השראה מהאושפיזין: מיזם "קהילות מארחות" לנשים שסיימו זוגיות עם בן זוג שאינו יהודי

לפני כשנתיים הוקם בעמותת "יד לאחים" מיזם "קהילות מארחות". לאותן נשים שחולצו מאזורים שונים בארץ, מהווה המיזם נקודת אור ועוזר להן להשתקם. "מצוות האושפיזין מלמדת על הכנסת אורחים והיא מהווה את הבסיס לפרויקט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/09/20 18:30 יב בתשרי התשפא

השראה מהאושפיזין: מיזם "קהילות מארחות" לנשים שסיימו זוגיות עם בן זוג שאינו יהודי
צילום: מדף הפייסבוק של יד לאחים

לפני כשנתיים הוקם בעמותת "יד לאחים" מיזם "קהילות מארחות", במסגרתו פועלות עשרות משפחות בכל רחבי הארץ המאמצות לחיקן את הנשים המלוות על ידי העמותה בשיתוף גורמי הרווחה. לאחר שהנשים הוצאו ממערכות יחסים מורכבות המשפחות עוזרות לנשים ולילדיהן ככל שניתן, מהוות להן קהילה חמה ועוטפת ומסייעות להם בחיזוק זהותם היהודית.

הפרויקט מהווה לאותן נשים שחולצו מאזורים שונים בארץ, עוינים בחלקם, נקודת אור ודוגמא לחברה נורמטיבית ועוזר להן להשתקם ולהתחיל את חייהן מחדש.

"אחרי שיצאתי מהזוגיות המורכבת שלי הייתי צריכה ללמוד איך לחיות מחדש, ובין היתר לחזק את היהדות שלי", מספרת אסתר (שם בדוי) יהודייה שהייתה גרה במשך שנים בישוב הנחשב לעוין.

על ההסתגלות לחיים יהודיים בתוך יישוב קהילתי מספרת אסתר: "אני והילדים חיינו במציאות אחרת, במציאות בה פועלים רק באלימות וכוחניות. זו הדרך, זה מה שהילדים הכירו וראו בבית.
אבל פחדתי להפוך את עולמם של הילדים שלי שממוסלמים יהפכו ברגע ליהודים. אחרי שאזרתי אומץ ופניתי לעמותת יד לאחים הם דאגו לי לדירה מרוהטת, מקרר מלא וכל מה שצריך כדי שלא יחסר לי כלום.

"כשהגענו לקהילה הילדים הופתעו מדרך החיים החדשה שנפתחה בפניהם- איך חיים בכבוד בין בני הזוג, איך בחיי קהילה עוזרים אחד לשני ללא אינטרס או תמורה. הקהילה שאליה נכנסנו פשוט עזרה לנו בכל מה שהיה צריך ועטפה אותנו בחום ואהבה ועשתה הכל כדי שלא נרגיש לבד.

בנוסף, מספרת אסתר: "הילדים שלי גילו את היהדות, שכלל לא הכירו, הם חגגו לראשונה את השבת ואת החגים היהודיים. הם שאלו המון שאלות על השבת- איך מקיימים? למה לא מדליקים אור וכו'. לא זכרתי את כל המנהגים והחגים מבית אבא בשביל לענות להם על כל השאלות, אבל המשפחה המאמצת שלנו ישבה והסבירה כל פרט ופרט בסבלנות גדולה כדי שבאמת אנחנו נוכל להבין ולבחור האם לקיים את המצוות או לא. מבחינתם את לא חייבת לשמור שבת או להתלבש בצורה מסוימת, רק תהיי מי שאת".

המשפחה המאמצת שלנו, "הכניסה אותנו לביתם, והם נכנסו לנו ללב. הם גרמו לי לתחושה ביתית אחרי המון שנים בהם הרגשתי כלואה" מסכמת אסתר.

"בחג הסוכות אנו מקיימים את מצוות האושפיזין המלמדת על הכנסת אורחים והיא מהווה את הבסיס לפרויקט", אומרת תמר כרמי ממנהלות המיזם בעמותה.

"החלטנו לשלב את הנשים שבחרו בסיוע של העמותה דווקא ביישובים קטנים עם קהילות חמות ולא סתם בדירות באמצע העיר, בשביל להעניק להן תחושת שייכות ולא לזרוק אותן למים העמוקים בלי שום תמיכה ומישהו שיתמוך ויעזור להן. הנשים הללו יודעות שמלבד עמותת יד לאחים שאליה תמיד ניתן לפנות, יש להן קהילה חמה שעומדת מאחוריהן לכל מה שיצטרכו ותמיד ירימו אותן למעלה".