המתווה לתפילות בחגים: מניינים עד אלף איש בבתי הכנסת

בעקבות הלחץ שהפעילו חברי הכנסת והשרים החרדים על משרד הבריאות, הובא לשולחן הדיונים מתווה חדש שמאפשר מספר מתפללים רב יותר מהמתווים הקודמים. מניינים בשטחים פתוחים ובקפסולות יותרו בכל רחבי הארץ. החרדים צפויים לאשר המתווה החדש

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/20 17:20 ד באלול התשפ

המתווה לתפילות בחגים: מניינים עד אלף איש בבתי הכנסת
תפילה בשטח פתוח בימי הקורונה. ארכיון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי שלא הושגה הסכמה בין הממונה גמזו והנציגים החרדים לגבי מתווה הטיסות לאומן, מסתמן כי דווקא ישנה הסכמה רחבה סביב המתווה שגיבש משרד הבריאות לקיום תפילות בבתי הכנסת במהלך החגים. על פי המתווה המסתמן, מספר המתפללים שיותר בכל בית כנסת יקבע בהתאם לארבעה קריטריונים: מספר הפתחים במקום, צבע העיר לפי תכנית הרמזור, הגבלה של ארבעה מטרים רבועים לאדם ולא יותר מ-1,000 מתפללים בבית תפילה, לא משנה מה גודלו. כך התפרסם היום בחדשות 12.

מי שעומד מאחורי גיבוש המתווה הוא אלוף במיל' רוני נומה, מי שניהל את ההתמודדות עם הקורונה בבני בברק בגל הראשון. המתווה המוצע מקובל על הממונה למאבק בקורונה פרופ' גמזו. חברי הכנסת החרדים נוטים לתמוך אך סיעת יהדות התורה מחדדת כי הם דורשים "שבדיון בקבינט עם ראש הממשלה לגבי בתי הכנסת, יוחלט לאשר את מתווה בתי הכנסת עפ"י גודלם, כפי שהוצג על ידי סיעת יהדות התורה".

הפרמטרים לקיום תפילות בבתי הכנסת

הפרמטרים לקיום תפילות בבתי הכנסתצילום: משרד הבריאות

המתווה החדש קובע כי מספר המתפללים בכל בית כנסת ישתנה לפי ארבעה פרמטרים: 1) מספר הפתחים במקום. 2) צבע העיר. 3) הגבלה של 4 מ"ר לאדם. 4) לא יותר מאלף מתפללים בסך הכל בכל בית כנסת. 

הפרמטרים לקיום תפילות בבתי כנסת

הפרמטרים לקיום תפילות בבתי כנסתצילום: משרד הבריאות

המתווה מדגיש כי במהלך תקופת החגים, תפילה באוויר הפתוח תהיה מותרת בכל רחבי הארץ, ללא קשר לרמת התחלואה וצבע העיר בתכנית הרמזור. ההגבלות יהיו של 20 איש בקפסולה ו-250 איש בסך הכל בכל מניין כזה. התפילות ייערכו בישיבה בלבד, עם כיסאות מסומנים כדי למנוע עמידה צפופה של אנשים. ארגון מניינים בשטחים פתוחים בהשתתפות של יותר מ-250 איש יהיה מחויב באישור הרשות המקומית ולשכת הבריאות המחוזית.

על פי המתווה שגובש – ישנן גם הוראות מיוחדות לתפילות ברחבת הכותל המערבי. באזורי ישיבה תותר תפילה בקפסולות של 50 איש, בניגוד ל-20 אנשים במצב הנוכחי, עם מרווח של כיסא ריק בין אנשים שאינם גרים יחד. באזורי עמידה תתאפשר תפילה של עד 30 מתפללים עם רווח של שני מטרים בין המתפללים.

מתווה התפילות בכותל המערבי

מתווה התפילות בכותל המערביצילום: משרד הבריאות