התכנית "הדו שלבית": כל הפרטים לסגר בחגים

הפרסומים על ההנחיות שאושרו בישיבת הממשלה יצרו בלבול רב בקרב הציבור והעלו שאלות רבות כמו: איזה עסקים אפשר לפתוח? האם כל מערכת החינוך תישאר סגורה? מה המתווה של בתי הכנסת? ומה השלב הבא אחרי הסגר? כל התשובות בפנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/20 07:42 כה באלול התשפ

התכנית "הדו שלבית": כל הפרטים לסגר בחגים
הסגר יתחיל ביום שישי ב-14:00, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

הממשלה אישרה אתמול (א') את התכנית "הדו שלבית" להתמודדות עם הקורונה בתקופת החגים. התכנית שכאמור מורכבת משני שלבים, יצרה חוסר וודאות בשל הפרסומים הרבים שקדמו לה. אז כינסנו את כל ההוראות וההנחיות, ועשינו קצת סדר כדי שנוכל להתנהל בצורה בטוחה במהלך התקופה הקרובה.

השלב הראשון בתכנית נקרא "מתווה מהודק", והוא יחל ביום שישי הקרוב ב-14:00 ויימשך שלושה שבועות עד 11 באוקטובר, ובכפוף להערכת מצב התחלואה ואישור הממשלה בתום שבועיים מיום תחילת הסגר.

הנחיות השלב הראשון:

1. המגזר הפרטי יוכל להמשיך לעבוד ללא הגבלה על כמות העובדים ובהתאם להוראות התו הסגול, אך ללא קבלת קהל. שירותים חיוניים כמו בתי מרקחת, מרכולים, חנויות אופטיקה וחנויות לתחזוקת הבית - ימשיכו לפעול. 

*שר האוצר יביא לאישור קבינט הקורונה תקנות לעניין הגבלה וצמצום השהייה במקומות העבודה במגזר הציבורי והפרטי.

2. כל העסקים שמקבלים קהל בתחום המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, כולל בריכות שחייה, חדרי כושר ומסעדות - ייסגרו. 

3. עסקים, לרבות מסעדות, יורשו להפעיל שירות משלוחים בלבד.

4. הגבלות תנועה ביציאה מהבית של עד 500 מטר, למעט צרכים מותרים שיפורטו בהמשך.

5.  מערכת החינוך תישאר פתוחה עד יום שישי הקרוב (כולל) ותיסגר למשך שלושה שבועות. למעט חינוך מיוחד, פנימיות וחריגים נוספים שיישארו פתוחים (תתאפשר למידה מרחוק ככל האפשר).

6. התקהלויות - הגבלת ההתקהלויות על פי הצבע ״האדום״ במודל ״הרמזור״ - עד 10 איש בחלל סגור, עד 20 בשטח פתוח.

השלב השני בתכנית הדו שלבית הוא חזרה לתכנית הרמזור. במידת הצורך הוא יחל ב-11 באוקטובר, ובהתאם לבחינה עדכנית של תמונת מצב התחלואה ולפי החלטת קבינט הקורונה. התכנית תפעל לפי רמת התחלואה בכל עיר עם תום השלב הראשון. 

תפילה בשטח פתוח בימי הקורונה. ארכיון

תפילה בשטח פתוח בימי הקורונה. ארכיוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מתווה התפילות לחגים: לא לגבאים בלבד

בשטח פתוח - בהנחיית משרד הבריאות צויין כי התפילות יתקיימו בקפסולות של עד 20 אנשים.

• לגבי תפילות במבנה סגור, זה תלוי ב"צבע המקום":

אזורים אדומים: במבנה סגור תותר תפילה בקבוצות של עד 10 אנשים בכל מקרה, בלי קשר לגודל המבנה. כמות הקפסולות האפשרית בכל מבנה היא נגזרת של מספר דברים: 1) מספר הכניסות למבנה. כששתי הכניסות הראשונות מכפילות את כמות הקפסולות בשלוש, וכל כניסה נוספת מכפילה בשתיים, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ״ר משטח המקום גם בתוך הקפסולה.

לדוגמה: בית כנסת באזור אדום שגודלו 250 מ"ר ויש לו שתי כניסות – מותר יהיה להתפלל בו בשש קפסולות של עשרה אנשים. 10 אנשים בכל קפסולה, 2 כניסות כפול 3 - 60 אנשים סה״כ במבנה, תוך שמירה על יחס של 4 מ"ר לפחות בין אדם לאדם. במבנה שגודלו 70 מ״ר ולו כניסה אחת, תותר התפילה בקפסולה אחת של עשרה אנשים בלבד בשל מגבלת המקום.

באזורים שאינם אדומים – במבנה סגור תותר התפילה בקבוצות של עד 25 אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור אחד יהיה כמכפלה ב-2 של מספר הכניסות למבנה, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ"ר משטח המקום.

לדוגמה: בבית תפילה באזור צהוב שגודלו 400 מ"ר ויש לו שתי דלתות כניסה – מותר יהיה להתכנס בעד 4 קפסולות של 25 איש (25 בכל קפסולה, 2 כניסות כפול 2, 100 אנשים סה״כ במבנה תוך שמירה על מרווח של 4 מ"ר בין אדם לאדם).

נתב"ג

יגובש מתווה להפעלת הטיסות גם בזמן הסגר. נתב"גצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הערות נוספות לתכנית

* פעילות התחבורה הציבורית תצומצם ותותאם להיקף הפעילות במשק לפי אותו שלב. המפקח על התעבורה יתן הוראה לעניין מתכונת הפעילות להפעלת התחבורה הציבורית.

* בכל הנוגע לתעופה, צוות בראשות שר הבריאות ובהשתתפות נציגי משרדי התחבורה, הפנים, החוץ וראש המטה לביטחון לאומי יגישו את המלצתם בנושא עד היום (ב׳) בערב. 

* צוות בראשותו של שר האוצר יציג תוכנית סיוע כלכלית בהתאם להחלטות שהתקבלו, עד ליום ה׳ ה-17 בספטמבר 2020.