"פתיחת הלימודים בערים האדומות - צעד לא אחראי"

יו"ר ועדת המומחים המייעצת לממונה הקורונה גמזו, פרופ' רן בליצר, ביקר את ההחלטה לפתוח את שנת הלימודים בערים האדומות, בניגוד לעמדת גמזו. פרופ' ברבש: "אף מדינה נורמלית לא הייתה מעזה לפתוח את מערכת החינוך בקצב התחלואה שלנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/08/20 08:35 יא באלול התשפ

"פתיחת הלימודים בערים האדומות - צעד לא אחראי"
חוזרים ללימודים?, צילום: shutterstock

המאבק על פתיחת שנת הלימודים נמשך. קבינט הקורונה אישר אמש (א') את תכנית הרמזור של פרופ' רוני גמזו, אך נקודת המחלוקת העיקרית סביב התכנית - פתיחת הלימודים בערים האדומות - עדיין לא נפתרה. יש לציין כי התכנית אינה מתייחסת לפתיחת הלימודים, אך גמזו הזהיר מפני כך בתוקף.
שרי הקבינט החליטו על פתיחת הלימודים בערים הללו, חרף אזהרתו של פרופ' גמזו, ושר החינוך גלנט אמר לאחר הישיבה כי "ההחלטה התקבלה לאחר הערכת מצב וניתוח מסודר של כלל הנתונים ומתוך התייחסות להמלצות גורמי המקצוע". גלנט אמר בישיבה כי במשרד הבריאות התעלמו מהנתונים שהציג משרד החינוך לגבי התחלואה הנמוכה במוסדות לימוד.

תכנית הרמזור ותפילות החגים | כל הפרטים

יו"ר צוות המומחים המייעץ לפרופ' גמזו, פרופ' רן בליצר, אומר הבוקר כי פתיחת מערכת החינוך בערים האדומות היא מעשה לא אחראי. בראיון לכאן חדשות הוסיף פרופ' בליצר כי "אי השלמת תכנית הרמזור תביא אותנו למצב שבו נצטרך לנקוט בצעדים לא דיפרנציאליים".

המחלוקת עדיין בעינה בנושא פתיחת שנת הלימודים בערים האדומות. עד כמה זה יכול להיות מסוכן?
"הממשלה עוד לא החליטה סופית בעניין הזה. היא תבקש דיון נוסף בין השרים כדי לקבל החלטה. אנחנו נמצאים בתקופה שבה התחלואה נמצאת בשיא, זה המספר הגבוה ביותר של מאושפזים בבתי החולים מאז פרצה המחלה". 

למה זה לא משתנה? 
"ראשית, זה בגלל שיש זמן שלוקח לבנות מערכים חדשים. התחילה עבודה יסודית, עמוקה, עם פיקוד העורף ורשויות אחרות כדי להביא לקטיעת שרשראות ההדבקה. הזמן זה פקטור אחד. אם רוצים מחר לרדת באופן דרמטי ודרסטי אז יש דרך - סגר, אבל המשמעויות לכלכלה ברורות לכולם. זו דרך לא נכונה לכולם. הדרך האחרת מחייבת שאנשים שעושים דין לעצמם יחדלו מההתנהגות הזו, והאנשים שסביבם והמנהיגים הקהילתיים שלהם יפצירו בהם שלא לעשות את זה". 

על הלימודים בערים האדומות דיבר פרופ' בליצר באופן נחרץ, ואמר כי "אנחנו חושבים שבעת הזו לפתוח את מערכת החינוך שם - זה לא אחראי. התחלואה בקרב תלמידי תיכון גבוהה יותר משיעורם באוכלוסייה. בערים צהובות ההחלטה לפתוח את שנת הלימודים היא סבירה, למרות שגם על זה הייתה מחלוקת, כי חינוך זה חשוב, זה ערך.
בערים אדומות היום אסור להיות בהתקהלות בתוך חלל סגור של יותר מ-10 אנשים, ופתיחת מערכת החינוך זה אומר שאנחנו שמים 18 תלמידים בחדר סגור, והסיכוי שיהיה שם חולה הוא גבוה, זה לא אחראי. אנחנו חייבים להכניס בקרים והיגיון ולמנוע את אותם הדברים שיביאו לעלייה בתחלואה. זה צעד לא אחראי".

פרופ' בליצר מאמין כי ההחלטה הסופית טרם התקבלה. לדבריו, "אני חושב שהמילה האחרונה לא נאמרה, אני משוכנע שבסופו של דבר ההחלטות הנכונות יתקבלו. הילדים הללו שייכנסו למערכות חינוך לא יינזקו, הבעיה היא שהם יחמירו את התפשטות התחלואה באותן ערים ואף יותר מזה.
ההמלצות שלנו למגבלות תנועה בערים אדומות עדיין לא בוצעו. התחלואה עלולה להתפשט וזה יביא לאותם צעדים שאנחנו מנסים למנוע, אותם סגרים שפוגעים בכלכלה. אי השלמת תכנית הרמזור תביא אותנו למצב שבו נצטרך לנקוט בצעדים לא דיפרנציאליים".

עמיתו של בליצר לצוות המומחים, פרופ' גבי ברבש, היה חריף יותר, ובראיון לכאן חדשות אמר: "אין מדינה נורמלית בעולם שהייתה מעזה להפעיל את מערכת החינוך בקצב הדבקה של 2,000 איש ביום. המנהיגות קשובה מדי למה שמה שהציבור רוצה ולא למה שהוא צריך וכתוצאה מזה יש החלטות שמקשות על ניהול המשבר".

יש לזכור כי תכנית הרמזור אמנם אושרה בקבינט הקורונה, אך עליה לעבור אישור בוועדה בכנסת, שם היא עלולה להיתקל בקשיים נוספים בדרך לאישורה.