תעודת הוקרה הוענקה לתוקע בשופר שהפר את הנחיות הבריטים לפני 90 שנה

בטקס סמלי ומרגש העניקו ההנהגה העולמית של בית"ר ועיריית ירושלים, מגן הוקרה מיוחד ללוחם האצ"ל ובית"ר משה קיראון, שהיה מחבורת תוקעי השופר בכותל כנגד האיסור של השלטון הבריטי

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/09/20 18:59 ה בתשרי התשפא

תעודת הוקרה הוענקה לתוקע בשופר שהפר את הנחיות הבריטים לפני 90 שנה
צילום: בית"ר העולמית

הוקרה לתוקעי השופר שהצילו את הכותל, בציון 90 שנה למעשי הגבורה. לקראת יום הכיפורים התקיים הבוקר (ד') בלשכת ראש עיריית ירושלים טקס הוקרה מרגש לציון 90 שנים לתקיעה הראשונה בכותל המערבי. בטקס ניתנה הוקרה מיוחדת מתנועת בית"ר העולמית ועיריית ירושלים למשה קיראון (קרוואני), 87 ממושב בית חנן, שהיה רק בן 14 כאשר נשלח על ידי תנועת בית"ר להפר את האיסור לקיים מנהגים יהודיים בעיר העתיקה.

בשנת 1930 החל מבצע של צעירי בית"ר להצלת הכותל. השלטון הבריטי אסר על תקיעת שופר ותפילת יהודים בכותל. בעקבות כך הרב משה צבי סגל תקע בשופר במוצאי יו"כ של שנת התרצ"א וכתוצאה מכך בכל שנה מאז ועד הקמת המדינה ב-1948 התגנבו בית"רים לכותל בכדי לתקוע בשופר בכל שנה ביום הכיפורים.

עוד צוין: בשנת 1946 נתפס משה קרוואני לאחר שתקע בשופר. השופר הוחרם על ידי השוטר הבריטי שתפס אותו. כעבור כארבעים שנה, בעת ביקור בלונדון, פגש באקראי חבר של אחד מהמשתתפים הנוספים במבצע תקיעה זה, את השוטר הבריטי - שהחרים את השופר. בפגישה בין השניים החזיר לו השוטר את השופר, והשופר נמצא מאז בישראל. במוזיאון פלוגת הכותל שהקימה תנועת בית"ר העולמית בשנה האחרונה מונצחים סיפוריהם של קראווני וחבריו. 

צילום: בית"ר העולמית

ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר בטקס: "התרגשתי מאוד לפגוש את הזוג הנחמד ולשמוע מפיו של משה היקר את שנעשה בימים ההם. הוא יותר מראוי לתעודת הוקרה. אלה הם האנשים ששחררו את ירושלים ולחמו למענה. עלינו ללמוד מסיפוריהם ולהעריך את הזכות לנוע בחופשיות ולהתפלל בכל מקום שבו נחפוץ".

"זהו יום מרגש לתנועת בית"ר ורבבות חניכיה", אמר ראש ההנהגה העולמית של בית"ר עו"ד נריה מאיר. "תוקעי השופר הצילו את כבודו של העם היהודי, בשעה בה זאב ז'בוטינסקי והרב קוק תבעו את כבוד הלאומיות העברית המתחדשת. התקיעה בשופר היתה סיכון גדול מצד התוקעים. הקמנו את מוזיאון פלוגת הכותל להמשך את מורשתם וההוקרה למשה ותוקעי השופר היא המעט שאנו חבים להם כעם היהודי המחדש את ריבונותו בארצו" .