הנהלת בתי המשפט פנו לגוגל: הסירו כתבות ביקורתיות על שופטים

"צוות למניעת הכפשות שופטים ברשת" הוקם על ידי הנהלת בתי המשפט שמטרתו לפעול נגד פרסומים מכפישים או מסיתים נגד שופטים. ההנהלה לא דיווחה על כך למשרד המשפטים או לכנסת

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/09/20 12:01 יב באלול התשפ

הנהלת בתי המשפט פנו לגוגל: הסירו כתבות ביקורתיות על שופטים
שופטי בית המשפט העליון. ארכיון, צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הנהלת בתי המשפט פועלת על מנת להסתיר פרסום שלילי כנגד שופטים באתרי החדשות וברשת. על פי חשיפה של עיתון "הארץ" הנהלת בתי המשפט אף ביקשה מגוגל ישראל להסיר מתוצאות מנוע החיפוש שלה כתבות של כלי תקשורת מרכזיים שמבקרות אותם. לשם ביצוע הסתרת מידע שלילי על שופטים הקימה הנהלת בית המשפט "צוות למניעת הכפשות שופטים ברשת", שבשגרה נועד למנוע הכפשות והסתות כנגד שופטים ברשת.

אלא שמהתחקיר עולה כי הצוות הרחיב את תפקידו ואף דרש  מגוגל להסיר מתוצאות החיפוש פרסומים של עיתונים ואתרים, שכתבו ביקורות שליליות. הצוות הוקם בתקופתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס, זאת לאחר שרבו תכנים פוגעניים ברשת כנגד שופטים. במידה והתגלה תוכן פוגעני הצוות שלח הודעה גם למנהלי הרשת וגם לאזרחים שפרסמו את הדברים הפוגעניים ואף איימו שיפעלו נגדם משפטית. מי שעומדת בראש הצוות היא  עו"ד ליאת יוסים, שתפקידה מוגדר כ"ממונה לעניין הכפשות שופטים".

בעבר ב-2018 משרד המשפטים דן בפעילותו של אותו הצוות והגדיר כי פעולתו של הצוות מוגבל רק לרשתות חברתיות. בנוסף הצוות לא יהיה רשאי לפנות באופן ישיר לאותם אזרחים שכתבו את התכנים הפוגעניים, ובכלל לצוות לא תהיה גישה מאגר מידע עם שמות של מי שפרסמו פוסטים פוגעניים. אלא שכעת מתברר שהצוות גלש מתחום הרשתות החברתיות ופנה אף לגוגל להסיר כתבות שליליות שפורסמו באתרי חדשות.

בין הכתבות שביקשו להסיר היו: דיווחים מ-2005 על החלטת היועמ"ש לסגור חקירה נגד שופט השלום בעכו ג'מיל נאסר, כתבה על בקשתו של יו"ר ועדת החוקה להשעות את שופט השלום עידו רוזין ועוד. פעילותו של הצוות גם בתחום פרסום הכתבות לא למשרד המשפטים וגם לא לכנסת.

מהנהלת בתי המשפט נמסר כי "ביום 11.12.2019 נכנס לתוקפו נוסח מעודכן של נוהל עבודה ובקרה של מנהל בתי המשפט לטיפול בפרסומים פוגעניים ברשת (עדכון לנוסח מחודש נובמבר 2015). הנוסח המעודכן של הנוהל מעניק כלים בין היתר להתמודדות עם תופעת הטרדת השופטים במרשתת במטרה לצמצמה, זאת תוך שמירה על האיזונים המתחייבים בדין, והוא פרי עבודתו של צוות עבודה משותף למשרד המשפטים והנהלת בתי המשפט".

עוד נמסר כי "הקישורים אשר צורפו לשאילתה (הכתבות שפורטו בכתבה, נ"ב) נוגעים לפרסומים ישנים מתקופה שקדמה לעדכונו של הנוהל על ידי הצוות המשותף וכיום קשה להתחקות אחר הסיבות לבקשות ההסרה הספורות הללו. מכל מקום, באשר לשתי הבקשות מ-2017, עולה מהשאילתה עצמה כי האחת נוגעת לפרופיל טוויטר בשם ״אסתר חיות״ הנחזה להיות אמיתי מבלי שצוין כי מדובר במתחזה (פייק) והבקשה השנייה מאותה שנה התייחסה לדיווח מתוך תיק בדלתיים סגורות. בשנים 2019–2020 לא היו פניות להסרת פרסומים עיתונאיים".

תגובת משרד המשפטים אישרה כי המשרד לא ידע על פניות הצוות המיוחד לגוגל. "לא זכורים מקרים כאלה שהוצגו בפנינו. מכל מקום, הצוות הוקם כדי לגבש נוהל צופה פני עתיד, וכך עשה, זאת בין היתר על רקע פניות ישירות של הנהלת בתי המשפט להסרת תכנים לפי אמות מידה שלא היו מתואמות עם היועץ המשפטי לממשלה. בהתאם לכך הנוהל שנקבע נועד להבטיח שההתנהלות תעמוד באמות מידה מקובלות המאזנות בין חופש הביטוי לבין זכויות ואינטרסים מוגנים אחרים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן