בג"ץ הורה לפתוח בבדיקת ההדלפות בתיק 4000

בעקבות עתירתם של בני הזוג אלוביץ', שטענו כי היועץ המשפטי לממשלה אינו מוכן לחקור את ההדלפות בתיק 4000, הציעה השופטת חיות כי מנדלבליט יבצע בדיקה מקדימה לגילוי מקור ההדלפות: "יש לנו קושי עם ההחלטה לא לעשות כלום"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/20 14:53 כה באלול התשפ

בג"ץ הורה לפתוח בבדיקת ההדלפות בתיק 4000
השופטת חיות במהלך הדיון היום. הורתה לפתוח בבדיקת ההדלפות, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

בג"ץ דן היום (ב') בעתירתם של הזוג אלוביץ', כי על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לחקור את ההדלפות מתיק 4000, אשר מתנהל בימים אלו בבית משפט המחוזי בירושלים. בעתירה צויין כי היא מכוונת נגד "מחדלו של היועמ"ש להפעיל את הסמכויות המצויות בידו להורות על חקירה ואיתור האחראים להדלפות והעברת מידע על דרך תדרוכים מגמתיים, שנראה שמתבצעים על ידי גורמים ברשויות האכיפה ויכול שגם על ידי חלק מעדי התביעה".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אמרה במהלך הדיון כי "יש לנו קושי עם העובדה שההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה היא לא לעשות כלום. ראוי לעשות פעולות מסוימות. עם המצב בו לא עושים כלום אנחנו מתקשים להשלים. לכן אנחנו מציעים לשקול לערוך בדיקה מקדמית בנוגע להדלפת ההקלטות שפורסמו בתכנית המקור".

לטענת עורכי הדין שמייצגים את הזוג אלוביץ', כבר במהלך החקירה המשטרתית, וגם לאחר לאחר מכן ואף במהלך השימוע, פורסמו בכלי התקשורת פרסומים רבים, המבוססים על הדלפות חומרי חקירה, מלוות בתדרוכי כתבים, אשר בחלק גדול של המקרים הביאו דברים בשם אומרם: "בכיר במערכת אכיפת החוק", "גורמים בכירים במשטרה", "גורמים בכירים בפרקליטות" ועוד.

השופטת אסתר חיות, אמרה לזוג אלוביץ' כי "ככל שאני מבינה אתם מתמקדים בהדלפה של קלטות השמע של השיחות הין אילן ישועה לעו״ד, היועץ אומר שהוא לא פתח בחקירה בגלל העובדה שההדלפה הזאת הייתה אחרי הגשת כתב האישום, לא בשלב החקירה. העניין השני שאותן הקלטות צורפו כנספחים לכתב האישום שכל גולש יכול לראות אותם באתר משרד המשפטים".

"פעם אחר פעם, כשמגיעות עתירות על חקירת הדלפות אנחנו מביעים מורת רוח קשה", אמרה הנשיאה חיות כלפי נציגי היועץ המשפטי לממשלה, והוסיפה כי "אלה לא אירועים נדירים, שאפשר לומר לגבי כל אחד שאפשר לשקול. יש כאן תופעה מדאיגה שהנזקים בגללה לא חלוקים אפילו על ידיכם. וזה פוגע בתביעה, שלא לדבר על הפגיעה בעותרים ובהליך שמתנהל. זה פוגע גם בכם, זה פוגע באמון הציבור, האם לא הגיע הזמן לעשות מעשה ולחקור?. כמה אנשים לטענתכם נחשפו להקלטות האלה? ואם זה העד, זה פחות חמור? יש טענה שמישהו אחר נתן את הקלטות?".

עורכי הדין של הזוג אלוביץ

עורכי הדין של הזוג אלוביץ'צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

"היועמ"ש מודה שההדלפות יכולות להיות מרשויות אכיפת החוק"

פרקליטו של שאול אלוביץ', עורך הדין ז'ק חן, הדגיש כי נכון שההקלטות של אילן ישועה נמסרו להגנה וכך גם התמלילים, אך הייתה תקלה וההקלטות לא נצרבו על דיסק ואמר: "בהסתבר שההקלטות לא היו בידי ההגנה, היועמ"ש מודה שההדלפות יכולות להיות מרשויות אכיפת החוק או העד אילן ישועה, אבל אומר שהוא לא חוקר בגלל שלוש סיבות שונות. לכן צריך את התערבות בית המשפט, הבעיה היא לא עם התבחינים, אלא עם יישום עובדות המקרה על התבחינים שהיועץ קבע".

 "הפצרנו ביועמ"ש שיורה על חקירה לחשיפת מקור ההדלפה" אמרו עורכי הדין, והדגישו כי פנו אליו מספר פעמים אך הוא סירב. הם הוסיפו כי "לא פחות חשוב – לחשיפת המתדרכים האלמוניים שתדרכו את הכתבים באופן שחוטא לאמת וכינו ראייה זו 'ראיית זהב' שמחזקת את התביעה".

עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, מסרו לאחר הגשת העתירה: "לאחר שפניותינו לא זכו למענה מצידו של היועץ המשפטי לממשלה, לא נותרה למר וגב׳ אלוביץ׳ ברירה אלא לעתור בעניין לבית המשפט. לא ניתן, ואסור להחריש, אל מול שצף הדלפות בלתי חוקיות שמבקשות להפוך את המשפט למשפט שדה תוך זיהום ההליך המשפטי".

נציגיהם של הזוג אלוביץ' הדגישו כי: "אין מדובר בעתירה נגד התקשורת או כזו שמבקשת להגביל את חופש הביטוי. זו גם לא עתירה שמכוונת נגד מתריעים בשער או חושפי שחיתויות. מדובר בעתירה שתכליתה שמירה על גבולות הכח המצוי בידי התביעה, בין היתר בקשריה עם התקשורת, ובמטרה אחת ויחידה והיא – הבטחת קיומו של הליך הוגן".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן