"אם נגלה שיש הבטחת מטוסים לאמירויות - נפעל לבטל זאת"

השרה לשוויון חברתי מירב כהן מסבירה לחדשות כיפה מה התרומה של כחול לבן בהסכם עם האמירויות: "בלמנו מהלכים חד צדדיים ואותתנו לכל השחקנים על הכוונה ללכת לשלום", וחוששת שהליכוד יגררו את ישראל לבחירות נוספות: "מי שרוצה אחדות - מכבד הסכמים, מי שלא רוצה בחירות - מכבד הסכמים"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 19/08/20 18:25 כט באב התשפ

"אם נגלה שיש הבטחת מטוסים לאמירויות - נפעל לבטל זאת"
השרה לשוויון חברתי מירב כהן, צילום: כיפה

חמישה ימים לפני פיזור הכנסת ה-23, השרה לשוויון מגדרי וגימלאים מירב כהן (כחול לבן) מברכת על הסכם השלום למרות שכחול לבן לא היו בסוד העניינים, כחברה בקבינט הקורונה היא קובעת שקצב ההדבקה גבוה ולא ניתן לקטוע את שרשראות ההדבקה, ותוקפת את הליכוד על הקולות אי העמידה בהסכם הקואליציוני. 

נתניהו ממדר את גנץ מהסכמי השלום, עד מתי תאמינו שממשלת האחדות הזו עובדת? 

"ההסכם הוא חשוב מדינית, ביטחונית וכלכלית ואנחנו מברכים עליו גם אם לא היינו שותפים לו מההתחלה. והלוואי שעוד מדינות יצטרפו למהלך הזה ויהיו עוד מהלכים טובים כאלה. עצם הנוכחות שלנו שם וההדגשה שלנו שלא יהיו עוד דברים חד צדדים, מהלכים שיכול לערער את היציבות באזור ואף יעלו בחיי אדם, אותתנו לכל השחקנים על הכוונה ללכת לשלום. זאת התרומה שלנו, גם אם באופן ישיר לא ישבנו בישיבה." 

נתניהו לא רואה בכם פקטור לשיתוף פעולה

"פוליטית אני לא יודעת להגיד מה יהיה, שילמנו וידענו שנשלם מחיר מאוד כבד על עצם הכניסה לממשלה, אבל עשינו את זה בלב שלם כי זו טובת המדינה. אנחנו מאוד רוצים באחדות הזו ועושים הרבה מאוד למענה, אבל יש לנו את הקווים האדומים שלנו, שחתומים בהסכם, ואם לא יכבדו אותם את באמת אין טעם לשבת בממשלה כי זה לא יצדיק את המחיר. 

"קודם כל נכנסו כדי לטפל במשבר הקורונה ולכן התעקשנו שמשרד הביטחון יקבל סמכויות גדולות. מערך הבדיקות וקטיעת שרשרת ההדבקה עבר עליו. בראשון לספטמבר המערך יהיה מוכן ואני מקווה שנראה שיפור, ולכן גם ההתעקשות שלנו על תקציב דו שנתי כדי לתת מענה לבעיות הכלכליות וחברתיות שעולות מהקורונה. הסוגיה השניה שהיא קו האדום, זה שמירה על שלטון החוק. לכן אנחנו בולמים כל שני וחמישי ועדת חקירה לשופטים או פסקת התגברות, ולכן אנחנו גם לא נתפשר מינוי תקין ונקי של שומרי הסף." 

כלומר, בעוד שבוע הולכים לבחירות? 

"כל מה שאני אמרתי חתום בהסכם ששני הצדדים חתמו עליו לא לפני הרבה זמן,דבר לא השתנה מאז. מי שרוצה אחדות - מכבד הסכמים שהוא חתם עליהם, מי שלא רוצה בחירות - לא מכבד הסכמים. אין טעם להתקפל בסוגיות האלו כי אם הליכוד בראשותו של נתניהו החליטו שהם מעוניינים בבחירות משיקולים שלהם, הם ימצאו את התירוץ התורן ללכת לבחירות. ולכן אנחנו צריכים לדבוק מהסכם שעליו חתמנו, אם אתם מעוניינים באחדות הזו אנא תכבדו, אם לא - ההליכה לבחירות בעת כל כך קשה תהיה רק על אחריותם. 

"ראש הממשלה טוען שהפרסומים לא נכונים וגם בבית הלבן מכחישים. אנחנו לא מכירים עניין כזה, לא נאמר לנו בדיעבד ולא התייעצו איתנו. שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי יחלו לפול ליישום ההסכם מול האמירויות והאמריקאים, הם יוודאו שהאינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל מכובדים ונשמרים. אם נגלה תוך כדי העבודה שכן יש הבטחה כזו, גם אם לא פורמאלית וזה מאיים על האינטרסים הביטחוניים שלנו, זה פשוט לא יקרה - בשביל זה יש לנו שר ביטחון. 

את חברה בקבינט הקורונה, יו"ר ועדת הקורונה ביקרה בחריפות את החלטות הממשלה העתידיות שאולי יכללו סגר בחגים. האם אתם מקבלים החלטות לא טובות בקבינט? 

