מדהים: מפגש נדיר של דולפינים תועד בחופי ישראל

תצפית מדהימה של 2 דולפיננים מצויים נצפו בפיקוח דייג בשמורת ראש הנקרה, אחרי שלא נצפו באזור משנת 2013 | צפו בתיעוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/20 08:12 ד באלול התשפ

מדהים: מפגש נדיר של דולפינים תועד בחופי ישראל
הדולפינים מול ראש הנקרה, צילום: מנור גורי, רשות הטבע והגנים

פקח היחידה הימית ברשות הטבע והגנים זכה לתצפית מרשימה של שני דולפיננים מצויים, בסיור פיקוח ימי הבוקר בשמורת ראש הנקרה, תצפית כזאת לא תועדה משנת 2013 באזור זה.

מנור גורי, פקח היחידה הימית ברשות הטבע והגנים, סיפר: "הופתענו לראות תצפית מרשימה של שני דולפינים בסיור הימי היום. מאוד משמח אותנו לפגוש ולעקוב אחר בעלי החיים בים התיכון".

הדולפינן המצוי הוא היונק הימי הנפוץ ביותר בישראל. מבנה גופו מלא ומגושם וצבעו אפור עד חום, עם בטן בהירה. חרטומו קצר ועבה, והוא מופרד על ידי כפל בולט מקדמת הקדקוד. אורכו 2.5-3.5 מ'. להקה ממוצעת מונה חמישה פרטים ומורכבת מנקבות וגורים או מצעירים משני הזוויגים. הזכרים שוחים בגפם או בזוגות וחוברים ללהקות מזדמנות. הדולפינן המצוי חי מעל מדף היבשת ולעתים פוקד את הים העמוק.
אוכלוסיית הדולפינן המצוי מעל מדף היבשת שלאורך חוף הים התיכון בישראל מוערכת ב-300-400 פרטים. תת האוכלוסייה בים התיכון מסווגת כמין שעתידו בסכנה, כאשר הסיכון העיקרי שמאיים עליה הוא לכידה בשוגג בציוד דיג. איומים נוספים כוללים את זיהום הים, בליעת פסולת ופגיעה במארג המזון.

ב-2017 הכריז הארגון הבינלאומי לשימור טבע (IUCN) על שטח מדף היבשת שמול חופי הים התיכון של ישראל כאזור חשוב ליונקים ימיים (IMMA), בעקבות תצפיות של דולפיננים מצויים ודולפינים מצויים על ידי מחמל"י (מרכז חקר מידע וסיוע ליונקים ימיים בישראל) לאורך השנים