הממשלה תפסיק את השימוש בחד פעמי

הוצאות משרדי הממשלה השונים על כלים חד פעמיים הגיעו בשנה האחרונה לחמישה מיליון שקלים. השרה להגנת הסביבה גמליאל בירכה על המהלך: "על הממשלה לשמש דוגמה", וקוראת לציבור להציע חלופות לכלים המזהמים

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/09/20 16:47 יט באלול התשפ

הממשלה תפסיק את השימוש בחד פעמי
כלים חד פעמיים בפח, צילום: shutterstock

מנהל הרכש הממשלתי פרסם הבוקר (ג') פנייה לציבור לקבלת הצעות לתחליפי כלים חד פעמיים. המהלך שנעשה בסיוע המשרד להגנת הסביבה נועד כדי לצמצם את ההוצאה הגדולה והשימוש בחד פעמי, כדי לשמש דוגמא לציבור הישראלי שמשתמש מדי שנה בכ-60,000 טון כלים חד פעמיים. 

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל שנמצאת בין מובילי המהלך אמרה: "לשימוש בכלים חד-פעמיים יש מחיר סביבתי כבד, שניתן למנוע באמצעות היערכות נכונה ושינוי הרגלים. אנחנו במשרד להגנת הסביבה הוצאנו את הכלים החד-פעמיים משימוש, ואני סבורה כי על הממשלה לשמש דוגמה ולהוביל את המשק קדימה. הרכש הממשלתי הוא כלי חשוב מאוד להפחתת השפעות סביבתיות, ולפיתוח שוק סביב האלטרנטיבות הסביבתיות בכלל, ולכלים חד-פעמיים בפרט".

שר האוצר ישראל כ״ץ הוסיף כי "קיימת חשיבות רבה בשמירה על איכות הסביבה והפחתת השימוש בכלים חד פעמיים. אני מברך על יוזמות מסוג זה וקורא לאזרחי ישראל להשתתף ולהעלות הצעות לרכש ירוק ולפיתוח אלטרנטיבות אחרות לשימוש בכלים חד פעמיים כדי להביא לסביבה נקייה ובריאה יותר".

מטרת הפנייה שפורסמה לציבור היא לקבל מידע על חלופות בעלות השפעות סביבתיות שליליות פחותות על הסביבה, קיימות ועתידיות, לשימוש בכלים חד-פעמיים. פנייה זו לציבור מהווה המשך לקידום הנושא על-ידי פורום רכש ירוק - פורום משותף למשרדי הממשלה בהובלת אגף החשב הכללי והמשרד להגנת הסביבה, במסגרתו נדונו במהלך השנה האחרונה אמצעים להטמעת קריטריונים סביבתיים במכרזים ממשלתיים.

מהנתונים עולה, כי במהלך שנת 2018 הציבור בישראל השתמש בכ-60,000 טון של כלים חד-פעמיים בשנה. משרדי הממשלה רכשו בשנה זו כלים חד-פעמיים בעלות של לפחות 5 מיליון שקל.

מסקירה שנערכה טרם פרסום הפנייה לציבור נמצא, כי בעולם קיימים מגוון פתרונות לשימוש בכלים רב-פעמיים כדוגמת כוסות רב פעמיות המסופקות בתחילת כל יום ונאספות בסוף יום לשטיפה במתקן מרכזי; מתקני שטיפה משרדיים ומרכזיים ועוד. מהלך זה צפוי לעודד את השוק להצעת אלטרנטיבות לנוחות השימוש בכלים חד-פעמיים, בדגש על שיפור רמת השירות.

הציבור מוזמן להגיש מענה לפנייה באמצעות אתר האינטרנט הייעודי הבא:

https://govextra.gov.il/mr/michrazim/rfi_green_alternatives