שקד נגד ניסנקורן: "אם הייתי שרת המשפטים, הממשלה היתה מגבילה את ההפגנות"

רגע לפני ההחמרה בסגר, חברת הכנסת תוקפת באולפן כיפה את התנהלות הממשלה, שאינה מצליחה להגיע למתווים להפגנות והתפילות, וטוענת כי כל הפרטים על האירוע באום אל חיראן היו ידועים: "נתניהו היה צריך להתנצל בפני משפחת אל-קיעאן כבר לפני שנתיים"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 23/09/20 19:37 ה בתשרי התשפא

שקד נגד ניסנקורן: "אם הייתי שרת המשפטים, הממשלה היתה מגבילה את ההפגנות"
איילת שקד באולפן כיפה , צילום: כיפה

רגע לפני ההכרזה על הידוק בהגבלות הסגר, חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) מגיעה לראיון לוחמני במיוחד, וטוענת  כי צריך לעצור את ההפגנות והתפילות עד לסוף החגים, ומסבירה מדוע ימינה תהיה אלטרנטיבה שלטונית בבחירות הבאות, ומה היא חושבת על בנט כראש ממשלה? 

קבינט הקורונה צפוי להודיע על הידוק הסגר והחמרת ההגבלות. בנט תוקף את הממשלה ואת נתניהו, האם זה לא חוסר אחריות לתקוף את הממשלה בזמן מלחמה?

"בדיוק ההפך, אנחנו נותנים גיבוי לממשלה כשהיא עושה דברים טוב ומעמדים לה מראה מול הפרצוף כשהיא עושה דברים רע, ולצערי רוב הדברים שהיא עושה - היא עושה אותם בצורה לא טובה. אין ניהול ואין מנהיגות, זה העיקר. אנחנו אומרים להם מה צריך לעשות, יש לי דוגמאות קטנות מהיום, עמדתי היום שעה וחצי בעליות לירושלים בגלל המחסומים, סתם פוקקים את כל המדינה, הרי בבוקר אנשים אמורים ללכת לעבוד, אז בשביל מה לפקוק את כל המדינה? הם לא חושבים להעמיד את המחסומים בערב כשאנשים אמורים להיות בבית? 

"הם כבר שבוע רבים על תפילות והפגנות. אני לא מבינה מה הבעיה, זה הכל עניין של מנהיגות. תגידו - בתי הכנסת סגורים ומתפללים רק בחוץ ואין הפגנות, בוודאי עד סוף הסגר."

את חושבת שהממשלה יכולה להחליט האם יפגינו נגדה? זה לא ניגוד עניינים? 

"אני חושבת שהיא יכולה. אם כחול לבן היו תומכים בהפסקת ההפגנות, אז אפשר היה לעשות זאת. הבעיה שהממשלה הזו משותקת כי כחול לבן אומרים 'אנחנו לא מוכנים שהממשלה תגביל את ההפגנות', והליכוד אומרים 'אנחנו רוצים להגביל את ההפגנות'. אם אני הייתי שרת משפטים היום, הממשלה היתה מגבילה את ההפגנות. כל הפארסה הזאת, שהם לא מצליחים להגיע להסכמות בניהם, והוואקום הזה גורם לפקידות להיכנס לקבלת ההחלטות, זה אשמה אך ורק של הממשלה". 

שר המשפטים ניסנקורן ביקש שלא התקיימו תפילות גם במרחב הפתוח, מה דעתך? 

"אני חושבת שזה מוגזם, ביום כיפור אי אפשר להגיד לאנשים לא להתפלל בקבוצות קטנות ובמרחב הפתוח. צריך לסגור את בתי הכנסת, שמעתי את הרב הראשי לאו ואת הרב יוסף מתבטאים בקשר לזה, זה דבר כואב, אך הדבר הנכון. צריך לאפשר תפילות של עד 10 אנשים, חוץ מזה צריך לסגור הכל עד סוף החגים."

מה דעתך על הפרת הבידוד של יועצי ראש הממשלה? 

"אני חושבת שמנהיג צריך להראות דוגמה אישית ואם יועץ של אחד מנבחרי הציבור, כל שכן ראש הממשלה, מפר את ההנחיות, הוא צריך להיענש כמו כולם. אני חושבת שראש הממשלה, כדוגמא אישית, צריך להתנער מהמעשה הזה."

נתניהו צריך לפטר אותם? 

