קבינט הקורונה סיים את הדיון ללא הכרעות

קבינט הקורונה התכנס על מנת לדון בהמשך הסגר, והאם להגדיל את הכנסות עבור אלו שמפירים את הסגר. במהלך הדיון דנו באפשרות של הליכים משמעתיים נגד השרה גמליאל, ובמהרה התפתח ויכוח בין כחול לבן לליכוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/10/20 19:02 יז בתשרי התשפא

קבינט הקורונה סיים את הדיון ללא הכרעות
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הערב (ב') התכנס קבינט הקורונה כדי לדון בהמשך הסגר, ובהתאם לכך לשקול האם יוארך ואילו שינויים יעשו בו. בפתח הדיון התייחס נתניהו לסערה סביב השרה גילה גמליאל ואמר: "כולנו מחויבים לקיום הכללים, גם לגבי התקהלויות וגם לגבי שאר הכללים הקשורים בשגרת הקורונה, זה כולל שרים ושרות חברות וחברי כנסת, כל נציגי הציבור". נתניהו התייחס גם לאפשרות של החמרת הסגר או הקלתו ואמר: "חושב שלמדנו שכדאי לעבוד בצורה מאוד מדודה ומסודרת". הדיון הסתיים ללא הכרעות וייפגש שוב רק ביום ראשון הבא לפני סיום הסגר.

שבעת השלבים ליציאה מהסגר וחזרה לשגרה

במהלך הדיון בקבינט נשקלה האפשרות לנקוט בצעדים משמעתיים כנגד השרה גמליאל, אך נתניהו עמד על כך כי השרה לא תפוטר.  זאת בניגוד לעמדת כחול לבן שדרשו בפומבי לפטר את השרה על שהפרה את ההנחיות, היו אף שרים בליכוד שתמכו ברעיון ואמרו: ""נהגה בחוסר שיקול דעת שגרם לנו נזק תדמיתי קשה". אך הדיון תם עם החלטת ראש הממשלה שלא לפטר את השרה, ועברו לדון שוב בעניין הסגר באופן כללי.

לפי נתניהו יש להמשיך את הסגר עד יום שני כפי שנקבע בשבוע שעבר ולהמתין עם השינויים: "אנחנו כרגע לא הולכים לקבל שום החלטה על פתיחה מחדש, לא על פי גוגל ולא על פי שום נתונים אחרים. אני מסתכל קודם כל על התחלואה - בשלב הזה אלו דיונים חסרי תוחלת. אנחנו לא נפתח עכשיו שום עסקים ואנחנו לא משנים כלום עד יום שני, אני מבקש לעצור את הדיון הזה. אני לא אדון אחרי 6 ימים של סגר האם לשנות או לא לשנות. לא יהיו שינויים היום".

פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן המשמש כ ראש צוות המומחים המייעץ למשרד ראש הממשלה, תמך בעמדה כי אין לאפשר הקלות בשלב זה. "ש תחלואה חריגה במוקדים שונים בארץ - אזורים שונים מתנהגים בצורה שונה. יש לכך שתי השלכות מרכזיות: צריך לבודד אזורים עם תחלואה ירידה גם כדי להוריד תחלואה באזורים הללו וגם כדי למנוע אזורים אחרים שיגררו לתחלואה גבוהה" אמר וקסמן. לפי וקסמן התנאי להקלות הוא "כשנרד ל-2,000 חולים מאומתים ותהיה ירידה מובהקת אז נוכל לשקול הקלות. במאי כבר עשינו שגיאה, אם נעשה את אותה שגיאה שוב אז נחזור שוב לסגר".  

בישיבת הקבינט סוכם:

  1. על פי ראש המל"ל, המומחים, קיים קושי להסיק מסקנות מבוססות מהנתונים עד כה לאור השפעות יום הכיפורים וחג הסוכות.
  2. הקבינט לא יקבל כעת החלטות על הקלות או החמרות. יוארך תוקפן של התקנות הקיימות עד ל-14/10 בהליכים המתחייבים על פי חוק, לרבות התקנות להגבלת הפעילות של מוסדות חינוך.
  3. המשך מיקוד במאמצי הבלימה ובהורדת התחלואה. זהו היעד המיידי של הממשלה.
  4. צוות מקצועי ממשרדי הבט״פ, הבריאות והיועמ״ש לממשלה, יבחן את ההצעות שעלו בישיבה בעניין יייעול האכיפה והחמרתה ויגיש המלצותיו. 
  5. הצוות הבין משרדי שגיבש את ההצעה למדדי היציאה, ימשיך בעבודתו ויציג תכנית מפורטת לכל שלב ושלב. רה״מ יקיים דיון על תכנית זו ביום א׳ הקרוב לקראת הבאתה לדיון בקבינט הקורונה.
  6. בהמשך לעבודת המטה שבוצעה ע״י השרה לשוויון חברתי, שר הבריאות יגבש מענה שיאפשר ביקורים לקשישים החיים בגפם.
  7. צוות השרים לנושא השימוש באמצעים דיגיטליים יבחן אפשרות לעודד את הורדת אפליקציית ״מגן 2״ באמצעות יצירת זיקה בין זה לבין התשלומים הניתנים לעובד הנמצא בבידוד  וכן יבחנו רעיונות נוספים. הצוות יציג המלצותיו לראש הממשלה.
  8. יימשכו המאמצים בעניין ערכות הבדיקה המהירות וההצטיידות בחיסון, בהתאם לסיכומי ראש הממשלה בדיונים הייעודיים שהתקיימו בנושאים אלה.
  9.  ישיבה נוספת של הקבינט תכונס בשבוע הבא.