חברי כנסת במכתב לראש הממשלה: אשר את הבניה בעטרות

שיתוף פעולה בין ימינה והליכוד: עשרות חברי כנסת, פנו לראש הממשלה בבקשה לאשר את התכנית לבניית 9,000 יחידות דיור בעטרות. את הפניה העביר הערב חבר הכנסת עמית הלוי. חברי כנסת מכחול לבן התעניינו אך לא הצטרפו

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/09/20 22:12 כ באלול התשפ

חברי כנסת  במכתב לראש הממשלה: אשר את הבניה בעטרות
עטרות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חברי כנסת ממספר מפלגות העבירו הערב (ד') פניה לראש הממשלה בנימין נתניהו, בה הם מבקשים לאפשר לוועדה המחוזית להתכנס ולאשר את התכנית לבניית 9,000 יחידות דיור בעטרות. לפני כחצי שנה ולאחר שנים של עיכובים, הגיש משרד השיכון לעיריית ירושלים ולוועדה המחוזית בירושלים, תכנית לתכנון ובניה של שכונה בעטרות.

היחידות צפויות להיבנות בצפון העיר, בתוך שטחה המוניציפלי של ירושלים. התכנית משתרעת על כ-1,300 דונם ומתוכננות להיבנות בה כ-9,000 יחידות דיור, רובן על אדמות מדינה. התכנון מדבר גם על 290,000 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. בתכנית המאה של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מופיע כי האזור עליו אמורה לקום התכנית, מיועד לשטח משותף ישראלי-פלשתיני. השנה ביקר במקום שגריר דיוויד פרידמן ואמר שלא תהיה התנגדות אמריקאית לבנייה במקום. השבוע הצהיר גם מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל, ל"ידיעות ירושלים", שארצות הברית לא תמנע בנייה בעיר.

בפניה כותבים חברי הכנסת, כי בין השנים 1912–1948, התקיים על האדמות עליהן מתוכננת הבנייה, היישוב היהודי 'עטרות': "הוא פונה משם, לאחר שסבל מהתקפות רבות, מהכפר קלנדיה ומשועפט. בקרבות שהתנהלו באזור, נהרגו 16 לוחמים יהודים מתוך 19 שהגנו על המקום". 

עוד הם כותבים: "לזכר הנופלים במקום, ובעיקר כדי להבטיח ש'האצבע הצפונית של ירושלים' תישאר גם בעתיד חלק מבירת ישראל המאוחדת, תחת ריבונות ישראלית, וכן כדי להעניק מענה לדרישה הגבוהה של הציבור למגורים בירושלים, אנו מבקשים ממך אדוני ראש הממשלה לאפשר לוועדה המחוזית להתכנס, לאשר את התכנית להפקדה, ולהשלים את כל הליכי אישורה כדי לצאת לביצוע".

בין השמות החתומים על הפניה, אפשר למצוא את הח"כים מהליכוד - עמית הלוי, שגם העביר את הפניה לנתניהו, אריאל קלנר, מיקי זוהר, גדעון סער וגם שר ירושלים ומורשת, רפי פרץ, מהבית היהודי. בימינה הצטרפו  הח"כים בצלאל סמוטריץ', איילת שקד ושר הביטחון לשעבר, נפתלי בנט. ברשימה ישנם גם ח"כים מש"ס ויהדות התורה. ראש עיריית ירושלים לשעבר, ח"כ ניר ברקת החתום גם הוא על המכתב והיה מיוזמיו, הורה בתקופתו כראש עיר לתכנן את עטרות ולהפוך אותה לשכונת מגורים, עד להגעה לסדר גודל של עשרת אלפים תושבים. הפנייה התגבשה סביב הצעתו של ברקת באותה עת. יוזמי הפניה מוסרים כי ח"כים ממפלגת כחול לבן שקיבלו את החומרים הביעו התעניינות אך בחרו שלא להצטרף לפניה. 

צילום: משרד השיכון

לפני כחודשיים פנה שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, לראש הממשלה וביקש ממנו להעניק אישור מדיני לקידום הליכים בוועדה המחוזית. ליצמן כתב: "עם קידום התכנון של השכונה בעטרות, נמשכת ההתבססות וההתרחבות של אזור התעשייה הסמוך לשדה התעופה הישן שפועל כיום בהצלחה רבה. כמו כן, מתוכנן הקו החום של הרכבת הקלה שאמור להתחיל מאזור שדה התעופה בעטרות, ולהסתיים בדרום-מזרח העיר ולשרת גם את השכונה החדשה".

גם ח"כ מתן כהנא  פנה לפני כחודש וחצי  לנתניהו וגנץ באותו נושא: "הרחבת הבניה באזור ירושלים צריכה להיות בראש סדר עדיפות כדי להקל על הצפיפות בעיר ולהביא להפחתה משמעותית במחירי הדיור. בניית השכונה תזניק את כלכלת ירושלים והסביבה ותעניק חוסן תעסוקתי לכלל תושבי הסביבה. עוד כתב כהנא, כי "אני סבור כי בכל יום בו מדינת ישראל מהססת להראות את זכותה הטבעית והלגיטימית לבנות ולהתיישב בארץ ישראל - אויבנו מפרשים זאת כחולשה ורפיון בריבונותנו".

עופר ברקוביץ, יו"ר התעוררות, מסר כי הבניה בעטרות חשובה מאוד לעיר ירושלים: "העלינו את חשיבות הבנייה בעטרות ויצירת שכונה של 10,000 יחידות דיור מספר פעמים במהלך הקדנציה של ליאון. הבנייה בעטרות חשובה מאוד לירושלים, ליצירת פתרונות דיור בעיר, שתקטין חיכוכים בין המגזרים השונים, ותאפשר להבטיח עתיד ציוני בירושלים. עתודת הקרקע בעטרות מיותמת ומשאירה את הצעירים והמשפחות מאחור".


להורדת הקובץ