"לא, לא אמרתי לפטר. לא אמרתי לפגוע לאדם בפרנסתו ולא צריך להרחיק לכת לפיטורין, אבל בוודאי להתנער באופן מוחלט מההתנהגות הזאת, כי אם ראש הממשלה לא יתנער מהתנהגות הזאת, אף אחד לא יקיים את הבידוד."

לאחרונה נחשפים פרטים מביכים על מערכת אכיפת החוק בתקופה שאת עמדת בראשה. את עדיין חושבת ששי ניצן ואביחי מנדלבליט מקבלים החלטות ישרות ולא מוטות?

"כל מה שנחשף היה ידוע, הסיפור של אום אל חיראן היה ידוע היטב, לפחות לי כשרת משפטים ולגלעד ארדן כשר לביטחון פנים כי העניין פורסם רק שזה לא היה קשור לתיקי נתניהו זה פחות עניין את האנשים".

נתניהו התנצל בפני המשפחה ואמר שעד לפני כמה שבועות חשב שאל-קיעאן מחבל

"נתניהו היה צריך לעשות את זה לפני שנתיים, כי אם הוא היה קורא אז את הודעת מח"ש, שבה כתבו במפורש שלא ניתן לקבוע במחבל, ואם לא ניתן לקבוע שהוא מחבל המסקנה היא שהוא לא מחבל. זה היה כתבו שחור על גבי לבן, מי שרצה ולמי שבאמת היה אכפת, היה קורא את זה לפני שנתיים ומתנצל אז, לא היום. 

בעניין הספציפי הזה של אום אל חיראן הכל היה על השולחן. המפכ"ל טען שמודבר במחבל, חקירת מח"ש קבעה שאי אפשר לדעת ולכן אי אפשר להגיד על אדם שאין נגדו הוכחה שהוא מחבל. הדבר הזה פורסם לציבור. זה נכון שמח"ש רצו שתצא הודעה יותר חריפה לדברי המפכ"ל, על זה היה הוויכוח. כל העובדות היו ידועות ופורסמו. כשרת משפטים הייתי לוחצת מידי פעם על מח"ש ועל פרקליט המדינה שיפרסמו את התחקיר בזריזות כי הציבור צריך לדעת. משפחתו של אל-קיעאן ביקשה כל הזמן את תוצאות החקירה". 

סמוטריץ' טוען שימינה מפלגה מגזרית ובני הכריז שזו כבר לא מפלגת נישה. איפה את בתוך זה? האם עדיין יש לך שאיפות להנהיג את המפלגה?

"סמוטריץ אומר שהאיחוד הלאומי היא מפלגה מגזרית, וגם אני וגם בנט, תמימי דעים ומסכימים שימינה זו מפלגה כלל ישראלית, הליבה שלה מבוססת על הציונות הדתית, והיא תהיה שותפה מרכזית בה, אבל היא פונה לכל הקהלים. היום יש לנו תומכים במגזר החרדי, החילוני, מקרב הקהילה האתיופית ומכל הקשת הרחבה". 

נראה שיש קרב בין בנט לסמוטריץ'

"אין שום קרב וגם צחקנו על זה בשיבת סיעה. בפוליטיקה תמיד יש חילוקי דעות, שלושתנו מאוד מיושרים על מה היא ימינה ומה המטרות שלה ואין סתירה בין הדברים. אני חושבת שאני מסכמת את זה הכי טוב בין בנט לסמוטריץ' - זו מפלגה כלל ישראלית עם ליבה של הציונות הדתית."

הסקרים מראים 22 מנדטים, אבל כשימינה מגיעה ליום הבוחר יורדים לה הרבה מנדטים. את חושבת שהפעם הסקרים משקפים את מה שקורה? 

"בורג המנוח אמר 'מדבר סקר תרחק', אז אנחנו לוקחים את הסקרים בערבון מוגבל, הם נכונים להיום לא לבחירות והיום אין בחירות. אני חושבת שהמצב היום שונה מבעבר מכיוון שימינה היום היא מפלגה עצמאית ולא תחת חסותו של הליכוד ושל נתניהו ולכן אני בהחלט חושבת שהיא יכולה להוות אלטרנטיבה שלטונית". 

בנט יהיה ראש הממשלה הבא?

"גם אני וגם שאר חברי הכנסת חושבים שבנט ראוי וצריך להיות ראש הממשלה הבא, יש לו את התכונות הנכונות לכך וני מקווה שהוא יציג את מועמדותו. אבל כרגע אין בחירות אז נחכה ונראה".