מביך: לאחר שהמריא גילה נתניהו כי הוא לא מוסמך לחתום על ההסכם עם איחוד האמירויות

במהלך טיסתו גילה ראש הממשלה שעל מנת לחתום על הסכם השלום עליו לקבל ייפוי כוח משר החוץ אשכנזי שנשאר בארץ. לאחר התייעצות עם הגורמים המשפטיים אשכנזי נתן את חתימתו ובתנאי שההסכם יהפוך לתקף רק באישור הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/09/20 16:00 כו באלול התשפ

מביך: לאחר שהמריא גילה נתניהו כי הוא לא מוסמך לחתום על ההסכם עם איחוד האמירויות
נתניהו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

פתיחה ברגל שמאל: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המריא בליל אמש (ב') לארצות הברית על מנת לחתום על הסכם נרמול היחסים עם איחוד האמירויות. בזמן שהיה באוויר גילה נתניהו כי הוא אינו מוסמך לחתום על הסכם השלום, אלא רק שר החוץ גבי אשכנזי רשאי. אלא שאשכנזי נותר בארץ, ונתניהו היה צריך למצוא דרך שיאושר לו לחתום. 

לאחר התייעצות עם משפטנים בנושא, הם הסבירו לראש הממשלה כי על פי החוק משנת 1951, ראש הממשלה יוכל לחתום על ידי שתי אפשרויות: "לייפות כוחו של שר החוץ או מי שיתמנה על ידו לחתום בשם הממשלה על הסכמים ואמנות בין-לאומיים". אך היות וזמן לכנס את הממשלה לאישור אין די זמן לכך, נתניהו נאלץ לקבל מסמך חתום מהשר אשכנזי כי הוא מייפה את כוחו. נתניהו פנה דרך משרד המשפטים שפנה למשרד החוץ, לבקש את האישור מאשכנזי. 

גבי אשכנזי

גבי אשכנזי. נתן לנתניהו ייפוי כוחצילום: Miriam Alster/Flash90

גבי אשכנזי הסכים לחתום על מסמך ייפוי כוח לנתניהו אך הציב תנאי נוסף - שההסכם לא ייכנס לתוקף עד שיאושר בממשלת ישראל. בלשכת נתניהו מתחו ביקורת על כך שהגורמים המשפטיים לא עדכנו את ראש הממשלה טרם עלייתו למטוס. היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה הייתה מודעת לסכנה זו לאחר שעו"ד גלעד ברנע התריע זאת בפניה כי נתניהו לא יוכל לחתום על המסמך כי לא קיבל אישור מהממשלה על ההסכם.