האם בקרוב יוקמו בנמלים רציפי "אלטלנה" ו"אגוז"?

משרד התחבורה יוזם מהלך לפיו רציפי נמלי חיפה ואשדוד שעומדים להיחנך בקרוב יקראו על שם אירועים בעלי זיקה היסטורית-לאומית. לצד אוניית הנשק שכמעט הביאה למלחמת אחים הוצעו גם "דקר" על שם צוללת חיל הים שטבעה ו"יונה", על שם הנביא

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/09/20 20:10 יג באלול התשפ

האם בקרוב יוקמו בנמלים רציפי "אלטלנה" ו"אגוז"?
שרת התרבות מירי רגב. ההצעה תעורר סערה?, צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

משרד התחבורה מעוניין לקרוא לרציפי הנמלים החדשים שנבנים באשדוד ובחיפה על שמות של אירועים "ימיים" שנקשרו בהיסטוריה של מדינת ישראל. בין השמות שהוצעו עלו "אגוז", על שם אוניית המעפילים ממרוקו שטבעה בים התיכון, "יונה" על שם הנביא שברח מנמל יפו, "דקר" על שמה של צוללת חיל הים שנעלמה בדרכה לישראל וגם "אלטלנה" על שמה של אוניית הנשק שהוטבעה אל מול חופי ישראל במהלך הקמת המדינה. כך פורסם הערב בחדשות 13.

הממשלה אמורה לאשר את ההצעות לשמות החדשים ומי שאמורה להביא אותן לדיונים היא שרת התחבורה מירי רגב, כשההצעה שעלולה לעורר מחלוקת, היא השם "אלטלנה"

"אלטלנה", אוניית האצ"ל, שהפליגה לישראל זמן קצר לאחר הקמת המדינה ועליה כ-940 עולים, ציוד רפואי ונשק רב. ארגון האצ"ל שהתפרק מספר שבועות לפני כן, דרש באמצעות העומד בראשו מנחם בגין, לשלוח 20 אחוזים מאמצעי הלחימה ליחידות האצ"ל שהוטמעו בצה"ל. בן גוריון סירב ואמר כי כל הנשק יועבר לרשות צה"ל ורק אז יוחלט מה ייעשה בו. 

לאחר פריקת חלק מהציוד אל מול כפר ויתקין, החלו חילופי אש בין הצדדים כשבמכלם נהרגו ארבעה אנשי אצ"ל ושני חיילי צה"ל. עד היום הפרשה נחשבת כנקודת מחלוקת וזיכרון קשה בשנותיה הראשונות של המדינה.