ראש הממשלה: "אנחנו בעליית תחלואה גבוהה. זה קורה בכל מקום שפתחו את ההגבלות"

ראש הממשלה, שר הביטחון,שר הבריאות ופרוייקטור הקורונה ימסרו הצהרה לתקשורת במפקדת הקורונה, לאחר שקיימו במקום ביקור עבודה. שר הבריאות בחר להעביר את האצבע המאשימה לציבור: "לקחת 5 דקות ולחשוב איך אנחנו רוצים להתנהג כמדינה וכעם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/09/20 18:23 יח באלול התשפ

ראש הממשלה: "אנחנו בעליית תחלואה גבוהה. זה קורה בכל מקום שפתחו את ההגבלות"
צילום: צילום מסך

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום (ב') ביקור עבודה במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף. בסיור השתתפו גם שרי הבריאות והביטחון ופרויקטור הקורונה הלאומי. בתום הסיור ראש הממשלה ימסור הצהרה לתקשורת במפקדת הקורונה, בה יתייחס למצב התחלואה בישראל. כמו כן נתניהו יתייחס להחלטה לדחות את הסגר הלילי למחר. אחרי נתניהו נאמו אחד אחרי השני: שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, ופרויקטור הקורונה רוני גמזו.

נתניהו: "אני יודע שסגר אומר מחיר כלכלי ואישי כבד"

נתניהו נאם ראשון: "אנחנו עובדים כל הזמן על שני צירים, הבריאות והכלכלה. היום סיירתי כאן עם שר הביטחון. מאוד מתרשם עם שיתוף הפעולה משרד הביטחון הבריאות וראש הממשלה עושים מהלך מהטובים בעולם. במקביל בכלכלה נביא לממשלה תוספת תקציב של 11 מיליארד שקל כדי לעזור לעסקים ולכלכלה בישראל", פתח נתניהו את דבריו.

"כמה שפחות חולים קשים. בכלכלה התכווצות המשק לצמצם כמה שאשפר. בבריאות היינו הראשונים שסגרו את השמיים יש לנו תמותה יחסית נמוכה למדינות מקבילות בגודלן לנו. הבדל גדול מאוד. וגם רמת תחלואה קשה נמוכה יחסית ועד לאחרונה יציבה. בכלכלה בעוד שבבריאות שהיינו הראשונים שסגרנו, היינו הראשונים שפתחנו ופתחנו הרבה. אפשר לומר בוודאות שהכלכלה בישראל התכווצה בחצי מהכיווץ של הכלכלות באירופה ויהיו עוד דברים כמו שאמרתי. לא לעולם חוסן.

"ייתכן שאנחנו בעליית תחלואה גבוהה. זה קורה בכל מקום שפתחו את ההגבלות והתחילה עלייה מהירה. זו הדרך שבה הנגיף פועל. יש התקהלויות מסוכנות שחייבות להיפסק ולא חובשים מסיכות. המומחים חוששים מזינוק במספר החולים הקשים והמתים, זה מה שקורה בעלייה גיאומטרית. שאלת השחיקה, לא רוצה לומר קריסה של צוותים רפואיים שמקבלים עוד ועוד חולים. מובן שאנחנו רוצים להימנע או לדחות סגר כללי ואנחנו עושים זאת. החלטנו לנקוט צעד לבלימה סגר על 40 ערים אדומות. לפי החוק חייבים לשמוע אותם ולהיוועץ איתם ולעשות איתם שימוע והיוועצות ולכן היה צורך בעוד 24 שעות כדי להשלים את המהלך הזה. במהלך השבוע קבינט הקורונה ימשיך להתכנס כדי להתמודד עם אתגרי הבריאות והכלכלה. אני יודע שזה אומר מחיר כלכלי ואישי כבד.

"לצערי פוליטיקאים מנצלים את המגיפה ואומרים לא לציית למשטרה ולראשי אכיפת החוק - וזה אנרכיה. שלחתי לראשי האופוזיציה מכתב ואמרתי להם - די לאנרכיה. גלו אחריות הפסיקו עם ההתנהגות הבלתי הולמת והמסוכנת הזו. גלו מנהיגות. ידענו לקבל החלטות נכונות בגל הראשון וכך נעשה גם בגל השני. נעשה הכל כדי לשמור על הבריאות ועל הכלכלה. נכנסנו עם כלכלה מאוד חזקה בעקבות השוק החופשי שהנהגנו, אני אופטימי שאני רואה את ההתקדמות לקראת חיסון והאופן בו אנחנו משתלטים על המחלה. נצא ונבנה חברה חזקה וכלכלה אף יותר", וכך סיים נתניהו את דבריו.

