הבית הלבן: פועלים להחזרת הסנקציות על איראן

גורמים בממשל טראמפ עדכנו את ישראל כי יפנו מחר לאו"ם במטרה להחזיר את הסנקציות על איראן בהקדם. לפי הסכם הגרעין, כל שותפה לו יכולה להחליט על החזרת הסנקציות ללא יכולת הטלת וטו מצד המדינות האחרות

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/08/20 20:40 כט באב התשפ

הבית הלבן: פועלים להחזרת הסנקציות על איראן
נתניהו וטראמפ. יטילו את הסנקציות על איראן מחדש?, צילום: צילום מסך מיוטיוב

בכירים בבית הלבן עדכנו את ישראל כי בכוונתם להגיש מחר (ה') למועצת הביטחון של האו"ם בקשה להפעיל את מנגנון ה"Snapback" להחזרה אוטומטית של הסנקציות הבינלאומיות על איראן, שהוסרו כחלק מהסכם הגרעין - כך אמרו פקידים ישראלים בכירים.

הבכירים ציינו כי עידכנו את ישראל כבר ביום שני. לפי העדכון, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו יגיע מחר לניו יורק ויעביר מכתבים למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ולשגריר אינדונזיה באו"ם - שמשמש כנשיא התורן של מועצת הביטחון.

במכתבים מצוין כי ארצות הברית תדרוש להפעיל מחדש את המנגנון, ומיד אחרי הגשתם ייפתח פרק זמן של חודש לדיונים פנימיים של מועצת הביטחון בנושא, שצפויים להפוך למשבר דיפלומטי ומשפטי בינלאומי חריף. במהלך 30 הימים האלה חברות מועצת הביטחון יכולות להגיש הצעה להארכת הסרת הסנקציות מעל איראן, אולם ארצות הברית יכולה להטיל על החלטה כזו וטו.

הסכם הגרעין עם איראן קבע כי כל אחת מהמדינות החתומות על ההסכם - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - יכולה בכל שלב לבקש החזרה אוטומטית של הסנקציות על איראן אם היא חושבת שזו הפרה את ההסכם. לפי ההסכם לא ניתן להטיל וטו על דרישה כזו.

רוסיה וסין טוענות כי ארצות הברית אינה יכולה לבקש הפעלה של מנגנון חידוש הסנקציות כיוון שהודיעה על פרישה מהסכם הגרעין ובכך ויתרה על זכותה לעשות זאת. האמריקאים לעומת זאת טוענים כי הזכות לדרוש החזרה אוטומטית של הסנקציות על איראן מוקנית להם מתוקף העובדה שהם עדיין חתומים על החלטת מועצת הביטחון, שאימצה את הסכם הגרעין ואת מנגנון ה-Snapback.

ארצות הברית שנכשלה בשבוע שעבר בניסיון להעביר החלטה במועצת הביטחון שתאריך את אמברגו הנשק על איראן, שעתיד לפוג בחודש אוקטובר, החליטה למקד את המאמצים בהפעלת המנגנון הזה. בבית הלבן מעריכים כי למרות המשבר המדיני והמשפטי שייווצר באו"ם לא ניתן יהיה לעצור את חידוש הסנקציות הבינלאומיות על איראן, וכי המהלך כולו יביא לקריסתו הסופית של ההסכם ולפרישה של טהראן ממנו.

הרצון של ממשל טראמפ הוא לוודא כי גם במקרה והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ינצח בבחירות לנשיאות בחודש נובמבר יהיה לו קשה עד בלתי אפשרי להחזיר את הסכם הגרעין למצבו הקודם, כפי שהיה בזמן כהונת אובמה.