נתוני ה-OECD: ישראל מובילה בהשכלה הגבוהה, אך גם בצפיפות הכיתות

בדו"ח של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, פורסמו נתנוים על מערכת החינוך ב-38 המדינות החברות בארגון. הדו"ח בחן שיעור הצפיפות בכיתות, שכרם המורים, שעות לימוד, הישגים, שיעור השכלה ועוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/09/20 12:43 יט באלול התשפ

נתוני ה-OECD: ישראל מובילה בהשכלה הגבוהה, אך גם בצפיפות הכיתות
יואב גלנט עם תלמידי בית ספר נטעים במבוא חורון, צילום: עודד קרני/לעמ

ארגון ה- OECD מפרסם היום (ג') את נתוני דוח החינוך שלו לשנת 2020, אשר מתייחס ל-38 מערכות חינוך בעולם החברות בארגון. נתוני הדוח מתייחסים ברובם לנתוני 2019 וחלקם לנתוני שנת 2017-2018. הדו"ח כולל גם את מדינת ישראל שבחלק מן הנושאים הנבדקים נמצאת ביתרון מול יתר המדינות ובחלק מתחת. הדו"ח בחן מספר תחומים כמו הוצאה לאומית לחינוך, גידול טבעי, הוצאות ציבוריות ופרטיות על החינוך, גדול כיתות, שכר מורים, היקף שעות הלימוד ושיעורי ההשכלה.

על פי הדו"ח ישראל מובילה עם אחוזי משכילים גבוה יותר מהממוצע במדינות ה-OECD, בישראל 50.2% מהאוכלוסייה היא בעלי תארים על תיכוניים ואקדמיים. נתון חיובי נוסף הוא שישראל היא מבין המדינות הבודדות בהן חל חוק חינוך חובה מגיל 3, כך שילדים בישראל זוכים לחינוך מגיל צעיר. נתון חיובי נוסף הוא ששכר המנהלים במוסדות החינוך בישראל גבוה יותר מזה של יתר המנהלים במדינות ה-OECD, כך גם שכר הגננות.

בישראל גם שיעור האוכלוסייה הצעירה, בין הגילים 6-17, הוא מהגבוהים ביותר ושני רק למקסיק. בין השנים 2010-2018 אוכלוסיית הצעירים בישראל גדלה ב-15.5%, וכאן ישראל נמצאת במקום הראשון בקצב הגידול. לשם ההשוואה הממוצע של גידול האוכלוסייה במדינות ה-OECD, עומד על 0.2%. אלא שנתון זה מעיד גם על צפיפות הכיתות בישראל, שנמצא גם הוא בין הגבוהים בעולם.

על פי הדו"ח צפיפות התלמידים בכיתה גדולה יותר בישראל בכ-25% בבתי הספר היסודי, ובפער של כ-21% בחטיבות הביניים. גם כמות שעות הלימוד בישראל גדולה יותר, בבתי הספר היסודיים בישראל לומדים 154 יותר שעות בשנה, בחטיבות הביניים בישראל לומדים 62 שעות יותר. כמות רבה של שעות לימוד לא הוכחה כאפקטיבית וברמת ההישגים בישראל בשנת 2018 נרשמה אף ירידה.  

שכר המורים בישראל הוא נמוך ביחס לשאר מדינות הארגון,  6% פחות מהעולם בבתי הספר היסודיים, 5% פחות בחטיבות הביניים, ו-6% פחות בתיכונים. ישראל נמצאת במקום הרביעי בהוצאה לחינוך 4.4% לעומת 1.6% בעולם, גם ההוצאות פר תלמיד גבוהות יותר. 

שר החינוך, יואב גלנט, מסר בתגובה לדו"ח: "מערכת החינוך היא 'המנוע הראשי"'של המשק הישראלי ותנאי לקיומה של מדינת משגשגת וחברה מתקדמת. מאז כניסתי לתפקיד שר החינוך הובלתי מדיניות ברורה של גמישות ניהולית ופדגוגית למנהלים ולמורים. אני מאמין מנהלים ובמורים שלנו ומוכן להקנות להם יותר משאבים וסמכויות כדי שייצרו מרחב עבודה חינוכי משוחרר ופתוח. אני מאמין שהדבר יוביל לשינוי בעיצוב דמותו של התלמיד ובמפת ההישגים הלימודיים של מדינת ישראל".

עוד הוסיף: "נגיף הקורונה אשר עלול להיות איתנו בשנה הקרובה, הביא איתו גם הזדמנות לשינוי משמעותי במערכת החינוך, ולראייה, רוב התלמידים ילמדו השנה בקבוצות קטנות של חצאי כיתות, כאשר ב-90% מבתי הספר לומדים למעלה משלושה ימים בשבוע. משרד החינוך ישקיע השנה סכום תקדימי של כ- 1.2 מיליארד ש"ח בתשתיות טכנולוגיות ובתקשוב בתי ספר ורכש אמצעי קצה. ברוח הזאת אמשיך למלא את שליחותי למען ילדי ישראל. שליחות המבוססת על ההבנה כי המשימה שהוטלה עלינו היא החשובה מכל: לסלול את הדרך לחינוך והשכלה לשם דור העתיד של ישראל". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן