נאבקים במחסור בחיילים: צה"ל יצמצם את מספר הפטורים

באכ"א פנו למפקדי החטיבות בצה"ל בבקשה לצמצם ככל הניתן את מספר מקבלי הפטורים. האמצעים: צמצום ועדות ההתאמה לשירות והפחתת הביורוקרטיה. "מייחסים לכך חשיבות רבה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/08/20 08:38 כב באב התשפ

נאבקים במחסור בחיילים: צה"ל יצמצם את מספר הפטורים
טירונים בבקו"ם, צילום: אתר צה"ל

ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם באכ"א, תא"ל אמיר ודמני, פנה לאחרונה למפקדי צה"ל בבקשה לצמצם ככל הניתן את היקף החיילים המקבלים פטור משירות. כך פורסם הבוקר ב'ישראל היום'. הפנייה הגיעה לאחר שהתברר כי בשנה האחרונה כ־2,000 חיילי חובה, מספר שווה ערך לחטיבה קלה שלמה, עלו לוועדות ההתאמה לשירות, וכ־80% מהם קיבלו פטור משירות צבאי.

החל גיוס מחזור אוגוסט 2020

ועדת ההתאמה לשירות היא ועדה אשר תפקידה לבחון את התאמתם של חיילים לשירות צבאי נוכח התנהגותם, במקרה של תפקוד לקוי או היעדר התאמה לשירות מטעמים נוספים. הוועדה מחויבת לדון בנושא החייל כאשר גורם מוסמך מתחום בריאות הנפש קבע כך, או לחלופין, כאשר חייל הופנה לוועדה על ידי שופט בית דין צבאי. 

על פי הדיווח, לאור המספרים הגבוהים של חיילים שעלו לוועדה בשנה האחרונה ואף קיבלו פטור, הוחלט בחטיבת תומכ"א "להעמיק בנהלי הוועדה ולהתאימם למציאות המשתנה". כדי לצמצם את מספר הפטורים שנותנת הוועדה, הוחלט בין השאר על צמצום ועדות ההתאמה לשירות, קיצור משך הטיפול בוועדות ההתאמה, צמצום הביורוקרטיה, ואופציה לקיים ועדה מקוונת. 

בהנחיה שהופצה ליחידות הדגיש תא"ל ודמני כי "ביצוע ועדת התאמה על ידי המפקדים ביחידות הוא המוצא האחרון, זאת לאחר שבוצעו כמה ניסיונות מיצוי בתפקידים שונים, ביחידה ומחוצה לה". עוד כתב כי "אני מבקש להדגיש שוב את החשיבות הרבה בצמצום היקף מקבלי הפטורים בשנה. מספר מקבלי הפטורים מוועדות התאמה לשירות בלבד מהווה כמות של חטיבה שלמה ועלינו לצמצם תופעה זו ככל הניתן".