מתן כהנא: החלטנו לקדם מתווה מפורט לתיקון מכלול כשלים במערך הכשרות

לקראת הודעת המדינה לבג"צ על פתרון ליישום פסק דין "משגיח מושגח", נערך כנס ראשון מסוגו של השדולה לשיפור שירותי הדת בראשות ח"כ כהנא. "המצב הנוכחי מהווה ניגוד עניינים ואינו יכול להמשך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/09/20 16:02 ה בתשרי התשפא

מתן כהנא: החלטנו לקדם מתווה מפורט לתיקון מכלול כשלים במערך הכשרות
השדולה לשיפור שירותי הדת, צילום: דוברות לשכת ח"כ כהנא

לקראת הודעת המדינה לבג"צ על פתרון ליישום פסק דין הגינות שלטונית (משגיח מושגח), נערך היום (ד') כנס ראשון מסוגו של השדולה לשיפור שירותי הדת בראשות ח"כ מתן כהנא. בכנס השתתפו ארגונים שונים אשר עוסקים בנושאי דת ומדינה. הארגונים דנו במערך הכשרות לקראת הגשת תכנית המדינה ליישום פס"ד תכנית הגינות שלטונית. בכנס השתתפו: המכון הישראלי לדמוקרטיה, ארגון רבני ורבניות בית הלל, כושרות, חותם, נאמני תורה ועבודה ועמותת עיתים.

"סוגיית משגיח מושגח מעסיקה את מערכת הכשרות כבר עשרות שנים  וטרם הגיעה לפיתרונה למרות פסיקת בג"צ לפני 3 שנים", אמר יו"ר השדולה, ח"כ מתן כהנא. "לכולם ברור שהמצב הנוכחי מהווה ניגוד עניינים ואינו יכול להמשך. השדולה לשיפור שירותי הדת  בראשותי החליטה לקדם מתווה מפורט לתיקון מכלול כשלים במערך הכשרות".

עוד אמר כהנא: "אני סמוך ובטוח כי במאמץ משותף של המשרד לשירותי דת והארגונים השונים נוכל להביא לשינוי שיחזק את מערך הכשרות בישראל ואת אמון הציבור בו".

צילום: דוברות לשכת ח"כ כהנא

 

באירוע שהתקיים בזום עקב מגבלות הקרונה הציג יועץ השדולה, עו"ד עמיחי פילבר את תכנית השדולה לשיפור מערך הכשרות בישראל: "הפתרון שהצגנו נותן מענה למכלול הסוגיות והכשלים של מערכת הכשרות, הוא יצור מערכת כשרות מקצועית יותר, השגחה טובה יותר לאורך כל שעות היום, עלויות הכשרות  לעסקים דומים יהיו  אחידים וזולים יותר. שכר המשגיחים יהיה הוגן והם יקבלו את מלא הזכויות. הפתרון המוצע יסדיר את הפעלת מערכת הכשרות ברשויות ללא מועצה דתית ובישובים לא יהודיים".

עו"ד ירון קטן, לשעבר יועמ"ש הרבנות הראשית אמר בדיון: "מוסכם שיש לשפר את מערך הכשרות. הרבנים, שאחראים על התחום, צריכים לקבל כלים חוקיים ומשפטיים. כאשר מנסים לשפר את מערך הכשרות חשוב שלא יבוא על חשבון היבטים הלכתיים. כל שינוי שיעשה צריך להיבחן בקפידה שלא לפגוע במעמדם ובסמכותם של הרבנים וביכולתם לתת כשרות כראוי".

"כולנו מזהים את הקשיים בכשרות ואת משבר האמון שיש כלפי הרבנות הראשית והרבנים בכלל. כדי לתקן את המצב צריך לפתוח את השוק לתחרות בכל הארת ומי שיהיה אחראי יהיה הרב המקומי.
הרבנות הראשית תפקח מלמעלה", אמר הרב אהד טהרלב מארגון רבני ורבניות בית הלל.

הרב משה כץ מרגון "כושרות" אמר בדיון: "צריך להתאגד כדי לרומם את התורה ואת שירותי הדת בישראל. לא צריך לנגח את הרבנות. אפשר להתאחד ולמצוא פתרונות. יצחק וזאנה מארגון "חותם" אמר: "חוקי הכשרות נתפרו בצורה של טלאי על טלאי. צריך לייצר חקיקה מסודרת שתבטא את היחס של מדינת ישראל לנושא. הכל צריך להיעשות יחד עם הרבנות הראשית. הממשק בין הרבנות הראשית לרבנות המקומית אינו ברור והגיע השמן לעשות סדר בנושא". 

משה דגן, מנכ״ל הרבנות הראשית היוצא הסביר בכינוס כי במהלך השנים האחרונות הרבנות פעלה במישורים רבים במטרה להביא לשיפור מערך הכשרות הממלכתית בישראל: "חלק לא מבוטל מהמלצות וועדת הכשרות אומצו ע״י מועצת הרבנות הראשית וכבר הוטמעו בשטח וחלקם ממתינים לחוק הכשרות שיקודם בעזרת ה' בכנסת. ניתן למנות מס׳ הישגים עיקריים שנזקפים לזכות הרבנות כמו תמרוץ משגיחי הכשרות לגשת למבחני ההסמכה אשר בעקבות זאת הוסמכו מעל 4000 משגיחים, 3 מסלולי הכשרה ל 130 מפקחי כשרות, ימי השתלמות מקומיים למשגיחים, גיבוש נהלים אחידים ושעות השגחה אחידות, כללי אתיקה לעובדי מערך הכשרות, סמל הכשרות האחיד, גיבוש מסמך מדיניות אכיפה, יוזמות מקומיות להפרדת משגיח מושגח, הטמעת מערכות מחשוב מתקדמות ברבנות הראשית לייעול עבודת מחלקת היבוא ושחיטת חול, הגשת כתבי אשום במקרים של הונאות כשרות מהותיות, חיזוק הקשר בין הרבנות הראשית למחלקות הכשרות במועצות הדתיות".

יו"ר השדולה ח"כ מתן כהנא סיכם: "כולנו רוצים לחזק את הרבנות הראשית. כמעט כולנו מסכימים שיש לחזק את כוחה של הרבנות המקומית, המרה דאתרא. התכנית שאנו מקדמים כעת היא הקומה הראשונה שאותה להבנתי ניתן כעת לקדם בשיתוף פעולה. ייתכן כי בהמשך נבין שאפשר לעלות קומה ולקדם דברים נוספים".