בגיל 101: פרופ' יהושע בלאו הלך לעולמו

מי שהיה נשיא האקדמיה ללשון וחתן פרס ישראל, ונחשב לאחד מבכירי הבלשנים וחוקרי הערבית בישראל בעשרות השנים האחרונות, הלך לעולמו בגיל מופלג

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/10/20 17:56 ב בחשון התשפא

בגיל 101: פרופ' יהושע בלאו הלך לעולמו
פרופ' יהושע בלאו ז"ל, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברוך דיין האמת. פרופ' יהושע בלאו, מי שהיה מחשובי חוקרי השפה העברית והערבית בישראל, חתן פרס ישראל ונשיאה השלישי של האקדמיה ללשון העברית, הלך היום (ג') לעולמו בשיבה טובה, והוא בן 101 שנים.

בלאו נולד בשנת 1920 בטרנסילבניה (היום ברומניה), בעיר קלוז', כשגדל עבר ללמוד בוינה, בירת אוסטריה, ועם עלייתו של היטלר לשלטון הצליח לברוח עם משפחתו לארץ ישראל. בהמשך למד באוניברסיטה העברית לימודי מקרא, לשון עברית ולשון ערבית. 

במלחמת השחרור שירת במחלקה לפענוח צפנים של צה"ל. בשנת 1950 קיבל תואר דוקטור מטעם האוניברסיטה העברית על עבודתו 'דקדוק הערבית-היהודית של ימי הביניים בעיקר על סמך טקסטים בלתי-ספרותיים'. בשנת 1966 מונה לפרופסור מן המניין באוניברסיטת תל אביב, בה לימד במשך שנים רבות.


(יום הולדתו ה-100 של פרופ' יהושע בלאו)

מחקריו של בלאו עוסקים בשני תחומים עיקריים: הראשון הוא מחקר הערבית הבינונית בכלל, והערבית היהודית בפרט. השני הוא בלשנות שמית, ומחקריו בתחום זה נוגעים בעיקר להתהוותה ולהתפתחותה ההיסטורית של לשון המקרא. בנוסף לכך כתב בלאו ספרים ומאמרים בתחום העברית החדשה, לשון חז"ל וארמית.

יהושע בלאו כיהן כנשיא האקדמיה ללשון העברית בשנים 1981–1993. בשנת 1985 זכה בפרס ישראל בתחום הבלשנות והלשון העברית. היה נשוי לשולמית והיו להם שני ילדים, בן ובת.