המדינה מבקשת מבג"ץ לאסור את פרסום התצהירים בפרשת הצוללות

המדינה שתשיב לעתירה של התנועה לאיכות השלטון בתיק 3,000, מבקשת להוציא צו איסור פרסום על כל תצהירי בכירי משרד הביטחון בנושא. שר החוץ אשכנזי טוען כי "גנץ בוחן את האפשרות להקמת ועדת חקירה" בפרשת רכישת כלי השיט מגרמניה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/10/20 10:10 כז בתשרי התשפא

המדינה מבקשת מבג"ץ לאסור את פרסום התצהירים בפרשת הצוללות
צוללת חיל היום. ארכיון, צילום: Moshe Shai/FLASH90

"פרשת הצוללות ראויה להיחקר, גנץ בוחן את האפשרות להקמת ועדת חקירה": כך אמר הבוקר (ה') שר החוץ גבי אשכנזי בגלי צה"ל, זאת ברקע הדיון בבית המשפט שיתקיים בהמשך היום ויעסוק בבקשת המדינה לאסור את פרסום התצהירים שהוגשו במסגרת העתירה לבג"ץ בפרשת הצוללות. בית המשפט ידון בבקשה היום ב-13:00.

התנועה לאיכות השלטון עתרה לפני כשלושה חודשים לבג"ץ, בדרישה להקים ועדת חקירה בפרשת רכש הצוללות. אל העתירה צורפו תצהירים של בכירים במערכת הביטחון. בדיון שייערך היום (ה') בדלתיים סגורות, תצטרך המדינה להשיב ולהצהיר מה עמדתה בעניין, אך בינתיים פנתה לבית המשפט בבקשה להוציא צו איסור פרסום על כל התצהירים שהוגשו במסגרת העתירה. 

בתנועה לאיכות השלטון שהגישו את העתירה טוענים כי במידה ובג"ץ יענו לבקשת המדינה, ויאסרו את פרסום התצהירים, הם ייראו בכך "ניסיון לקבור את הפרשה". 

בתחילת השבוע נחשף בחדשות 12 התצהיר של מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר דן הראל. בתצהיר הוא סיפר על הלחצים שהופעלו עליו ועל משרדו במטרה למנוע את פרסומו של מכרז הצוללות. "הופעל מכבש לחצים אדיר", כתב הראל בתצהיר, "הן ממשרד ראש הממשלה והן מנציגי המל"ל, בניסיון לגרום לכך שהמשרד יבצע את הרכש בגרמניה וספציפית מחברת טיסנקרופ".

מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר תיאר כיצד זמן קצר לאחר פרסום המכרז, פנה אליו ראש המל"ל דאז יוסי כהן בדרישה לבטל אותו באופן מיידי. "השבתי לו שאינני יכול", אמר הראל, "זמן קצר לאחר מכן חזר אליי מר כהן והעביר לי מסמך מטעם ראש המל"ל בו נרשם כי ראש הממשלה מנחה אותי לבטל את המכרז. הבהרתי לו שללא הוראה בכתב ישירות מראש הממשלה ובחתימתו - אין בכוונתי לבטל את המכרז וגם אז, אבקש להיפגש איתו ולהבין מדוע".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן