הרב שמואל אליהו מבהיר: אין שום היתר לנסוע השנה לאומן

רב העיר צפת הסביר כי השנה צריך להימנע מנסיעה לקברו של רבי נחמן בעיר אומן שבאוקראינה: "אסור לאדם לסכן רבים, זה דבר חמור, אפילו אם מדובר רק בספק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/08/20 10:25 ז באלול התשפ

הרב שמואל אליהו מבהיר: אין שום היתר לנסוע השנה לאומן
שוחח עם אברג'יל. הרב אליהו, צילום: אלישמע סנדמן

רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו קובע כי גם הנוהגים לנסוע לאומן בכל שנה לקראת ראש השנה אסור להם לנסוע השנה, עקב חשש פיקוח נפש.

"אני פוסק כמו מו"ר אבא עליו השלום שפסק כמו הרמב"ם שמותר לצאת לחוץ לארץ אלא לשלושה דברים ללמוד תורה, לישא אישה ולפרנסה, אם אין בארץ ישראל, וגם זה רק זמני ולחזור. אז שאל מי שפסק שמותר", הסביר הרב לתלמיד ששאל אותו על הנסיעה בחגים.

השואל, כך מספר הרב, התעקש, "אמר לי, בהנחה שאני פוסק שמותר, האם השנה מותר לנסוע. אמרתי לו, לפי כללי ההלכה שהורו לנו מדורי דורות ואין עליהם חולק אסור לאדם לסכן את נפשו גם אם הוא חושב שזו לא סכנה. אם אמר לו הרופא שזו סכנת נפשות אז הוא מחלל שבת, לא צם ביום כיפור, אוכל אוכל לא כשר.  כאן מדובר בפיקוח נפש של רבים שזה כללים אחרים לגמרי. אסור לאדם לסכן רבים, זה דבר חמור, אפילו אם מדובר רק בספק".

עוד הוסיף הרב: "במקרה הזה נוסף עוד עניין, המושל של אוקראינה אמר שאסור להגיע, כלפיו בכל מה שנוגע לאוקראינה, יש את הכלל של 'דינא דמלכותא דינא'. יש מי שאומר שזה איסור דאורייתא. עלול להיות מזה חילול ה' מטורף, חוץ מהמכות שיהיו עם השוטרים באוקראינה אם יידבק שם מישהו מה יגידו? היהודים אשמים. מי שהולך הוא מסכן חיים של רבים. אני לא מוצא שום היתר לזה". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן