מחדל: תושב כוכב השחר בן 70 הותקף על ידי פלסטיני במעצר ונפטר מפצעיו

אבי בן שחר ז"ל, בן 70 מכוכב השחר, הוכנס לתא במגרש הרוסים עם פלסטיני שנעצר על עברות אלימות, אשר תקף אותו בעת שישן באלימות קשה, ולאחר שנה של טיפולים נפטר מפצעיו. המשפחה: "רשלנות מטורפת שאין לה אח ורע". שב"ס: "האירוע מתוחקר, מפקד בית המעצר הודח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/08/20 08:24 ג באלול התשפ

מחדל: תושב כוכב השחר בן 70 הותקף על ידי פלסטיני במעצר ונפטר מפצעיו
בית המעצר במגרש הרוסים. ארכיון, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

רצח בתא המעצר. אבי בן שחר ז"ל, תושב כוכב השחר כבן 70, נעצר בשנה שעברה לראשונה בחייו, ושוכן בתא מעצר במגרש הרוסים בירושלים. בני משפחתו חששו לחייו, וביקשו להצמיד לו השגחה, בקשה שהתקבלה על ידי השופט.

אחרי מספר ימים החליטו בשב"ס לשכן באותו התא יחד עם בן שחר את חוסיין אבו טאעה, בן 25 ממזרח ירושלים, שנעצר בגין תקיפה אלימה של בני משפחתו וכן שוטרים ועוברי אורח, בעיצומו של התקף פסיכוטי. באותו הלילה התנפל אבו טעאה על בן שחר, מעט לאחר שנרדם, והכה אותו באלימות בכל חלקי גופו. הסוהרים במקום התערבו, אך לא לפני שנגרם נזק קשה למותקף.

"אי אפשר היה לזהות את הפנים שלו, היה חבול לגמרי, אוזן חתוכה, שברים בארובות העיניים, האף בתוך הגולגולת, לסתות שבורות צלעות שבורות", סיפרה ביתו לחדשות 12. אחרי שנה של ניתוחים, טיפולים ומעבר בין בתי חולים, נפטר בן שחר לפני כשבועיים. כעת, במשפחתו מאשימים את השב"ס וטוענים כי מדובר במחדל חמור, שעלה בחיי אדם.

אילוסטרציה. אסיר

אילוסטרציהצילום: shutterstock

אני יותר מאשימה את מי ששם אותו בתא כלא יחד עם בן אדם.. רוצח", אמרה הבת. "זה לירות בכדור בעצמם, זה לינץ' בבן אדם כשהוא ישן! אבא שלי ישן! הוא לא ידע מה הולך לבוא לו, איזה שליח חבלה, איזה מלאך מוות מגיע לדרוש את החיים שלו בחזרה". היא הוסיפה כי "מבחינתנו אבא שלי היה במקום שמור, כל זמן שחוקרים הבן אדם אמור להיות שמור ובטוח אצלם בידיים. לא העלנו בדעתנו שזה משהו שעלול לקרות".

בנו של בן שחר, אריאל, אמר כי "זה כמו לקחת שועל ולשים אותו בלול תרנגולים, התוצאה ידועה מראש. זה פשוט רשלנות מטורפת שאין לה אח ורע, האשמה של שב"ס על התוצאה הרבה יותר חמורה מהאשמה של התוקף עצמו". הוא האשים את הסוהרים בטיפול לקוי במקרה: "מבחוץ ניסו להשפריץ פלפל וזה לא עזר, רק אחרי כמה דקות שהתמגנו נכנסו והפרידו את התוקף מאבא שלי וגם הם חטפו מכות קשות ונפצעו".

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה כי ''מדובר באירוע חריג ומצער ששב"ס אינו מקל ראש לגבי תוצאתו הטרגית. האירוע התרחש ללא כל מידע מודיעני או סימנים מקדימים. לאור חומרתו מונתה מידית ועדת חקירה בראשות קצין בדרגת גונדר משנה שחקרה את מכלול נסיבות האירוע".

עוד נאמר בתגובת שב"ס: ''כתוצאה מהמלצות ועדת החקירה מפקד בית המעצר נשפט בדין משמעתי, הועבר מתפקידו והודח מתפקידי פיקודי. כנגד עוד 3 בעלי תפקיד ננקטו צעדים משמעתיים והם הועברו מתפקידם. שודרגו תהליכי העברת המידע אודות עצורים הנקלטים ממשטרת ישראל והוסדרו תהליכי קליטת עצורים, מיונם והאבחון הראשוני שנעשה בעת קליטתם לבתי המעצר הפועלים 24/7. כחלק מתהליך הפקת הלקחים נלמדו מסקנות הוח"ק בכלל יחידות שב"ס וחודדו הנהלים ובבתי המעצר בפרט על מנת למנוע הישנות של מקרים חריגים מסוג זה בעתיד''.