הרב רונן לוביץ על מכתב התמיכה בעמירם בן אוליאל: "היום לא הייתי חותם על מסמך כזה"

נשיא תנועת "נאמני תורה ועבודה" מסביר לחדשות כיפה כי נושא עינויי אסירים קרוב לליבו, אך, עתה, כשהוא מבין שהמכתב נותן גיבוי לרוצח הוא החליט להסתייג ממנו: "אני מצטער ומתחרט על זה שחתמתי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/09/20 16:53 כו באלול התשפ

הרב רונן לוביץ על מכתב התמיכה בעמירם בן אוליאל: "היום לא הייתי חותם על מסמך כזה"
עמירם בן אוליאל ואשתו , צילום: TOMER APPELBAUM/HAARETZ

עשרות רבנים, ביניהם בכירים מרבני הציונות הדתית, יצאו אתמול (ב') בתמיכה בעמירם בן אוליאל, בה הם קראו לסייע לקמפיין התמיכה בבן אוליאל וקבעו כי הרשעתו על בסיס הודאה יחידה שהוצאה בעינויים היא מעשה פסול וכי היה די בכך בכדי לשחררו.

מספר רבנים ששמם מופיע במכתב, יצאו היום נגד הכנסת שמם בטענה כי הדברים הוצגו לפניהם לפני כשלושה חודשים, ובטענה כי הודאתו של בן אוליאל שהוצאה תחת עינויים, הינה הודאה יחידה.  

"לפני כמעט שלושה חודשים, בסוף יוני, פנו אלי בעניין", מספר ל'חדשות כיפה', הרב רונן לוביץ ששמו הופיע במכתב. "העניין הזה של העינויים מאוד כואב לי ונוגע בלבי. גם כשמדובר בלא יהודים. היה לי את המקרה הספציפי של הסיפור הזה שהכרתי קצת יותר מקרוב. אני לא מכיר את בן אוליאל ואין לי שום דבר איתו. העניין הזה מאוד נגע בלבי ומאוד מאוד כאב לי, במשך כל התקופה הזאת". 

הרב לוביץ מספר כי הדברים הוצגו לו בצורה שונה מהמופיע במכתב: "כאשר פנו אלי ושלחו לי את הנוסח היה כתוב שמרשיעים אותו אך ורק על פי הודאתו שנגבתה בעינויים. זה מאוד דיבר אלי ואמרתי שעל זה אני מוכן לחתום. העניין היה לפרסם איזשהו משהו של הרבנים, על מנת שאפשר יהיה לגייס כסף לשכירת שירותים משפטיים כדי לעזור לו בערעור. לא קראתי בזמנו את פסק הדין, לא ידעתי איפה זה עומד מבחינת המשפט. הבנתי שרק על סמך הודאה שנגבתה בעינויים הולכים להרשיע. וזה נגע מאוד ללבי ועל זה הייתי מוכן לחתום".

"עכשיו זה מתפרסם באופן שזה כאילו נותן איזה גיבוי לרוצח ונותן איזושהי בעיטה לבית המשפט וכל מיני דברים שלא התכוונתי אליהם לרגע", מסביר הרב לוביץ, "אני חושב שזה גם בגלל התזמון והעיתוי שזה פורסם, וגם בגלל שגם איכשהו מנתחים את מה שכתוב שם. לא קוראים את מה שכתוב בדיו אלא את המשמעות הכוללת של עצומת הרבנים. לכן, אני מצטער ומתחרט על זה שחתמתי. זה היה כנראה מעשה מדי חפוז מצדי".

זאת אומרת שהיום לא היית חותם על מסמך כזה.

"חד משמעית לא הייתי חותם והיתה בזה הרבה תמימות מצדי לחשוב שזה יובן כקריאה מוסרית נגד עינויים ונגד הרשעת אדם על סמך עינויים. את הלקח למדתי מאוחר מדי".

הרב לוביץ מדגיש בסיום דבריו כי אינו מאשים אף אחד: "אני מכה על החזה של עצמי ולא מאשים אף אחד אחר. כלומר, אני לא בא לומר שמישהו עבד עלי או הטעה אותי או משהו כזה. זו היתה טעות שלי. לא רוצה להכפיש אף אחד אחר בזה שאני טעיתי".