מנדלבליט נגד הסרט ג'נין ג'נין: "עלילות שווא שקריות ומופרכות"

היועץ המשפטי לממשלה הגיש לבית המשפט את עמדתו, במסגרת תביעת הדיבה, נגד יוצר ומפיק הסרט מעורר המחלוקת. "חובה מוסרית וציבורית לעמוד לימינו של התובע ושל לוחמי צה"ל ולסייע בהגנה על שמם הטוב, עת מתפרסמים על אודותיהם פרסומים שקריים וכוזבים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/09/20 18:38 ו בתשרי התשפא

מנדלבליט נגד הסרט ג'נין ג'נין: "עלילות שווא שקריות ומופרכות"
מנדלבליט., צילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיש לבית המשפט המחוזי מרכז את עמדתו במסגרת תביעת הדיבה שהגיש סא"ל במיל' ניסים מגנאג'י נגד מוחמד בכרי, יוצר ומפיק הסרט "ג'נין, ג'נין", שכולל במכוון שקרים גסים, האשמות שווא וטענות מופרכות, לפיהם חיילי צה"ל ביצעו כביכול פשעי מלחמה חמורים במהלך הלחימה במבצע "חומת מגן" בג'נין ב-2002. 
 
כזכור, הסרט עמד לדיון במספר הליכים שיפוטיים, ובתי המשפט - ובראשם בית המשפט העליון - קבעו כי הוא מגולל עלילות שווא שקריות וחמורות ביותר נגד חיילי צה"ל. בהליך קודם שעסק בסרט, דחה ביהמ"ש תביעה שהגישו חיילי צה"ל שהשתתפו בקרב בג'נין, אך אינם מופיעים או מזוהים בסרט, בנימוק שלשון הרע נגד ציבור אינה עילה לתביעה אזרחית. התביעה הנוכחית הוגשה ע"י קצין מילואים המופיע בסרט וניתן לזיהוי.
 
בסמוך לאחר שהתביעה הוגשה, החליט היועץ המשפטי לממשלה להתייצב להליך. זאת, בראש ובראשונה כדי לבטא את החשיבות הרבה שיש לייחס להגברת ההגנה על שמם הטוב של חיילי ולוחמי צה"ל והתובע בכללם, שהתייצבו ביום פקודה לשירות צבאי, וכן להעביר מסר ערכי, חד וברור לפיו המדינה תתייצב לימינו של תובע שנפגע מהוצאת לשון הרע נגדו – עקב שירותו כחייל מילואים, ולא תותירו לבדו בחזית המשפטית על טיהור שמו הטוב.
 
בעמדת היועץ המשפטי לממשלה, שהוגשה באמצעות עוה"ד ארז שטיינברג ודוד גוטמן מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), נאמר, כי קביעות בתי המשפט בעבר לגבי היותו של הסרט שקרי עומדות על כנן ואין לנתבע בכרי הגנה מפני תביעת לשון הרע של לוחם המופיע בסרט וניתן לזיהוי. בנסיבות אלה, היועמ"ש סבור, על רקע מכלול הראיות שהובאו, כי הצופה הסביר עלול לקשר בין הדברים הנאמרים בסרט לבין דמותו של התובע אשר השתתף בלחימה בג'נין, ועל כן, קמה לתובע עילה בלשון הרע.
 
"הסרט 'ג'נין, ג'נין' ועלילות השווא השקריות והמופרכות הכלולות בו", נאמר בעמדת היועמ"ש, "פוגעים פגיעה קשה, עמוקה וממשית ברגשות חוגים רחבים בציבור כולו, בחיילי צה"ל, במשפחות השכולות ובלוחמים אשר נשלחו על-ידי מדינת ישראל וצה"ל לחרף את נפשם בקרב נגד פעילי הטרור בסמטאותיו של מחנה הפליטים ג'נין. הסרט פוגע בשמם הטוב של לוחמים, וביניהם התובע, שנשלחו להגן על אזרחי המדינה, רבים מהם לא שבו ורבים נושאים על גופם את צלקות אותה לחימה, כמו גם בשמו הטוב של צה"ל ובדורות של לוחמים שהמשיכו את דרכם. מדינת ישראל והיועץ המשפטי לממשלה רואים לעצמם חובה מוסרית וציבורית לעמוד לימינו של התובע ושל לוחמי צה"ל ולסייע בהגנה על שמם הטוב עת מתפרסמים על אודותיהם פרסומים שקריים וכוזבים, אך בשל שירותם הקרבי בצה"ל".


להורדת הקובץ
 
בעמדה נאמר עוד, כי מקרה זה מעלה עניין ציבורי, בשל העובדה שהסרט עדיין מעסיק חלקים רחבים בחברה, בקרב משפחות שכולות, לוחמי ומפקדי צה"ל בסדיר ובמילואים בעבר ובהווה ואנשי ציבור שונים. מכאן, החשיבות בהעברת מסר ברור לפיו המדינה לא תשלים עם אמירות שחורגות באופן כה ברור מגבולות השיח המוגן. העמדה גובשה בשיתוף עם גורמי ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי) והפרקליטות הצבאית.