גנץ: "מרידה היא לא פתרון אלא רק שיח ושיתוף פעולה

לאחר מכן נשא גם שר הביטחון, בני גנץ, הצהרה: "אני שמח על הביקור היום שממחיש בצורה בלתי אמצעית באיזה קצב אנחנו סוגרים פערים על רקע החלטות שאתה קיבלת רה"מ ושר הבריאות וגמזו להכניס את מערכת הביטחון לפעולה לקטיעת שרשרת ההדבקה. עשינו והרחבנו את המגעים עם הרשויות והקמנו מפקדת אלון שפועלת בשיתוף פעולה עם המשרדים האחרים יושבים בחמ"ל אחד בצורה אפקטיבית ובקצב הולך וגדל ובמהירות הולכת ומשתפרת. אנחנו בסוף ההתחלה של הדבר הזה. בכל שבוע שיחלוף נמשיך לשפר".

"היעד שלנו הוא לקטוע שרשרת הדבקה להכניס לבידוד למינימום האפשרי בהתאם לתקינת משרד הבריאות. שיתוף הפעולה הגדול מאוד והראוי לציון בין הגופים. זה לא שאלה של קרדיט - אלא תוצאה בציבור. הדבר הזה מאוד חשוב. יש עוד מימד חשוב מהמדיניות שלנו שיורדת כלפי מטה. השיח שלנו עם הרשויות חשוב ובגללו העיכוב קרה. היישום בשטח צריך לפגוש את המציאות. ביקרתי בבני ברק ביקרתי בכפר קאסם וראיתי תוצאה אחרת. אני מסכים עם רה"מ שנושא הכלכלה חשוב והדברים מתכתבים עם השלכות בריאותיות קשות וגם חברתיות. אנשים נכנסים לדיכאון זה לא דבר פשוט אני חושב שאנחנו צריכים לפתח את הכלכלה ואנחנו צריכים לצאת מיד לשנת 2021 ואי אפשר להתסכל רק בקצר טווח. אני מסכים איתך לחלוטין אנחנו קוראים לציבור להישמע להנחיות ובכל זאת חייבים להישמע להנחיות. לא מרידה היא פתרון אלא רק שיח ושיתוף פעולה".

אדלשטיין: "אני מציע שכל אחד יגיד לעצמו איך הוא מתייחס למגיפת הקורונה"

לאחריו שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר: "אני מבין את זכות היסוד של כולנו להתפלל ולמחות, זכות היסוד שלנו להתחתן עם אלף אורחים, אני לא לועג אבל לא מבין. אבל אני רוצה לשאול, מה עם הזכויות של אזרחים עם סוכרת מה עם הזכויות של אלו שבנו את המדינה הזו שנמצאים בקבוצות סיכון ורופאים ואחיות וצוותי עזר - לכל אלה אין זכויות? אני מציע שכל אחד יסתכל במראה חמש דקות מהיום שיגיד לעצמו או לעצמה איך הוא מתייחס למגיפת הקורונה.

"אין ניסים ואין אפס, אם הכל פתוח ואין הגבלות ומסכות אז יש לזה תוצאות, יותר נדבקים כתוצאה 2% מאופשזים ו-0.8% מתים. אי אפשר להתבלבל אי אפשר לבקש שהמספרים יהיו נמוכים שלא תהיה תמותה והכל יהיה פתוח. התשובה לשאלות האלה היא לא רק אצל הממשלה או במערכת הבריאות. היא צריכה להיות משותפת לכל אחת ואחד מאיתנו. לאור או לחושך נתוני התחלואה לקחת 5 דקות ולחשוב איך אנחנו רוצים להתנהג כמדינה וכעם".

לבסוף פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו  דיבר והתייחס לאפשרות של סגר כולל בחגים: "נגיע עם תוכנית לתקופת החגים. אני רוצה להתרחק מסגר, אבל נצטרך להסתכל על כל דבר. מי שחושב שאני מתפטר לא מכיר אותי. אני הולך קדימה ואני אמשיך לעשות למען אזרחי ישראל. הכל בסופו של דבר תלוי בנו".