הרב הראשי לישראל בקריאה לרבני הקהילות: לסייע בנושא אלימות במשפחה

עם כניסת הסגר, קיים חשש לעלייה במקרי האלימות במשפחה, כמו שארע בסגר הקודם. בעקבות כך הרב דוד לאו יצא בקריאה לרבני הקהילות בארץ להיות קשובים לעניין: "לשמש אוזן כרויה למצוקת בנות המשפחה ולעורר את הציבור לשלום הבית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/09/20 16:34 ג בתשרי התשפא

הרב הראשי לישראל בקריאה לרבני הקהילות: לסייע בנושא אלימות במשפחה
בקריאה מיוחדת לרבנים. הרב לאו, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אחד הנתונים המדאיגים שהראו הסגר הקודם הוא העלייה במספר מקרי האלימות במשפחה בזמן ימי הסגר. כעת עם תחילתו של הסגר השני הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, יצא היום (ב') בקריאה לרבני קהילות בארץ ובעולם, להיות ערים ורגישים לתופעת האלימות כלפי נשים בקרב הקהילות שלהם, ולהפנות לגורמי סיוע כשמזהים בצורך.

במכתבו של הרב הראשי נכתב: "בעקבות הסגר שהוטל, העובדה שישנם רבים שנמצאים בבידוד, חוסר היכולת לצאת לאן שרוצים ומתי שרוצים, הפכו את הבית למרכז חיינו. לדבר יש מעלה גדולה ושמעתי על רבים שניצלו את הזמן להתחבר יותר עם בני המשפחה, להכיר טוב יותר את ילדיהם ובעיקר להבין שהבסיס הוא הבית" הקדים הרב במכתבו.  "אולם, דא עקא, ישנם גם כאלה שהחיבור הזה פעל לרעה. חלק מהמשפחות לא השכילו להכיל את המצב, הפרנסה וחוסר הוודאות הולידו אלימות קשה בתוך המשפחה, נשים רבות פונות לסעד ולעזרה". 

בעקבות כך פנה הרב אל כלל רבני ישראל ודרש מהם להיות מודעים למצב זה וכי יש "לעקוב אחרי בני הקהילה ומשפחותיהם, לשמש אוזן כרויה למצוקת בנות המשפחה ולעורר את הציבור לשלום הבית". לבסוף הורה להפנות את הנפגעים לגופים שמסייעים לנשים שסובלות בביתן מפגיעה פיזית ונפשית. 

צילום: לשכת הרב הראשי

 עו"ד צילית יעקבסון, יו"ר בת מלך, עמותה המפעילה מקלטים לנשים מוכות מהציבור הדתי והחרדי: "תקופת הסגר והבידוד החברתי עקב הקורונה גרמו לצערנו ל'סיר לחץ' גדול. במשפחות בהן האלימות הייתה קיימת בבסיס מערכת היחסים הזוגית, היו בתקופה זו התפרצויות רבות, ואף מקרי אלימות קיצוניים. בחודש מאי האחרון התקבלו 527 פניות לקו החירום של מקלטי בת-מלך, לעומת מאי אשתקד שבו התקבלו 130 פניות. עליה של כ- 400%. אנו מברכים על דבריו החשובים של הרב לאו. דברים שמחזקים מחד את הנשים שנמצאות בתוך מעגל האלימות, ומעירים אותנו - את הקהילה ואת העומדים בראשה, להיות ערים, קשובים ולהיות שם עבור נשים במצוקה. אנו תקווה כי דבריו של כבוד הרב היוצאים מן הלב יכנסו ויחדרו ללבבות רבים".