"יציאה מהסגר - לפחות עוד חודש"

פרופ' גליה רהב מבית החולים שיבא הסבירה כי אין כוונה לשחרר את הסגר לפני שמספר הנדבקים היומי יגיע לאלפיים, דבר שצפוי לקרות בעוד כחודש בלבד: "המגמה היא חיובית אבל צריך להתייחס לזה מאוד בזהירות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/10/20 14:41 טז בתשרי התשפא

"יציאה מהסגר - לפחות עוד חודש"
רחוב יפו בסגר, בשבוע שעבר, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מתי נצא מהסגר? כנראה שלא בקרוב. אמנם הימים האחרונים מראים התייצבות מסוימת בשיעור החיוביים לקורונה מתוך כלל הבדיקות, אבל הדרך לירידה ממשית במספרי ההדבקה ובשיעור החולים הקשים והמונשמים עוד ארוכה.

אופטימיות זהירה: "ייתכן והתחלואה נבלמה - במגזר הכללי"

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלקות זיהומיות במרכז הרפואי 'שיבא' בתל השומר, החברה בצוות המומחים המייעץ לממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמרה היום (א') באולפן ynet כי ירידה ממשית במספרים, שתביא להקלות בסגר ובהגבלות על האוכלוסייה, תיתכן רק בעוד כחודש בלבד. על פי פרופ' רהב, "המגמה היא חיובית אבל צריך להתייחס לזה מאוד בזהירות, זו ממש ההתחלה. יש התייצבות באוכלוסייה הכללית, אבל עוד לא רואים את זה בקרב האוכלוסייה החרדית, למשל".

על פי פרופ' רהב, הירידה הנוכחית בשיעור ההדבקה, עשויה להביא בהמשך לירידה במספרי הנדבקים, אך הדבר ייקח זמן: "אם נמשיך בסגר שקיים עכשיו, שיש בו הרבה מאוד חורים, נוכל להגיע למספר של 2,000 מאומתים חדשים תוך כחודש. אם רוצים להגיע למספר כמו 500, צריך עוד 6-7 שבועות", סיכמה. 

פרופ

פרופ' גליה רהבצילום: יוסי אלוני, פלאש 90

פרופ' רהב התייחסה למספרים הנוכחיים, ואמרה כי על אף הבלימה היחסית בימים האחרונים, מאז ראש השנה יש עלייה משמעותית במספר החולים במצב קשה: "בגל השני קיימים הרבה יותר צעירים שנמצאים במצב קשה, ואני חושבת שזה נובע בעיקר בגלל הישמרותם של אנשים מבוגרים. עם זאת, מדובר במצב שעשוי להשתנות. אנחנו רואים גם אנשים מבוגרים שמתחילים לחלות שוב". היא הסבירה כי "מאז ראש השנה יש עלייה מאוד משמעותית במספר החולים הקשים. אנחנו עומדים על כמעט 100 חולים מאושפזים ליום, ואנחנו רואים את זה כמעט בכל בתי החולים". 

פתיחת מערכת החינוך? עד כיתה ד'

לגבי מערכת החינוך, פרופ' רהב דווקא לא מאוד פסימית: "קשה לומר שמערכת החינוך אחראית להדבקה. ילדים קטנים, בגילאי 8-10, פחות מידבקים ופחות נדבקים, אבל אי אפשר לומר שלא. מגיל 10 ומעלה, לעומת זאת, מדובר בקבוצה שבהחלט מדביקה. הנתונים מכל העולם מראים שנוער הם בהחלט גורם להתפשטות של הנגיף. עם זאת, נראה שדווקא פתיחת הישיבות גרמה לעלייה ולא פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר".

עם זאת, היא לא רואה בתקופה הקרובה סיכוי לחזרה של מערכת החינוך לפעולה: "אני חושבת שהדבר הראשון שייפתח, כשיוחלט על המספר שיאפשר חזרה לשגרה, יהיו גני הילדים ועד כיתה ג' או ד'. זו תהיה המערכה הראשונה. אחרי שייפתחו הגנים והכיתות הנמוכות, נראה מה קורה. הדבר החשוב יותר זה לנטר את האנשים שעובדים איתם, את המבוגרים. בנוסף, צריך להכין את המערכת לעבודה בקפסולות לתנאים טובים יותר. לצערי אנחנו עוד לא שם".

"הדבר החשוב כרגע - בלימת המגפה"

"צריך להבין שבלי השתלטות על הבריאות אין כלכלה", הוסיפה פרופ' רהב, על רקע הטענות לקשיים הפסיכולוגיים והכלכליים שעלולים להיגרם ושכבר נגרמו בשל הסגר. "גם באנשים א-סימפטומטיים לווירוס הקורונה יש השלכות לטווח ארוך, הוא גורם לעייפות ודיכאון. יש עשרות אלפי אנשים בבית עם מחלה קלה. ההתחבטויות בנוגע למה להגביל ואיך להגביל גנבו לנו זמן יקר. ואני חושבת - שקודם כל הבריאות.

"יש תוכניות רבות ואסטרטגיות יציאה, ואנחנו מדברים על זה בוועדת המומחים של פרופ' רוני גמזו. עם זאת, מה שמשנה עכשיו זה מתי. אף אחד לא מדבר על יציאה מההגבלות לפני שמגיעים ל-2,000 נדבקים יומיים, ואני באופן אישי הייתי שמחה למספר נמוך יותר. עם זאת, כל צעד כזה ידרוש ניטור ובירור, ואם תהיה עלייה נוספת אז נאלץ לחזור אחורה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן