משרד הבריאות טרם אישר את הטיפול הניסיוני שהציל חולי קורונה

הטיפול, המבוסס על תאים אנושיים שנתרמים מאנשים בריאים, פותח בהדסה, ונוסה בהצלחה על חמישה חולים שהחלימו. למרות ההבטחות לעזור לניסוי הקליני הראשון בעולם בחולי קורונה - במשרד הבריאות טרם החלו לפעול בנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/10/20 09:04 כה בתשרי התשפא

משרד הבריאות טרם אישר את הטיפול הניסיוני שהציל חולי קורונה
בדיקות קורונה. אילוסטרציה, צילום: Yossi Zeliger/Flash90

לפני כשבועיים, שוחרר לביתו החולה החמישי מבין חמשת החולים הקשים והקריטיים, שקיבל טיפול חדשני במסגרת ניסוי קליני ראשון בעולם, בטיפול בתאים אנושיים הנלקחים מתורם בריא. חמשת חולי הקורונה טופלו בבית החולים הדסה עין כרם תחת ניסוי קליני בתרופה חדשנית, "אלוסטרה", שפותחה בהדסה בשיתוף עם חברת הביוטכנולוגיה אנלייבקס תרפיוטיקס. כל חמשת החולים שוחררו בריאים מבית החולים לאחר הטיפול.

הדסה: חולי קורונה עברו טיפול ניסיוני ראשון מסוגו בעולם - והחלימו

במהדורת החדשות של ערוץ 12 פורסם אמש (ב') כי במשרד הבריאות הבטיחו לאשר את הטיפול באופן מידי - אך האישור טרם התקבל והחולים נאלצים להמשיך להמתין לטיפול החדשני. במשרד טענו, כבר עם הצלחת הסבב הראשון של הטיפול הניסיוני כי יאשרו את הטיפול באופן מידי לכל חולה שיכול להתאים לו. אך כאמור, תשעה ימים חלפו וטרם ניתן האישור מהמשרד להרחבת הניסוי.

התרופה החדשנית יכולה להציל חולים, במיוחד חולים מונשמים להם יש חלון הזדמנויות צר של שבעה ימים בלבד מרגע תחילת ההנשמה. כלומר, עברו תשעה ימים וטרם ניתן אישור ממשרד הבריאות, ולכן ייתכן וישנם חולים שיכלו לקבל את התרופה וכעת פספסו את ההזדמנות הזו בשל העיכוב במשרד.

"אלוסטרה" פותחה על בסיס מחקריו של פרופסור דרור מבורך, וכבר נוסתה בהצלחה בעבר בעשרה חולי ספסיס (אלח דם), הנחשבת למחלה קשה שכיום אין לה תרופה. "אלוסטרה מיועדת לטיפול במגוון רחב של מקרים שבהם יש פעילות יתר של מערכת החיסון, מה שמוביל לעלייה בהפרשות של חלבונים על ידי תאים של מערכת החיסון - הנקראים ציטוקינים וגורמים לסערה ציטוקינית", הסביר פרופסור מבורך. עוד הוא אמר, כי "פעילותה מתבצעת על ידי טיפול בתאים שנלקחים מתורם בריא והינדוסם במעבדה באופן שירסנו עם הזרקתם לגוף החולה את הדלקת או סערת הציטוקנים הפוגעת מאוד בחולים".

הניסוי בחולי קורונה נערך תחת אישור ועדת הלסינקי של משרד הבריאות, והחוקר הראשי בניסוי היה פרופסור ואן הירדן, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים הדסה עין כרם. 

(מסכה מצילה חיים)