אופטימיות זהירה: "ייתכן והתחלואה נבלמה - במגזר הכללי"

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן אומר כי "מקדם ההדבקה ירד לסביבות 1" וכי נראה שמגמת התחלואה במגזר הכללי ובמגזר הערבי נבלמה. לגבי המגזר החרדי המספרים אינם אופטימיים: "עלייה בכל המדדים". מספר הנדבקים בסוף השבוע ירד, כמדי שבוע

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 04/10/20 08:51 טז בתשרי התשפא

אופטימיות זהירה: "ייתכן והתחלואה נבלמה - במגזר הכללי"
מחלקות הקורונה, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

האם צעדי הסגר עוזרים? נכון להיום, ובהסתייגות כי מדובר בנתונים התחלתיים, נראה שהכיוון חיובי. פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, מבכירי חוקרי הקורונה בישראל כיום, ומי שעומד בראש צוות המומחים שחזה כמעט במדויק עד כה את מגמות התחלואה בישראל, אומר הבוקר (א') כי המספרים מתחילים להתייצב, ולהראות סימני בלימה בתחלואה.

זינוק במספר המונשמים, 43 נפטרים ביממה. גמזו: "השבוע הקרוב קריטי"

בראיון בגלי צה"ל אמר סגל כי "מהניתוחים האחרונים שלנו עולה שבמגזר הכללי יש בלימה בתחלואה. מקדם ההדבקה סביב 1 ובמגמת ירידה". בהמשך צייץ פרופ' סגל בחשבון הטוויטר שלו וכתב: אופטימיות זהירה: ייתכן ונבלמה העליה בתחלואה במגזר הכללי, ומקדם ההדבקה שם סביב 1 ובמגמת ירידה". הוא הוסיף כי "כל המגמות נראות באופן בלתי תלוי גם במאומתים וגם במאושפזים".

עם זאת פרופ' סגל מדגיש כי מדובר בצעד ראשון בלבד: "רק נזכיר שרמת התחלואה גבוהה ולכן בלימה זה צעד הכרחי ראשון, אבל מכאן צריך לראות מעבר מבלימה למגמת ירידה עד לרמות נמוכות שניתן לשלוט בהן עם מערך חקירות אפידימיולוגיות".

לגבי פילוח המגזרים השונים הציג סגל נתונים מעורבים, ואמר כי "ישנה ירידה בתחלואה בחברה הערבית - מקדם ההדבקה מתחת ל-1. אנחנו רואים ירידה גם במספר המאומתים והמאושפזים". יש לציין כי החתונות ההמוניות בחברה הערבית, שהתפרסמו כמוקדי הדבקה המוניים בחודשים האחרונים, נעצרו בתקופה האחרונה ולא בגלל הסגר, אלא כי עונת החתונות במגזר הסתיימה בכל מקרה, בשל עונות השנה, כמדי שנה, כך שייתכן שהתחלואה במגזר הערבי הייתה נבלמת גם ללא צעדי הסגר בהם נקטה הממשלה.

במגזר החרדי, לעומת זאת, הציג פרופ' סגל נתונים מעודדים הרבה פחות: "במגזר החרדי אנחנו עדיין בשיא ההתפשטות - יש עלייה בכל המדדים", אמר. "היום אנחנו רואים בכל חתכי הגיל, כולל בגילאים המאוד מבוגרים, אחוז בדיקות חיוביות שעומד על 30-40%". נזכיר כי בשבועות האחרונים פורסמו תיעודים רבים של זלזול קשה בהנחיות הקורונה במקומות רבים במגזר החרדי - טישים המוניים, בתי כנסת בהם התפללו בצפיפות, שווקי ארבעת המינים ללא הקפדה על ריחוק ומסכות ועוד.


(התדרוך של ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, לקראת החג)

על פי נתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הבוקר, מספר המאומתים החדשים לקורונה ירד בצורה משמעותית בסוף השבוע - כמדי סוף שבוע, בשל מיעוט הבדיקות. על פי הנתונים מהבוקר, אומתו לקורונה בישראל 2,557 בני אדם, מתוך 24,781 תוצאות בדיקות שהתקבלו אתמול.

מספר החולים במצב קשה עומד נכון להבוקר על 830, ומספר החולים הנזקקים להנשמה מתוכם עומד על 223. שלושה בני אדם נוספים נפטרו מאז חצות כתוצאה מקורונה, ומספר הנפטרים הכולל עומד על 1,682.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן