סערה בוועדת הקורונה: כמה קורבנות גבה הנגיף הקטלני?

בעקבות העלייה בנתוני התחלואה, חברי ועדת הקורונה של הכנסת התכנסו לדיון מיוחד שנגרר לחילופי האשמות קשים בין יושבת ראש הועדה שאשא-ביטון למשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו, שאיים לעזור את הדיון

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/20 12:20 כה באלול התשפ

סערה בוועדת הקורונה: כמה קורבנות גבה הנגיף הקטלני?
ח"כ יפעת שאשא-ביטון, צילום: Hadas Parush/Flash90

ועדת הקורונה של הכנסת, בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון התכנסה הבוקר (ב') על מנת לדון בנתוני התחלואה ומספר הנדבקים החדשים, שממשיך לעלות כמעט מדי יום. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו תקף את יו"ר הועדה ואיים לעזוב את הדיון. 

יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון אמרה בפתח הדיון כי יש ברשותה נתונים מאחד מבתי החולים ש-23% מהחולים שדווח עליהם שמתו מקורונה לא מתו מהנגיף: "מנהלי בתי החולים אומרים שאסור שיהיה סגר, שזו פגיעה אנושה בבריאות הציבור. היה מי שאמר הבוקר ששום שיקול בריאותי לא עומד מאחורי ההחלטה לצאת לסגר. בדיון היום ניתן למשרד הבריאות להציג את נתוני התחלואה ולאחר מכן ננסה להבין איך אנחנו נערכים כמדינה ליום שאחרי הסגר. משאלת הלב שלי היא שמישהו כאן יתעשת ויבין שאנחנו צריכים להשקיע במערכת הבריאות ולא לסגור את הציבור".

"אנחנו עומדים מול ציבור שמסתכל עלינו ורוצה לדעת שאנחנו מקבלים החלטות כ"כ קשות כשאנחנו מבוססים על משהו שהוא אמיתי", הוסיפה חברת הכנסת שאשא ביטון. "אני אומרת לפרוטוקול - אני מוכנה להגיע לכל חקירה בכל מקום ולוותר על החסינות שלי - על כל מילה שאני אומרת כאן".

איתמר גרוטו "עד סוף החודש יהיה מתווה לכניסת תיירים ממדינות ירוקות"

איתמר גרוטו צילום: פלאש 90

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו התייחס לעומסים בבתי החולים. "הבעיה היא לא המיטות, לא התרופות ולא מכשירי ההנשמה", טען. "הבעיה המרכזית היא כוח אדם מיומן. התמחות של רופא בטיפול נמרץ עורכת 6 שנים ואנחנו לא יכולים לייצר את זה יש מאין. אף אחד לא היה רוצה שתטפל בו סטודנטית שסיימה הרגע בית ספר לסיעוד ביחד עם סטאז'ר. רופאים נשחקים מחוסר היכולת שלהם לטפל. אם היו משקיעים במערכת הבריאות בעשרים השנים האחרונות אולי המצב היה אחר".

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה כי "97% מהיישובים בישראל נמצאים במקדם הדבקה של מעל 1".

ד"ר אלרעי-פרייס אמרה גם כי בגל השני ישנה ירידה בגילים של החולים שבמצב קשה וקריטי. לדבריה, 30% מהחולים הקשים והקריטיים הם מתחת לגיל 60.

עוד עולה מהנתונים שהביאה כי 42% מהנפטרים התמודדו עם יתר לחץ דם, 29% עם סכרת, 27% עם מחלת לב, 11% עם מחלת ריאה, 4% עם דיכוי חיסוני ו-1.5% עם מחלות כבד.

כזכור, משרד הבריאות עדכן כי אתמול (ב') אובחנו 3,167 נדבקים מאומתים בנגיף הקורונה. בכך מניין החולים הפעילים בארץ עלה ל-40,347 בני אדם. מצבם של 519 חולים מוגדר קשה, מהם 144 מונשמים. מניין הנפטרים בארץ עומד על 1,119 בני אדם. אתמול נערכו 34,749 בדיקות לאיתור הנגיף, כ-9.5% מהן נמצאו חיוביות.