פורום תקנה: להימנע מלהעסיק את הרב חנניה בלומרט

לפני מספר חודשים נשלח מכתב מטעם פורום תקנה לרבנות הראשית ולקבוצת רבנים בקהילות יוצאי אתיופיה. במכתב ביקשו להימנע מלהעסיק את הרב חנניה בלומרט, עקב מעשים של התנהגות בלתי הולמת כלפי נשים במשך שנים. "רואים לעצמנו חובה להביא את הדברים לידיעת הציבור"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/10/20 22:15 ז בחשון התשפא

פורום תקנה: להימנע מלהעסיק את הרב חנניה בלומרט
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

פורום תקנה מטפל מזה כעשור בתלונות שונות שהוגשו מצדן של מספר נשים כנגד הרב חנניה בלומרט. התלונות מייחסות לו התנהגות בלתי הולמת והטרדות מיניות כלפי אותן נשים. על פי התלונות, מדובר במעשים שכללו חיבוק בכוח ונישוק של אישה, בניגוד לרצונה, בחדר צדדי, חיבוק של אישה שהגיעה אליו במסגרת עבודתו במועצה הדתית, וכן שליחת מסרונים והודעות קוליות, בעלות אופי אינטימי, לאישה שפנתה אליו במסגרת תפקידו ועוד כיוצא באלה.

על פי הנכתב בהודעת הפורום, כל התלונות נבדקו בפני הרכב של פורום תקנה. בנוסף, חלק מחברי ההרכב נפגשו עם הרב דוד חי הכהן מבת ים שבה מועסק הרב חנניה בלומרט כעובד המועצה הדתית.

"במהלך הפגישות עם חברי הפורום הודה הרב חנניה בלומרט במעשים, ואף שיתף את חברי ההרכב במעשים פוגעניים נוספים שנעשו על ידו כנגד נשים אחרות, והביע חרטה על מעשיו", נכתב בהודעה. "במהלך השנים, בהזדמנויות שונות, התחייב הרב חנניה בלומרט להימנע ממפגשים עם נשים ומכל ייעוץ להן בתחום הזוגיות וטהרת המשפחה, וכן לעבור הליך טיפולי אצל מטפל מוסכם".

אך למרות זאת, "הוא המשיך בקשרים פסולים עם נשים ולא התמיד בהליכה לטיפול". בעקבות כך החליטו בפורום כי עליו לפרוש לצמיתות מכל תפקיד חינוכי ורבני, המעניק עמדת סמכות. כמו כן, סוכם עמו כי יודיע לרב יהושע שפירא את פרטי תכניתו לפרישה מלאה מכל תפקידיו.

על אף הסיכומים עמו, הרב חנניה בלומרט לא עמד במילתו ובהמשך לכך סירב לקיים עם חברי ההרכב פגישה נוספת. "על רקע זה, ובגין חוסר שיתוף הפעולה מצידו, נאמר לו לפני כשנה שפורום תקנה רואה עצמו מעתה ואילך חופשי לפעול על פי שיקול דעתו".

חלק מחברי הרכב הפורום נפגש עם אנשי המועצה הדתית בבת ים ובעקבות פניה זו הודיעה המועצה הדתית כי היא חדלה להעסיקו. עוד נכתב כי הפורום פנה במכתב לרבנות הראשית ולרבנים בקהילת יוצאי אתיופיה, בדרישה שלא להעסיקו בכל עיסוק ובכל תפקיד רבני שהוא, וכן שלא להעסיקו בכל עיסוק או תפקיד שיש בהם קשר או מגע כלשהו עם נשים.

משנראה היה שוב, כי הרב בלומרט ממשיך שלא לשתף פעולה עם ההגבלות שנקבעו עמו, ולאחר דחיות עקב נסיבות משפחתיות ובגין מגבלות מגיפת הקורונה, נתקיימה עמו פגישה נוספת ובעקבותיה הובהרו לו שוב אותן ההגבלות, לרבות הימנעות מוחלטת מעריכת חופות. "על אף זאת, נודע לפורום תקנה כי הרב חנניה בלומרט המשיך וערך חופות, וכך אף בימים האחרונים".

בפורום תקנה ביקשו להדגיש: "לנוכח מעשיו החוזרים ונשנים, ולנוכח העובדה שאינו שומר על מגבלות שקיבל על עצמו, אנו חוששים מאוד מפגיעה בנשים נוספות, ועל כן אנו רואים לעצמנו חובה להביא את הדברים לידיעת הציבור".

(פורום תקנה מתריע מפני הרב מוטי אלון)