיחת מערכת החינוך ואמר כי "נפתחו כיתות א'-ד'. כיתות 'א'-ב' במתווה מסוים שכרגע אנחנו דנים איך לשפר אותו, איך לייצר הסכמה בין משרד החינוך לבריאות. יחד עם השרים מנסים למצוא פתרון שיהיה מוסכם על כולם, כולל בשלטון המקומי, ואותם צהרונים שלא היו שלמים עם שלמות הפתרון שהיה".

על השלב הבא בפתיחת מערכת החינוך אמר ממונה הקורונה: "כרגע אנחנו דנים בכיתות ה'-ו' ובכיתות הגבוהות יותר לבגרויות, דנים איך אפשר להמשיך את הלימודים שם דרך שילוב את התלמידים בהוראה כלשהי - לא רק למידה מרחוק. אנחנו מבינים את הצורך הפדגוגי של מפגש מורה עם תלמידים".