"מחשבתה החריפה והמורכבת לא אפשרה לאיש לתייג אותה"

פוליטיקאים ואשי ציבור ספדו לכלת פרס ישראל פרופסור רות גביזון ז"ל. נתניהו: "פעמים רבות היא סירבה לקבל את הנחות העבודה המשפטיות המקובלות והובילה עמדות עצמאיות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/08/20 21:27 כה באב התשפ

"מחשבתה החריפה והמורכבת לא אפשרה לאיש לתייג אותה"
רות גביזון, צילום: Nati Shohat/FLASH90

לאחר לכתה של פרופסור רות גביזון לעולמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לה והצביע צער על לכתה: "קולה הייחודי של פרופ׳ גביזון נשמע באופן רם וברור, גם כשלא היה מקובל או בקונצנזוס.  פעמים רבות היא סירבה לקבל את הנחות העבודה המשפטיות המקובלות והובילה עמדות עצמאיות, אמיצות ופורצות דרך שאיתגרו את השיח המשפטי וישאירו את חותמם לשנים ארוכות".

באופן חריג, גם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט ספד לגביזון: "פרופ' רות גביזון ז"ל, כלת פרס ישראל, היתה דמות מופת, אשר תרומתה לחברה הישראלית בכלל ולעולם המשפט בפרט לא תסולא בפז. זכר מורשתה, בין היתר, בקידום החיבור בין אופיה היהודי והדמוקרטי של מדינת ישראל, ובהגנה מתמדת על זכויות הפרט, יאיר את דרכנו עוד שנים רבות".

עוד כתב היועמ"ש: "פרופ' גביזון ליוותה בצמתים רבים את עבודתנו; היא תרמה לכולנו רבות מנסיונה, מחוכמתה ומידיעותיה. אנו מצטערים לשמוע הערב את הבשורה על לכתה, ושולחים תנחומינו לכל אוהביה ומוקיריה".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התייחס למותה של השופטת בדימוס גביזון: ״רות גביזון המשפטנית המבריקה הלכה מאתנו. מחשבתה החריפה והמורכבת לא אפשרה לאיש לתייג אותה, ותפיסתה הייתה תמיד צלולה כבדולח, בהירה וברורה. במעשיה ובמילותיה הדבורות והכתובות הקדישה גביזון את חייה ל-ו׳ החיבור של ישראל כיהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית בנשימה אחת. קולה שנגרע מאיתנו כחברה וכמדינה יחסר לנו מאוד.״

שר הביטחון, בני גנץ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏פרופ' רות גביזון היתה ענקית בעולם המשפט וגם בעולם הערכים והתרומה לחברה הישראלית. לצד היותה לוחמת שוויון, הערכתי את היותה אדם מעשי. 
בפרק הסיכום לאמנת "גביזון מדן" כתבה: "דו קיום בהסכמה עדיף על חיים של מאבק בלתי פוסק לחיים ולמוות".  ראוי לנו שנאמץ מורשת זו. יהי זכרה ברוך."

שר הביטחון לשעבר ויו״ר ימינה נפתלי בנט נפרד מפרופ׳ רות גביזון: ‏״לאורך חייה של רות גביזון, היא לא היססה להביע את עמדותיה באומץ לב, על אף ששילמה מחירים על כך. ‏אשה חזקה זו תחסר למדינת ישראל. ‏גביזון היתה משפטנית אדירה שהאמינה בשכל הישר, בחיבור למציאות החיים, בגישור בין חלקי החברה, באהבת המדינה ובמגבלות הכוח של הרשות השופטת. פועלה לכינון אמנת גביזון-מדן היה ביטוי לשאיפתה לכונן בישראל חברה ערכית היודעת לחיות בשלום ואחווה למרות השוני וההבדלים הרבים בקרב שבטי ישראל.  קולה הצלול והאמיץ יחסר מאוד לחברה הישראלית."

שרת התחבורה מירי רגב התייחסה גם היא: "‏פטירתה של הפרופסור רות גביזון ז״ל כלת פרס ישראל היא אבידה גדולה לעולם המשפט הישראלי. כחוקרת משפט קולה האיר באור של צדק, יושרה ואמת את היכל הצדק. אין ספק שבית המשפט העליון הפסיד שופטת, שהייתה מביאה קול אחר להיכל. למרבה הצער לא זכינו לכך. יהי זכרה ברוך!". 

ארגון עתים הצטרף למספידים: "אנו אבלים על פטירתה של פרופ' רות גביזון, שהייתה מגדלור לקידום יהדות של חיבורים, הכלה, ושיתוף בין הקבוצות השונות באוכלוסייה. עשייתה הענפה כללה את חיבור אמנת גביזון-מדן במטרה לגשר על האתגרים הגדולים של החיים היהודיים במדינה. היסודות הללו ימשיכו להנחות את אלו שמבקשים לאחות ולחבר בין חלקי החברה הישראלית ולדאוג ליחסי דת ומדינה שפועלים לטובת החברה כולה. קולה יחסר מאד".