איחוד האמירויות ביטלה פגישה עם ישראל וארצות הברית

הפגישה תוכננה להתקיים ביום שישי בין שגרירי המדינות. על פי הפרסום, ביטול הפגישה הגיע בעקבות התנגדותו הפומבית של ראש הממשלה לעסקת המטוסים בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/20 20:00 ד באלול התשפ

איחוד האמירויות ביטלה פגישה עם ישראל וארצות הברית
F-35, צילום: shutterstock

הסכם השלום. איחוד האמירויות ביטלה פגישה משולשת ופומבית שתוכננה להתקיים ביום שישי האחרון - בין שגרירת ארצות הברית באו"ם קלי קראפט, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ושגרירת איחוד האמירויות באו"ם לאנה נוסייבה. כך פורסם הערב (ב') ב'וואלה!'. הגורמים המעורים בנושא טוענים כי ביטול הפגישה נובע מאכזבה באבו דאבי מכך שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע התנגדות פומבית לעסקת מטוסי ה-F-35.

פומפאו: "ארה"ב מחויבת לשמור על היתרון הביטחוני של ישראל"

הפגישה אמורה היתה להיות משודרת בהמשך בכלי תקשורת ולכלול הפצת צילומים והודעה משותפת. לדברי אותם גורמים, שלושת הצדדים כבר אישרו את קיום הפגישה וניהלו מגעים על הפרטים. שינוי הכיוון הגיע עם הודעת נציגי איחוד האמירויות לשגרירה האמריקנית ולבית הלבן כי הפגישה שתוכננה מבוטלת עד להודעה חדשה. בכירים במדינה מהמפרץ החליטו לבטל את הפגישה בעקבות אכזבתם מההתבטאויות הפומביות של ראש הממשלה בנושא מכירת החמקנים, והתנגדותו לעסקת הנשק כאשר תגיע לדיון בקונגרס האמריקני.

הגורם הוסיף כי האמירויות אומרים גם אם נתניהו מעדיף שעסקת המטוסים לא תצא לפועל, שלא ייצא נגדה בפומבי. לדברי הגורם, המסר של האמירויות בביטול הפגישה הוא שלא יהיו מפגשים פומביים בין המדינות עד שלא תתבהר עמדת ישראל בנושא עסקת המטוסים.

העסקה המדוברת עלתה היום בפגישת נתניהו ופומפאו. נתניהו התייחס לעסקה עם איחוד האמירוויות ואמר כי ההסכם "לא כולל הסכמה ישראלית לשום עסקת נשק. אולי יש עסקה שנשקלת אבל התנגדותי לא השתנתה". נתניהו מיהר לרכך את הביקורת ואמר: "עם זאת שר החוץ פומפאו הבהיר לי שארה"ב מחויבת להבטיח את היתרון האיכותי שלנו ואין לי ספק שכך יהיה".

פומפאו התייחס לאפשרות לעסקה וטען כי העסקה היא דאגה גם לביטחונה של האמירויות מול איראן, אך התחייב כי הדבר לא יפגע ביתרונה הביטחוני של ישראל באזור. "ארה"ב מחויבת חוקית לשימור היתרון האיכותי של ישראל ואנחנו נעמוד בזה. סיפקנו בעבר ציוד צבאי לאמירויות, ואנחנו בוחנים את האפשרויות כעת לספק להם ציוד צבאי שנחוץ כדי להתגונן בפני איראן" אמר המזכיר. "נעשה זאת תוך שימור המחויבות לישראל ואני בטוח ששתי המטרות יכולות להיות מושגות‎".