נתניהו: מברך את ארצות הברית על החזרת הסנקציות על איראן

ראש הממשלה התייחס להפעלת הסעיף שמאפשר לממשל האמריקאי להחזיר את הסנקציות על איראן, אחרי שלדבריהם נעשתה הפרה של הסכם הגרעין: "הרודנים בטהראן חייבים להבין שאם הם רוצים שיתייחסו אליהם כמדינה נורמלית, עליהם להתנהג כמו מדינה נורמלית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/08/20 08:33 א באלול התשפ

נתניהו: מברך את ארצות הברית על החזרת הסנקציות על איראן
ראש הממשלה נתניהו. מברך על החזרת הסנקציות על איראן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך אתמול (ה') על ההחלטה האמריקנית להפעיל את הסעיף בהסכם הגרעין עם איראן שמאפשר להם להחזיר את הסנקציות נגדם ואמר כי " זוהי ההחלטה הנכונה". המהלך האמריקאי, שלא מקבל גיבוי מהמדינות האירופאיות שחתומות על ההסכם  וגם לא מרוסיה וסין, מגיע אחרי שדווח כי איראן הפרה את הסכם הגרעין במספר דרכים.

״אני מברך את ארה"ב על החלטתה להפעיל את מנגנון החזרת הסנקציות נגד איראן. זוהי ההחלטה הנכונה". אמר נתניהו, "בדיוק כמו ב-2018, ארה"ב קיבלה את ההחלטה הנכונה כשהיא נסוגה מהסכם הגרעין המסוכן עם איראן. ההסכם הזה מעולם לא צריך היה להיחתם. הוא לא חסם את דרכה של איראן אל הפצצה - אלא סלל את דרכה של איראן אל הפצצה". 

ראש הממשלה ממשיך ומעיד, "הייתי היחיד מבין מנהיגי העולם שיצא בגלוי נגד ההסכם. אולם ברחבי המזרח התיכון, הרבה מאוד מנהיגים היו שותפים לדעתי", ובכך הוא מתכוון למדינות המפרץ, שמתנגדות לאיראן, כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, "התנגדתי לעסקה כיוון שהיא הייתה מבוססת על שקר בסיסי, שאיראן כביכול ויתרה על חתירתה לנשק גרעיני. זה לא היה נכון אז, וזה לא נכון היום". 

יורש העצר של איחוד האמירויות השייח

יורש העצר של איחוד האמירויות השייח' מוחמד בן-זיאד, גם הוא התנגד להסכם הגרעין עם איראןצילום: shutterstock

נתניהו מזכיר את החשיפה של ארכיון הגרעין האיראני. "לפני שנתיים, סוכניה של ישראל שמו ידיהם על ארכיון הגרעין הסודי של איראן, ומצאנו שם הוכחה חד משמעית לכך שתכנית הגרעין האיראנית תמיד הייתה ונותרה תכנית גרעינית צבאית. כפי שהתרעתי, ההסכם רק הפך את איראן לעשירה יותר ותוקפנית יותר. הוא שימן את מכונת המלחמה שלה בעיראק, בסוריה, בלבנון, בתימן, בעזה ובמקומות אחרים ואיפשר לה להמשיך ולפתח את רשת הטרור הבינלאומית שלה". 

ראש הממשלה יוצא בביקורת נגד המדינות שחתמו על ההסכם וגם נגד מועצת הביטחון של האו"ם שלא נקטה אף פעולה כדי למנוע את התעצמות איראן. "הליקוי החמור ביותר בהסכם הגרעין הוא מה שנקרא סעיפי ה-sunset. אני דחקתי במעצמות ה-P5+1 שלא להסכים למסגרת שמסירה את המגבלות מעל איראן באופן אוטומטי, ואת הסנקציות על ייבוא וייצוא של כלי נשק מצד המשטר, תכנית הטילים ופעילותו הגרעינית. הימנעותה של מועצת הביטחון מפעולה הייתה בגדר הפרה של התחייבותה להגן על שלום וביטחון העולם. ללא עוררין, כישלון זה הופך את מועצת הביטחון לשותפה בחימוש המשטר הרצחני של איראן"

נתניהו הודה לאמריקאים ואמר: "למרבה המזל, הנשיא טראמפ ומזכיר המדינה פומפאו סירבו לקבל זאת. על מדינות אחראיות לתמוך בארה"ב בחתירה לפתרון אמיתי שימנע מאיראן נשק גרעיני. ישראל ניצבת בגאווה ובנחישות לצד ארצות הברית, כפי שעושות ממשלות ברחבי המזרח התיכון שהתנגדו להסכם הגרעין בשקט וכעת הן תומכות פומבית בהחזרת הסנקציות. בסופו של דבר, הרודנים בטהראן יהיו חייבים להבין שאם איראן רוצה שיתייחסו אליה כאל מדינה נורמלית, עליה להתחיל להתנהג כמו מדינה נורמלית. זה עדיין לא קרה".