"זו לא מלחמה, זה איזון בין שתי רשויות - המחוקקת והמבצעת, וזה בסדר גמור. כך צריך להיות. זה בסדר שבוחנים אותנו, ואם צריך נשנה גם החלטות שיתקבלו. אני אסביר את המורכבות. באפריל היה סגר שהיה קל להסביר אותו. כעת אנחנו מנסים להלך בין טיפות הקורונה ולא ללכת על משהו שהמחיר הכלכלי שלו יהיה כל כך גדול, ולכן כשאנחנו מציעים פתרונות בינתיים שמשאירים את התעסוקה אבל שומרים גם שומרים על בריאות הציבור - זה הרבה יותר מבלבל וקשה יותר ליישום, הסברה ואכיפה.  אנחנו לא עשינו לעצמנו חיים קלים והלכנו על משהו שהוא קל ליישום, אלא ניסינו למצוא את דרך האמצע". 

את חושבת שהממשלה פועלת בצורה טובה סביב משבר הקורנה? 

"אני חושבת שיש לנו במה להשתפר ושהביקורת במקומה. יש לנו הרבה מקום לשיפור, אך עם זאת אנחנו לא צריכים לפחד ללכת למהלכים שלא יציאו אותנו טוב. להגיד לאנשים אל תצאו מהבית זו חכמה מאוד קטנה, שגורמת לאיבוד מקומות עבודה. ולכן אנחנו צריכים למצוא את דרך האמצע שתאפשר שגרת קורונה. אני מאמינה שברגע שהצבא ייכנס לעומק העניין, אז נראה הרבה יותר סדר וארגון." 

מי מעודד לסגר בתוך הממשלה? 

"אנחנו נמצאים ברמת תחלואה מאוד גבוה כשיש בכל יום 1700 נדבקים ביום, המהלכים שעשינו עד עכשיו בעצם בלמו את המשך העליה, אבל לא הורידו את התחלואה. המצב הזה שאנחנו מדשדשים מקום הוא מאוד מסוכן ממספר סיבות.  ראשית, ביתי החולים שלנו נשחקים וזה ייפגע בבריאות הציבור. זה רע לנו כלכלית כי העסקים לא יכולים לצמוח ככה וזה ממקם אותנו בעולם כמדינה אדומה. והכי גרוע כי ברמות תחלואה כאלה אי אפשר לקטוע את רמות התחלואה, מדוע? כדי לקטוע את שרשת ההדבקה ולבדוק את כל מי שנדבק יוכנס לבידוד. בממוצע אדם פוגש ביום 15 איש, יש שיגידו אפילו יותר, פירוש הדבר שבכל יום צריך להכניס 30 אלף איש לבידוד. אי אפשר לעשות את זה. מתי אפשר לעשות את זה? כשיש לך סדר גודל של 200 נדבקים. אם נהיה ממש משוכללים אז 400-500 נדבקים, לא ברמות שיש לנו כרגע. אז להוריד את רמות ההדבקה אנחנו חייבים. אנחנו רוצים לראות אם הצעדים המתונים שלנו יכולים להוביל אותנו לשם, אם נגלה שלא, ביום חמישי יש קבינט קורונה ושם יוצגו הנתונים, בהחלט נצטרך ללכת למהלכים שהן יותר מחמירים. יש האומרים סגר מלא, שאני לא בעד. גם אם הולכים על מהלך של החמרה הוא צריך להיות לפרק זמן מאוד מסוים כדי לא לשלם מחיר גדול מיד. בנוסף צריך ללמוד מהסגר הקודם, ולהכין מערך בדיקות כך שנוכל להאיר את התחלואה ברמה נמוכה ושגם אם עשינו מהלך כואב, ההישגים שלו ישמרו לאורך זמן." 

צורפת לקבינט לאחר שלא היו שם נשים בכלל, האם את סוג של עלה תאנה כדי שלא יגידו שקבינט הקורונה מורכב רק מגברים

"אני משתתפת כל כל אחד מהמשתתפים בקבינט הזה, לישיבה שלי שם יש תרומה לא רק מצד שזה שאני אישה, אלא כי אני עובדת עם מבוגרים שזה רלוונטי ביותר. אני חושבת שצורת החשיבה הנשית היא מגוונת וחשובה. אתן לך דוגמה מהדיון בשבוע שעבר. העלו הצעה להכניס את המבוגרים לסגר של חודש כדי לשמור עליהם - קטסטרופה! פרופסור נותן הצעה כזו לא אחראית, לא רצינית, לא מוצדקת ומכלילה ציבור שלם שיכולה לגרום לו נזק עם השלכות רוחב מטורפות. בן אדם בן 67 בריא הוא בקבוצת סיכון גדולה יותר מאדם צעיר עם השמנת יתר, אנשים צריכים להבין את זה. לא צריך להסתכל על כל המבוגרים כקבוצה אחת, צריך פה מדניות דיפרנציאלית. מי שיש לו מחלות רקע זה דבר אחד ומי שהוא עצמאי ובריא זה דבר אחד. ברגע שאני ישבתי שם -היה מי שנלחם מנגד".