אלקין: "נצא מהסגר, ובעוד חודש-חודשיים נכנס שוב"

השר להשכלה גבוהה ומים התנגד אתמול להטלת סגר וטוען כי מדובר במהלך שגוי אך "הפגיעה במשק היא שליש ממה שהוצע מלכתחילה". הוא לא מהסס להפנות אצבע מאשימה כלפי הממונה גמזו: "לא מעיז לקחת אחריות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/20 09:38 כה באלול התשפ

אלקין: "נצא מהסגר, ובעוד חודש-חודשיים נכנס שוב"
השר זאב אלקין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השר להשכלה גבוהה ומשאבי מים זאב אלקין, הצביע אתמול בישיבת הממשלה נגד הסגר הכללי שייכנס לתוקף ביום שישי הקרוב. הוא סיפר הבוקר (ב') ברדיו 103 על הסיבות שהובילו להתנגדותו למתווה של שפורסם אתמול, ואמר כי "הצלחנו להביא למצב שהפגיעה במשק היא שליש ממה שהוצע מלכתחילה על ידי גמזו". 

אלקין סיפר שהתכנית שאושרה בסוף היא מיעוט הרע ביחס לתכנון המקורי. "אמנם ההחלטה שופרה במהלך הדיון בין השאר בעקבות הצעות שהצעתי, הצלחנו לשפר את ההצעה המקורית במהלך הדיון בצורה משמעותית, גם לגבי צמצום הפגיעה הכלכלית במתכונת הסגר. בסוף הצלחנו להביא למצב שהפגיעה במשק היא שליש ממה שהוצע מלכתחילה על ידי גמזו".

השר אלקין נשאל מדוע לא הצביע בעד התכנית והשיב "משתי סיבות. האחת, אני לאורך כל הידון ביקשתי מגמזו ומאנשי הצוות שלו לתת יעדים ברורים מתי יוצאים מהסגר, לא רק באמירה שיהיה סגר עד שמחת תורה ואז נראה. אלא מה היעדים ומה המספרים. למשל משרד האוצר הציג לנו 5 חלופות ולכל אחת מהן היה תג מחיר כלכלי, אם היינו מאמצים את התוכנית ההצעה הראשונית של גמזו שבהתחלה טען שאין ברירה וצריך ללכת על זה".

"הנזק היה 30 מיליארד, אח"כ 15 ולבסוף הוצעה חלופה שהנזק שלה למשק היא 10 מיליארד שקל". טוען אלקין, ומדגיש כי, "בהיבט הכלכלי קיבלנו תמונה. ברור שהכול זה הערכות אבל הערכה מקצועית ורצינית. אני ביקשתי אותו דבר בחינה בריאותית. שיגידו לפני שאני מקבל החלטה אם נלך לסגר בעוצמה כזאת, לתקופה כזאת הערכה שלנו שכמות החולים תרד בכזה מספר; אם יהיה סגר פחות עוצמתי - זה המספר. הלכנו לחלופה מבלי שמישהו מאנשי המקצוע של גמזו או הוא עצמו התחייב לנו שכתוצאה מסגר נגיע ליעדים".

השר להשכלה גבוהה ומים הוסיף מה לדעתו צריך לעשות הפעם כדי התוצאה תהיה שונה. "אני שוב הייתי מצפה מאנשי מקצוע שמציעים למדינת ישראל צעד שהוא בעל נזק כלכלי משמעותי, שיגבו את ההצעה באמירות מאוד ברורות. לאן הם חושבים שנגיע ולאן זה ייקח אותנו, זה דבר שמאוד הפריע לנו. יש לנו הבנה שצריך לנקוט בצעדים כי המצב קשה". אמר אלקין והפנה אצבע מאשימה לגמזו, "הבעיה היא שבשונה מהמתווה של האוצר שהיו עם תג מחיר מאוד ברור, לא גמזו ולא אנשיו העזו לקחת אחריות ולשים מספר למה הם מתחייבים או מעריכים שזה יגיע".

"אנחנו נצא מהסגר ובעוד חודש-חודשיים נכנס שוב"

אחרי שמתח ביקורת חריפה על הממונה למאבק בקורונה פרופ' רוני גמזו, ובישיבת הממשלה אתמול טען כלפיו כי הוא "מזגזג", נשאר אלקין מדוע גמזו עדיין נשאר בתפקידו. "זו שאלה יפה, אני שאלתי אתמול בדיון שאלה יותר חריפה ממה שאתה שואל. גמזו הבהיר בראיונות לפני עשרה ימים שבראשון בנובמבר הוא עוזב. לכולנו ברור שהמצב בחורף יהיה יותר קשה, המטרה של הסגר זה להכין אותנו לחורף. האם זה נכון שמי שאומר שלא יהיה איתנו בחורף, האם נכון שימשיך?"

קיבלת תשובה?
"לצערי לא, שתיקה רועמת".

הוא יעזוב?
"זה מה שהוא אומר, לא אני. אם הוא היה אומר אני נשאר ואני אתמודד עם כל התופעות הקשות, הייתי מאוד מכבד את זה. הרי אין לי ספק שרוני גמזו הוא איש רציני, ואיש מקצוע רציני, אין לי ספק. אני מכיר אותו גם מתפקידים אחרים אבל אני חושב שאי אפשר לקחת אחריות על ההכנה לתקופה קשה ולהגיד שבתקופה הקשה אני לא אהיה".

איפה האחריות של רה"מ?
"רה"מ בסוף הוא לא מומחה בריאותי".

כמעט כל ערב רה"מ היה עומד מול המצלמות ואומר אני ואני, אליי מתקשרים, כל הגל הראשון. איפה הוא?
"גם אתמול הייתה מסיבת עיתונאים. רה"מ לא בורח מאחריות ולוקח אחריות על הצעדים הקשים האלה".

שום אחריות הוא לא לקח.
"לכולנו היה ברור שצריך לנקוט בצעדים קשים, על זה לא הייתה מחלוקת. אבל אני חושב שיש דברים, הנושא השני אגב שמאוד הפריע לי וכדאי שנגיד עליו כמה מילים. כמה חודשים מאז התחלנו לצאת מהגל הראשון של התחלואה אני אומר שאנחנו צריכים כלים דיגיטליים לקטיעת שרשראות ההדבקה".

אתה מדבר על המגן 2 והאפליקציה נכשלה פעם ועוד פעם, פעמיים.
"האפליקציה מגן 2 בשונה מהגרסה הראשונית שלה הרבה יותר מדויקת אפילו מהכלי של השב"כ, היא נכשלה בדבר אחד- הציבור הישראלי לא רוצה להשתמש בה. אבל יש כלים ויש תו סגול, אם יהיה לנו דרך לקטוע מהר שרשרת הדבקה, ובלי כלים דיגיטליים לא נוכל לעשות את זה, לא נצטרך עוד פעם. אם לא נערך לזה גם אחרי הסגר הזה, אנחנו נצא מהסגר מתישהו לא ברור מתי ובעוד חודש־חודשיים נכנס שוב".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן