שר החוץ של איחוד האמירויות: "עצירת הסיפוח הוא תנאי להסכם עם ישראל"

שר החוץ מהאמירויות גילה היום כי מטוסי F-35 בדרך לאבו דאבי "בזכות" ההסכם עם ישראל, וכי עצירת הסיפוח הוא תנאי הכרחי למשא ומתן. בישראל טרם הגיבו לאמירה, יממה לאחר שנתניהו הכחיש זאת בעצמו

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/08/20 17:27 ל באב התשפ

שר החוץ של איחוד האמירויות: "עצירת הסיפוח הוא תנאי להסכם עם ישראל"
אבו דאבי. מתקרבים לרכישת מטוסי החמקן, צילום: shutterstock

שר החוץ של איחוד האמירויות, אנואר גרגאש אמר כי ההסכם עם ישראל אמור להסיר "כל מכשול"  בדרך לרכישת מטוסי F-35 בידי האמירויות. עוד אמר כי איחוד האמירויות ביקשה לרכוש את המטוסים כבר לפני כמה שנים אך סורבה, וכעת משנחתם ההסכם הם מקווים כי הרכישה תיצלח. 

"זה טבעי שננרמל את היחסים עם ישראל. איחוד האמירויות היא לא היחידה שחתמה על הסכם עמה. הבקשה למטוסי F-35 קדמה להסכם עם ישראל, היא מלפני שנים", אמר שר החוץ מאבו דאבי, "אנו מצפים למחויבות לדרישותינו בעניין הסכם השלום עם ישראל. השינוי בפועל דורש ישיבה לשולחן המו״מ. הפסקת סיפוח השטחים הפלסטיניים הוא תנאי להסכם השלום עם ישראל".

השבוע נחשף כי ההסכם עם איחוד האמירויות כולל בתוכו את האפשרות לארה"ב למכור לה נשק מתקדם, בין היתר מדובר גם על מטוסי F-35.  אחרי פרסום הדברים, ראש הממשלה נתניהו הכחיש זאת באופן גורף. עוד טענו בלשכת רה"מ כי שר הביטחון בני גנץ עודכן בדבר ההתנגדות הישראלית למכירת נשק מתקדם למדינות במזרח התיכון - אך זה טען כי עודכן רק בדיעבד וציין כי "זה לא תקין שלא עודכנו".

הלילה (ד') הודה נשיא ארצות הברית טראמפ כי העסקה למכירת מטוסי הקרב המתקדמים מסוג F-35 לאיחוד האמירויות "נבחנת" בימים אלו בבית הלבן. וכי לאמירויות "יש כסף" ושביכולתם לשלם על מטוסים אלו.

מי שעומד בראש המשא ומתן לעסקת המטוסים עם איחוד האמירויות, הוא ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ. תהליך למכירת מטוסים ומערכות נשק מתקדמות יצטרך גם לעבור אישור הקונגרס האמריקאי, שככל הנראה יתנגדו לעסקה, כל עוד ישראל תתנגד גם היא.