הסכם ביניים ייחתם היום עם בחריין

משלחת ישראלית תמריא לברית בחריין לביקור בזק בן פחות מיממה, בהובלת היועץ לביטחון לאומי, מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה וכן מנכ"ל משרד החוץ. בשעות הערב צפוי להתקיים טקס החתימה

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/10/20 08:29 ל בתשרי התשפא

הסכם ביניים ייחתם היום עם בחריין
החתימה על הסכם השלום בוושינגטון. , צילום: דוברות ראש הממשלה

בדרך להסכם שלום מלא. ישראל ובחריין יחתמו היום (א') בבירת בחריין, מנאמה, על הסכם מסגרת לנרמול היחסים והסכם שלום בין המדינות. בראש המשלחת הישראלית, יעמוד היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, מ"מ מנכ"ל רה"מ רונן פרץ ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. בראש המשלחת האמריקנית יהיו שר האוצר של ארה"ב סטיב מנוחין, ושליחו של הנשיא טראמפ למזה"ת אבי ברקוביץ. את הבכירים יקבל שר החוץ של בחריין, עבד א-לטיף א-זיאני.

השיחות מוגדרות כבילטרליות, אך יש מעורבות מאוד מודגשת של האמריקאים. "בישראל מעריכים מאוד את המעורבות האמריקאית. היא אפשרה לישראל להוציא לאור את היחסים שהיו לנו עם בחריין מתחת לרדאר ב20 השנית האחרונות ולהפוך אותם ליחסים רשמיים לכל דבר ועניין", אמר גורם מדיני בכיר.

הביקור יהיה ביקור בזק ויימשך כשבע שעות בלבד. במסגרת ההסכמים תינתן הצהרה משותפת שתהווה הסכם מסגרת להסכם השלום בין שתי המדינות. מדובר כינון יחסים בין ישראל לבחריין, על פתיחת הנציגויות ועל קידום יחסים בשלל תחומים.

ב"מעריב" פורסם כי בישראל מבהירים שההצהרה המשותפת הינה הסכם שלום בפועל. "זה הנוהל המקובל בבחריין, בשנים האחרונות הם כיננו יחסים עם כמה מדינות ובכל פעם זה בא על ידי ביטוי בטקס ההצהרה וזה גם מה שיהיה היום. זה הפורמט המקובל בבחריין"- הבהיר גורם מדיני ישראלי, "מהרגע שחותמים על ההסכם היחסים יוצאים אל הפועל ונחשבים להסכם שלום". משמעות הדברים: החל מהערב יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לבחריין.

בנוסף להצהרה המרכזית ייחתמו שבעה הסכמים בילטרליים בתחומים שונים. לדברי גורם מדיני ישראלי, אחרי הטקס בוושינגטון התקיימו שיחות עבודה רבות בין נציגי ישראל ובחריין והוכנו שורה של הסכמים שעתידים לצאת אל הפועל אחרי החתימה החגיגית  הצפויה להתקיים הערב.

לאחר התייעצות עם משרד הבריאות, הוחלט כי כל חברי המשלחת הישראלים ייחשבו לקפסולה ולא יחויבו בבידוד עם חזרתם לישראל. כל אנשי המשלחת יחויבו להישאר בבית המלון במהלך היום ולהימנע ממגע עם גורמים מקומיים.